شماره ۵۱۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
خمپاره جنگی باز هم قربانی گرفت
گلوله توپ ، بازی کودکانه 5 دانش‌آموز عشیره را برهم زد
11 گلوله جنگی در محل حادثه پیدا شد

شهروند| انفجار خمپاره جنگی در يكي از مناطق ايلام، 5 كودك عشايري را روانه بيمارستان كرد. اين 5 كودك كه به همراه خانواده‌هايشان براي قشلاق به اين منطقه آمده بودند، درست هنگام بازي روي گلوله دچار اين حادثه شدند. حال دو نفر از اين دانش‌آموزان به شدت وخيم اعلام شده است. این درحالی است که مسئولان در محل حادثه 11 گلوله جنگی پیدا کرده‌اند.
ساعت چهار بعدازظهر روز 10 اسفندماه، منطقه قلعه کنجان چم به ميدان جنگ تبديل شد. ميدان جنگي كه در آن 5 كودك عشايري تنها قربانيان آن بودند كه به شدت مجروح شدند. وقتي خانواده عشايري از توابع ايلام، به منطقه قلعه کنجان چم قشلاق كرده بودند، نمي‌دانستند كه چه سانحه تلخي در انتظار آنها است. آنها كه به اين منطقه مهاجرت كرده بودند، چادرهاي خود را نصب كرده و درحال استراحت بودند. عقربه‌ها ساعت 4 بعدازظهر را نشان مي‌داد كه بچه‌ها گله را برای چرا به مراتع بردند. خانواده‌هايشان همچنان در داخل چادر درحال استراحت بودند كه ناگهان صداي انفجار مهيبي همه آنها را وحشت زده كرد. همه به بيرون از چادر خود آمدند. به مراتع رفتند اما صحنه‌اي را كه مي‌ديدند نمي‌توانستند باور كنند. 5 نفر از بچه‌هاي آنها همگي غرق در خون روي زمين افتاده بودند و بيهوش شده بودند. هنوز هيچ‌كس نمي‌دانست كه چه اتفاقي براي اين 5 بچه افتاده و اين انفجار به چه دليل رخ داده است. امیرمحمد و امیرحسین پیکانی 8 و 11ساله دو برادر فرزندان یدالله بودند و مهدی و محمد باباخانی دو برادر ديگر 8 و 7ساله فرزندان علیمردان و ‌هادی ملکیان 10ساله فرزند کرم نيز از قربانيان اين سانحه بودند كه به سختي مجروح شده بودند. چند لحظه بعد عوامل اورژانس و ماموران آتش‌نشاني به سر صحنه آمدند. با حضور آنها مشخص شد كه اين حادثه به خاطر انفجار مهمات باقی مانده از جنگ  رخ داده است كه منجر به مجروحیت 5 دانش‌آموز عشایر شد.
یداله پیکانی پدر امیرحسین و امیرمحمد، دو کودکی که در اثر این انفجار دچار سوختگی شدید شده‌اند، عصر یکشنبه گلّه را برای چرا به مراتع برده بود که صدای انفجاری از حوالی سیاه‌چادرها شنید. چند دقیقه بعد تلفن‌همراه یداله به صدا درآمد و برادرش از آن سوی خط خبر داد که شیئی در زیر خاک منفجر شده و بچه‌ها را مجروح کرده.
یداله بیماری قلبی دارد، نفس‌نفس می‌زند و کلمات مقطع و مضطرب از دهانش خارج می‌شوند. «بچه‌ها در بیمارستان‌های طالقانی و امامِ شهر ایلام بستری هستند. حالشان خوب نیست. قرار است مهدی به تهران یا اصفهان منتقل شود. من حالم خوب نیست و نمی‌توانم همراهشان بروم. برادرم به جای من می‌رود.» می‌گوید: انفجار نزدیک به سیاه‌چادرها اتفاق افتاده، جایی که هر‌ سال زمستان در آن چادر می‌زنند.
پای‌هادی آسیب دیده و امیرمحمد ۹ساله، امیرحسین کلاس پنجم، پسرانِ یداله پیکانی و محمد و مهدی باباخانی دچار سوختگی شده‌اند. یداله می‌گوید: «من هنوز نمی‌دانم چه شده، بچه‌ها این شی‌ء را چطور دیده‌اند و آیا آن را دستکاری کرده‌اند یا نه.»
تقبل هزينه‌هاي درمان
 از سوي مسئولان آموزش و پرورش
سه نفر از دانش‌آموزان مصدوم به نام‌های امیرمحمد و امیر حسین پیکانی و همچنین محمد باباخانی در بیمارستان آیت‌الله طالقانی بستری بوده و قرار است براي ادامه درمان به اهواز منتقل شوند. همچنین مهدی باباخانی براي ادامه درمان به تهران یا اصفهان اعزام خواهد شد.‌ هادی ملکیان دانش‌آموز 8ساله نیز تحت عمل جراحی است. از طرف ديگر مسئولان آموزش و پرورش ایلام اعلام كردند كه هزینه‌های درمان و مداوای این دانش‌آموزان را تقبل مي‌كنند. حال دو نفر از اين كودكان که از ناحیه پا دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند، وخیم اعلام شده است و مصدومان درحال حاضر در بیمارستان امام ایلام بستری هستند.
انفجار مین در مرز سردشت
اين اولين سانحه انفجار مين در ايلام نيست. در روزهاي گذشته هم انفجار مين قرباني‌هاي زيادي گرفت و شهروندان ديگري هم اين حادثه تلخ را تجربه كرده بودند. يكي از اين سانحه‌ها به ساعت 23 روز 26 بهمن مربوط مي‌شود. در آن روز انفجار مین در مرز سردشت یک مجروح بر جای گذاشت. در این حادثه که در مرز قاسم ره سردشت به وقوع پیوست مرد جواني به نام احمد رسولی 40ساله بر اثر برخورد با مین از ناحیه پاشنه پای راست و پای چپ و انگشتان دست چپ آسیب دید. شدت آسیب‌دیدگی در ناحیه پای راست اين مرد بسیار زیاد بود. بعد از حادثه نیروهای نظامی مستقر در منطقه فرد مجروح را با رعایت نکات ایمنی از میدان مین خارج كرده و به بیمارستان امام‌خمینی سردشت منتقل کردند.
قطع پای یک خرمشهری بر اثر انفجار مین
روز 29 بهمن نيز انفجار مین در منطقه مسکونی مصلاوی از توابع شهرستان خرمشهر موجب قطع پای یکی از شهروندان این شهرستان شد. مردي به نام «علی سگری» 32ساله از اهالی روستای مصلاوی در منطقه‌ای کاملاً پاکسازی شده روی مین ضدنفر باقی‌مانده از جنگ تحمیلی رفت و این حادثه در دم موجب قطع پای چپ و شکستگی شدید در پای راست وی شد. وی به‌سرعت به بیمارستان شهرستان خرمشهر اعزام شد و پس‌ از آن به دلیل شدت جراحات جهت عمل جراحی تخصصی به بیمارستان گلستان اهواز منتقل‌ شده و موردعمل جراحی قرار گرفت.
انفجار مین در ارتفاعات
چکه موسی - مهران -  ایلام
همچنين روز 15 بهمن نيز، یک رأس گوسفند در حوالی ارتفاعات چکه موسی شهرستان مهران استان ایلام بر اثر برخورد با یک تیر مین، تلف شد و چوپان آن با نام علی مولايی فرزند هواس از اهالی شهرک اسلامیه از توابع شهرستان مهران، از ناحیه سر و صورت
مجروح شد.
کاهش کیفیت زندگی کودکان آسیب‌دیده
پژوهش 6 کارشناس و متخصص جامعه‌شناسی و پزشکی (زهره گنج‌پرور، بتول موسوی، محمدرضا سروش، حمید شکوهی، شهریار خاطری و علی منتظری) نشان می‌دهد میانگین کیفیتِ زندگیِ قربانیان مین و مهمات عمل‌نکرده به‌طور معناداری در همه حیطه‌ها از میانگین کیفیت زندگیِ جامعه ۱۴ تا ۱۹‌سال ایرانی پایین‌تر است. استان کردستان در میان دیگر استان‌های آلوده بیشترین آمار نوجوانان قربانی مین را دارد. یک‌سوم از کودکان آسیب‌دیده مورد مطالعه ترک تحصیل کرده بودند. شایع‌ترین ناتوانیِ‌ کودکان مورد بررسی قطع اندام، وجود درد و نابینایی بود و نوجوانان مبتلا به چند ناتوانیِ همزمان، کیفیت زندگی پایین‌تری دارند.
افزایش کودکان قربانی در ۲۰۱۳
از ابتدای بهمن‌ماه ‌سال‌جاری تا امروز (۴۰ روز گذشته) ۱۴ غیرنظامی در انفجار مین و مهمات جنگی کشته و زخمی شده‌اند، یعنی میانگین هر سه روز یک کشته یا مجروح. این آمار بدون شمارش نیروهای پاکساز مین است که هر هفته حین انجام عملیات دچار حادثه می‌شوند. پنج استان مرزی کردستان، خوزستان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و ایلام از زمان پایان جنگ تحمیلی تاکنون با معضل وجود مین‌ و مهمات جنگی روبه‌رو بوده‌اند، بسیاری از مناطق آلوده از وجود این سربازان خاموش پاک شده اما هنوز هم در مناطق پاکسازی‌شده و دیگر مناطق آلوده انفجارهایی رخ می‌دهد و مردان و زنان و کودکان کشته و مجروح می‌شوند. آذر ۹۳ وب‌سایت المانیتور گزارشی منتشر کرد که می‌گوید: در ۲۰۱۳ کل تلفات ناشی از مین در ایران، ۱۰۷ نفر بوده که از این تعداد ۳۶ نفر کشته و ۷۱ نفر زخمی شده‌اند.
در این گزارش، مردان ۷۰‌درصد تلفات ناشی از انفجار مین در ‌سال ۲۰۱۳ را تشکیل داده و ۵ زن و ۱۹ کودک نیز در این آمار ثبت شده‌اند. ۴۱‌درصد از ۴۶ شهروند غیرنظامی که سن آنها شناخته شده هم کودک بوده‌اند. بنابراین آمار کودکان قربانی مین در‌ سال ۲۰۱۳ در مقایسه با تعداد 7 کودک در‌ سال ۲۰۱۲ افزایش قابل توجهی داشته است.

 


تعداد بازدید :  147