شماره ۵۱۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

آزمایش موشک‌های بالستیک کره‌شمالی در آستانه مانور آمریکا و کره‌جنوبی
همزمان با آغاز تمرین نظامی مشترک سالانه آمریکا و کره جنوبی، کره‌شمالی نیز نسبت به پرتاب دو موشک بالستیک بر فراز دریای شرق اقدام کرد. این دو موشک با بردی معادل ۴۹۰ کیلومتر از بخش غربی شهر نامپو در کره‌شمالی به سمت شبه جزیره کره دردریای شرق و پیش از آغاز مانور نظامی مشترک پرتاب شدند. پیونگ یانگ ادعا می‌کند، این تمرین‌های نظامی مشترک سالانه آمادگی برای حمله به کره‌شمالی است. این اقدام کره شمالی، واکنش مقام‌های ژاپن را در پی داشت. وزیر دفاع این کشور اقدام پیونگ یانگ را رفتاری تحریک‌آمیز عنوان و تصریح کرد که از این پس، اطمینان از امنیت راههای دریایی و هوایی بسیار مشکل خواهد بود. همزمان با برپایی این تمرین نظامی مشترک، گروهی از مردم شهر سئول با تجمع در مقابل سفارت آمریکا خواستار پایان دادن به هرگونه عملیات نظامی برای پرهیز از درگیری در این منطقه شدند. این مانور نظامی که شامل تمرین‌های زمینی‌، دریایی و هوایی است تا ۲۴ آوریل ادامه دارد.

مذاکرات جدی وزرای خارجه آمریکا و روسیه در ژنو
وزرای امورخارجه روسیه و آمریکا روز گذشته و در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، مذاکرات خود با موضوع درگیری در شرق اوکراین را آغاز کردند. به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا در جریان این دیدار سرگئی لاوروف، همتای روس خود را برای انجام بررسی‌ها و تحقیقات دقیق درباره ترور اخیر بوریس نمتسوف، اپوزیسیون روس تحت فشار قرار داد. این دو در مقابل دوربین‌ها تا حدودی آرام به نظر می‌رسیدند اما جو آنچنان پرتنش بود که هیچ یک بیانیه‌ای صادر نکردند. روز گذشته همچنین رئیس حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 6000 تن در جریان درگیری‌های اوکراین از آوریل 2014 جان باخته‌اند. وی از دو طرف درگیر اوکراین خواست تا به توافق شکننده صلح مینسک احترام گذاشته و به اقدامات خصمانه که تنها جان غیرنظامیان را به مخاطره می‌اندازد، پایان دهند. وزیر امورخارجه آمریکا همچنین به لاوروف درباره این مسأله هشدار داد که آمریکا و اتحادیه اروپا آماده اعمال فشارها و تحریم‌های بیشتر علیه مسکو هستند در صورتی که روسیه به توافق جدید صلح پایبند نماند.

حماس، خواستار مداخله عربستان برای لغو حکم دادگاه مصر شد
جنبش حماس در پی اقدام دادگاه مصر مبنی بر قرار دادن نام این جنبش در فهرست «سازمانهای تروریستی»، از کشورهای عربی و به‌ویژه پادشاه عربستان و دبیرکل اتحادیه عرب خواست تا برای لغو این حکم مداخله کنند. به گزارش الجزیره، اسماعیل رضوان، یکی از رهبران جنبش حماس از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب خواست تا به مداخله فوری برای لغو حکم دادگاه مصر بپردازند. این درخواست حماس همزمان با آن سفر عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر برای دیدار با پادشاه عربستان به ریاض مطرح شد. در همین راستا سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس نیز از طرف‌های عربی خواست برای لغو این حکم که به منزله فروپاشی و تغییری در موضع مصر نسبت به مسأله فلسطین است، فورا وارد عمل شوند. ابوزهری تأکید کرد: هماهنگی‌هایی میان دولت مصر و اسراییل علیه مقاومت فلسطین وجود دارد و حکم دادگاه مصری دلیلی بر وجود این هماهنگی است.
 
پایان بحران سیاسی در پارلمان عراق و بازگشت‌ گروه‌های سنی
پس از چندین تحریم پارلمان و کابینه عراق از سوی اعراب سنی و متحدان لیبرال آنها، اتحاد گروه‌های عراقی در پارلمان عراق اعلام کرد که به تحریم جلسات پارلمان عراق پایان داده است. به گزارش ایسنا، از نمایندگان اتحاد گروه‌های عراقی اعلام کرد:  پس از گذشت یک روز از نشست اتحاد گروه‌های عراقی با رهبران فراکسیون الاحرار، اتحاد تصمیم گرفت به تحریم پارلمان پایان دهد و ما در جلسه امروز پارلمان و همچنین سایر جلسات شرکت می‌کنیم. وی افزود: تصمیم به بازگشت به پارلمان بنا به طرح فراکسیون الاحرار و در راستای سند توافق سیاسی صورت گرفت.

مخالفت سازمان ملل با لغو تحریم تسلیحاتی لیبی
گزارش سازمان ملل حاکی است، لیبی قدرت خود برای جلوگیری از ورود سلاح به این کشور پر از هرج ومرج را تقریبا از دست داده است و بدین ترتیب این سازمان خواستار تشدید تحریم تسلیحاتی علیه این کشور شد. به گزارش ایرنا، طبق گزارش کمیته کارشناسان سازمان ملل این سازمان پیشنهاد تشکیل یک نیروی دریایی ناظر برای کمک به دولت لیبی در جلوگیری از ورود اسلحه و صادرت غیرقانونی نفت از این کشور داد. جامعه بین‌المللی از ظهور تروریست‌های گروه‌های تکفیری در لیبی که در دو دولت رقیب و شبه‌نظامیان تقسیم شده‌اند، نگران است. آمریکا و کشورهای دیگر بیم آن دارند که سلاح ارسالی به دولت لیبی به دست تروریست‌ها بیفتد.


تعداد بازدید :  142