شماره ۵۱۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
جزئیات جدید از پروژه «عنکبوت» در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر شد
نظارت سپاه روی 8‌میلیون لایک کاربران فیس‌بوک و فعالیت‌هایشان

مرکز بررسی جرايم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزییات جدیدی از پروژه «عنکبوت» را که اخیراً اجرا شده بود، منتشر کرد.
به گزارش تسنیم، در این بیانیه آمده است:  به‌رغم سیر نزولی نرخ عضویت در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، اما این شبکه به‌دلایل مختلف و ظرفیت‌های ساختاری، همچنان در انتشار پیام و محتوا، حرف نخست را می‌زند و براساس بررسی‌های صورت‌گرفته، در بسیاری از موارد محتوای بازنشر شده در شبکه‌های ارتباطی موبایل (OTTها) نشأت گرفته از تولیدات منتشرشده در این شبکه اجتماعی است. در بیانیه سپاه تصریح شده: حذف صفحات مرتبط با جریان بیداری اسلامی و مقاومت و عدم حذف و حتی توجه ویژه به صفحات سرگرمی، طنزهای مخرب، مبتذل، مستهجن، توهین به مقدسات، گروه‌های مسلح و تروریستی و... در همین فضا، از مواردی است که در کارنامه مدیریت این شبکه ثبت و مستند شده است. در این گزارش به صفحه موهن به ساحت مقدس امام ‌هادی(ع) اشاره و گفته شده است: در روند اجرای پروژه «ناصح» با هدف برخورد با توهین‌کنندگان به شخصیت گرامی و بزرگوار امام‌هادی(ع)، به‌رغم شناسایی و دستگیری تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان محتوا که در داخل به این اقدام شنیع مشغول بودند، مشخص شد که سرشبکه اصلی این حرکت موهن، در هلند ساکن بوده و تحت حمایت سرویس اطلاعاتی این کشور به فعالیت مشغول است. با این تفاسیر، مدیریت شبکه فیس‌بوک هیچ‌گاه به گزارش‌های تخلف
 ارسال‌شده برای مسدودسازی این صفحه توهین‌آمیز توجهی نکرد و این صفحه نه‌تنها بسته نشد، بلکه بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت. در ادامه این بیانیه همچنین آمده است:  با توجه به عضویت تعداد قابل توجه کاربران فارسی‌زبان در این شبکه اجتماعی، در مرحله مطالعاتی پروژه تصمیم بر آن گرفته شد که تبلیغات این شبکه اجتماعی مبنی بر امن بودن فعالیت‌های سازمان‌یافته در آن عملاً نقض شود و ناامنی فیس‌بوک برای اقدام ضدامنیت اخلاقی و تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی نشان داده شود. لذا اجرای پروژه عنکبوت در فیس‌بوک منجر به اشراف روی حدود 8میلیون لایک (کاربران و فعالیت‌های‌شان) در صفحات مختلف شد که اثر آن بین دیگر صفحات، هم به‌لحاظ مدیریتی و هم به‌لحاظ میزان فعالیت کاربران قابل مشاهده است. این بیانیه در پایان به تشریح جزییات فعالیت چندتن از بازداشت‌شدگان پرداخته است.


تعداد بازدید :  169