شماره ۵۱۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز جنگ دوم تریاک
158 سال پیش، برابر با سوم مارس 1857 میلادی، انگلستان و فرانسه به چین اعلان جنگ دادند و به این ترتیب جنگ دوم تریاک آغاز شد که نتیجه آن شکست نظامی چین در سال 1860 بود. طبق قرارداد پایانی این جنگ، دولت وقت چین قبول کرد تجارت تریاک انگلستان با چین قانونی شود. طبق این قرارداد، چین بنادر خود را به روی قدرت‌های وقت باز گذاشته و قرار شد از واردات این کشورها عوارض گمرکی نگیرد، مانع مهاجرت کارگران چینی به آمریکای شمالی و دیگر مستعمرات نشود، کشتی‌های نظامی دولت‌های پیروز بتوانند وارد بنادر چین شوند، مانع فعالیت مروجان مسیحیت نشود و هرگونه قرارداد به زبان انگلیسی نوشته شود.

زادروز بیژن ترقی
85 سال پیش، برابر با دوازدهم اسفند 1308 خورشیدی، بیژن ترقی، شاعر و ترانه‌سرای شهیر ایرانی در شهر تهران به دنیا آمد. به گفته کارشناسان موسیقی سنتی ایرانی، مهمترین نقش بیژن ترقی، تقویت جنبه‌های روایی و داستانگونه کردن ترانه‌ها و افزودن جنبه‌های تصویری به آنهاست. «آتش کاروان»، «بهار دلنشین»، «برگ خزان» و «افسانه محبت» از جمله ماندگارترین ترانه‌های بیژن ترقی در عرص هنر موسیقی ایران به شمار می‌روند. این ترانه‌سرای پرآوازه، روز شنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ در سن ۸۰ سالگی در منزلش درگذشت.

کشف نفت در عربستان
77 سال پیش، برابر با سوم مارس 1938 میلادی، کمپانی آمریکایی «استاندارد اویل کالیفرنیا» و شریک آن کمپانی «تگزاس اویل» در منطقه دمام واقع در جنوب شرقي عربستان سعودی موفق به کشف نفت شدند. کمپانی استاندارد اویل 5 سال پیش از این واقعه در 29 ماه می 1933 از پادشاه وقت کشور سعودی امتیاز اکتشاف نفت را گرفته بود. کمپانی استاندارد اویل در سال 1944 شعبه خود در عربستان را «آرامکو» نامید. آرامکو از 1988 به «سعودی آرامکو» تغییر نام داد. عربستان اینک بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است.


تعداد بازدید :  176