شماره ۵۱۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
اخطار بانک مرکزی تکرارشد: موسسات مالی بدون مجوز خطرناکند
تأیید بحران‌سازی موسسات اعتباری دربازار ارز و طلا

شهروند| نظام بانکی و پولی ایران در سال‌های اخیر با پدیده‌ای نو مواجه شده به نام موسسات مالی و اعتباری اما همین پدیده وقتی رشد قارچ‌گونه و بدون مجوز را تجربه کرد عملا تبدیل به گرهی شد که نه با دست باز می‌شود نه با دندان. یک‌سال و نیم اخیر هم بانک مرکزی تلاش کرده با سیاست توام تشویق و تنبیه به فعالیت اعضای غیررسمی نظام پولی سروسامان دهد البته خط و نشان کشیدن سیاست غالب در این زمینه بوده است. در تازه‌ترین دور از همین روند حمید تهرانفر معاون نظارت بانک مرکزی با ارايه توضیحاتی در رابطه با فعالیت مخرب موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، از نقش آنها در بحران‌های بازار ارز و طلا در سال‌های اخیر پرده برداشت و تأکید داشت که بانک مرکزی با این موسسات اتمام حجت کرده و در صورت ادامه تخلفات به شدت با آنها برخورد خواهد کرد.
عملکرد خطرناک موسسات مالی
معاون نظارت بانک مرکزی درخصوص نحوه عملکرد این موسسات مالی و اعتباری توضیح داد: با وجود توافق بانک‌ها برای ساماندهی نرخ سود سپرده و پرداخت حداکثری آن تا 22درصد، برخی موسسات که مشکل دارند از راه‌های دیگر نرخ سود توافقی را دور می‌زنند و از آن‌جایی که می‌خواهند ضعف نقدینگی خود را بپوشانند، نرخ سود سپرده بیشتری را به مردم می‌پردازند.
وی توضیح داد: این موسسات با وعده پرداخت سود‌های خارج از چارچوب مصوب و غیرقانونی اقدام به جذب سپرده‌های مردمی کرده و برای تحقق این نرخ سود، وارد فعالیت‌های پر ریسک و سوداگری می‌شوند که از این طریق در نظام پولی و مالی کشور خلل ایجاد کرده و مانع اجرای صحیح سیاست‌های پولی می‌شوند.
تهران‌فر تصریح کرد: موسسات غیرمجاز بسیار خطرناک عمل می‌کنند و عموما با هیچيک از قواعد بانکی انسی نداشته و با بنیانی تهی و خالی به حیات متزلزل و خطرناک خود ادامه می‌دهند.
اخلال در بازار ارز و مسکن و طلا
وی همچنین درباره این‌که آیا می‌توان بخشی از نابسامانی‌های به وجود آمده در بازار ارز، مسکن و طلا طی چند ‌سال اخیر را به شکل‌گیری این موسسات نسبت داد؟ تأکید کرد: تردید نکنید که این عبارت درست است. حتی بنده احتمال می‌دهم کارهایی انجام شود که از نظر اجتماعی نیز منشأ برخی مشکلات باشد.
معاون نظارت بانک مرکزی گفت: شاید زمانی عنوان می‌شد که فعالیت موسسات غیرمجاز و متخلف چندان موثر نیست، اما امروزه شاهدیم و ثابت شده که برخی از آنها با اقدامات‌شان برای کشور بحران ایجاد کرده‌اند؛ بر این اساس تمام موسسات مالی موظف به داشتن شناسنامه برای انجام فعالیت‌ و همچنین پرداخت نرخ سود مصوب بانک مرکزی هستند.
وی شناسایی تمامی موسسات را زمانبر عنوان و گفت: با این وجود اکنون درحال شناسایی این موسسات در سطح کشور هستیم و از مردم هم خواستیم تا اگر اطلاعی از وجود این موسسات دارند از طریق سایت در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.
وی با اشاره به دیگر اقدامات بانک مرکزی برای شناسایی و ساماندهی موسسات مالی گفت: با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیز درحال پیگیری قانونی موضوع هستیم و از سویی دیگر از سایر بانک‌ها نیز خواستیم تا از ارایه خدمات به موسسات فاقد مجوز خودداری کنند و اگر تخلفی از بانک‌ها هم مشاهده شود با آنها برخورد  می‌کنیم.
او در گفت‌وگو با ایسنا درباره نوع فعالیت 7000 موسسه اعتباری فعال تأکید کرد: برآورد ما برای صندوق‌های قرض‌الحسنه حدود 4 تا 5‌هزار مورد است؛ 1700 تا 1800 تعاونی اعتبار کارمندی، کارگری و صنعتی هم وجود دارد که بیرون از محیط کار خودشان دیده نمی‌شوند. تهران‌فر افزود: حدود 50 تا 60 تعاونی اعتبار آزاد که مورد پذیرش نبوده و باید مراحل انحلال، تبدیل یا ادغام را طی کنند نیز فعال هستند.


تعداد بازدید :  122