شماره ۵۱۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
روی خط خبر

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی: دو سوم جمعیت بی‌سواد را زنان تشکیل می‌دهند
شهروند| زنان روستایی بالاترین‌درصد بی‌سوادی را دارند و دوسوم جمعیت بی‌سوادان را زنان تشکیل می‌دهند. علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اعلام این مطلب گفت:  طبق آمار سرشماری‌سال 90، زنان روستایی بالاترین‌درصد بی‌سوادی را داشته‌اند به گونه‌ای که 29.9‌درصد دختران بالای 6‌سال بی‌سواد بودند، 32‌درصد زنان بین 30 تا 40‌سال نیز بی‌سواد بودند. بیشتر این افراد مادر بوده یا درحال تربیت فرزندان خود هستند. در عین حال دوسوم مجموعه بی‌سوادان را زنان تشکیل می‌دهند. باقرزاده در دهمین نشست شورای مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه‌های اجرایی کشور افزود:‌ سواد شامل توانایی خواندن و نوشتن متون ساده فارسی، مهارت حساب کردن و مهارت روخوانی قرآن کریم است و دامنه بی‌سوادی محدود به ناتوانی در خواندن و نوشتن نمی‌شود، افرادی که این سه مهارت را نداشته باشند، بیسواد محسوب می‌شوند. او با اشاره به نحوه شمارش افراد بی‌سواد گفت: ‌ الگوی مشخص و معینی برای شمارش تعداد بی‌سوادان وجود ندارد اما استفاده از آمارهای ثبتی و سرشماری نفوس و مسکن دو روش متداول برای این کار است. در ایران از آمار سرشماری برای شناسایی تعداد بی‌سوادان استفاده می‌کنیم، البته باید توجه داشت که مدل سرشماری خود اظهاری است. او اظهار کرد: افراد بی‌سواد آسیب‌پذیر، آسیب‌دیده و آسیب‌رسان هستند، اما به بحث آسیب‌رسانی افراد بی‌سواد و کم‌سواد کمتر توجه شده است همچنین 45‌درصد رانندگانی که به علت تصادف فوت می‌کنند، کم‌سواد و بی‌سواد هستند.

کشف و ضبط 12 بهله پرنده شکاری و 36 قطعه هوبره در عسلویه
شهروند| مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر از کشف و ضبط تعداد 12بهله پرنده شکاری از گونه‌های بالابان saker falcon  و بحریPeregrine Falcon  و همچنین تعداد 36 قطعه هوبره در شهرستان عسلویه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر، حسین دلشب با اعلام این خبر گفت: این محموله پرنده از یک شناور لنج به دست آمده است که در حین خروج از آب‌های سرزمینی حوزه استحفاظی خلیج‌فارس توسط گشت منطقه چهارم دریایی ثاراله متوقف گردید و پس از اطلاع‌رسانی به محیط‌زیست عسلویه با نیابت قضایی در معیت نیروی انتظامی و هماهنگی با ندسا از لنج توقیفی بازرسی به عمل آمد. او ادامه داد: درحال حاضر لنج ذکر شده و سرنشینان آن جهت بازجویی‌ها و اقدامات اولیه تحویل پلیس آگاهی عسلویه شده و مراحل قضایی درحال انجام است.

 


تعداد بازدید :  146