شماره ۵۱۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
لغو زنجیره‌ای کنسرت‌ها ادامه دارد

شهروند| برای دومین بار طی یک هفته کنسرت «علیرضا قربانی» - خواننده- لغو شد؛ این بار در تهران و دانشگاهِ شهید بهشتی؛ اما همان‌طور که انتظار می‌رود، هیچ دلیلِ قانع‌کننده‌ای برایِ این ماجرا اعلام نشده است.
علیرضا قربانی با همراهی گروهش – اشتیاق- قرار بود امشب – دوشنبه، یازدهم اسفندماه- در دانشگاه شهید بهشتی به اجرای رپرتواری بپردازند که در اجراهایِ اخیرِ این گروه اجرا می‌شود؛ مجوزهای لازم برای این کنسرت نیز دریافت شده بود؛ اما چند ساعت مانده به اجرا،‌ به گروه اعلام شد که شورای نظارت دانشگاه، مجوزِ این برنامه را لغو کرده و امکانِ اجرا نیست؛ این درحالی است که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که پس از لغو کنسرت مشهد و همچنین عواقبی که آن لغو به همراه داشت؛ حراستِ دانشگاه شهید بهشتی مانع از اجرای این برنامه شده است؛ برنامه‌ای که برای آن بلیت‌فروشی نیز انجام شده بود.
قربانی و گروهش قرار بود در این کنسرت قطعاتی ازجمله تیتراژ سریال‌های مدار صفر درجه، شب دهم و قطعاتی ازجمله رسوایی زمانه، زندگی، دستم گیر و توشه عمر و غیره را اجرا کنند. این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که این خواننده در زمینه‌ موسیقی اصیل ایرانی در جایگاه‌ها فاخر و رسمی مانند ارکسترهای ملی و صداوسیمای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و در ایام مذهبی مانند ایام سوگواری محرم و صفر، کنسرت‌های مذهبی برگزار می‌کند تا ارادتش را به امامان اطهار نشان دهد.
لغو کنسرت‌ها در این روزها، حالتِ سریالی و زنجیره‌ای به خودش گرفته است؛ برای مثال در طولِ یک هفته‌ گذشته، علاوه بر کنسرت علیرضا قربانی در گلبهارِ – شهرستانی از توابع مشهد- کنسرت سیروان خسروی نیز لغو شد. این درحالی است که علیرضاقربانی، در پی لغو اجرایش، مراتب اعتراض خود را به ارشاد و مسئولان فرهنگی اعلام کرد؛ مساله‌ای که تاکنون با سکوت مواجه شده است و در این میان تنها «علی مرادخانی»- معاون هنری وزارت ارشاد- در گفت‌وگو با سایت موسیقی ما به گفتن این جمله که فصل‌الخطاب سخنان وزیر ارشاد است،‌ بسنده کرده است. وزیر ارشاد در اختتامیه‌ جشنواره‌ موسیقی به این مسأله اشاره کرده بود که تسلیم، افراد خودسر و تندرو نخواهیم شد؛ او گفته بود: «متأسفانه برخی گروه‌های سیاسی که با دولت «تدبیر و امید» مشکل دارند، تلاش می‌کنند از احساسات مذهبی مردم سوءاستفاده کنند و با طرح مسائل تحریف‌شده، دروغی و جعلی، احساسات مردم متدین را تحریک کنند. ما به رعایت موازین و قانون در حوزه‌ موسیقی موظف هستیم، ولی تسلیم برخی گروه‌های خودسر نمی‌شویم، زیرا اکثر این افراد، عناصر نو رسیده‌ای هستند که اطلاعات ما نسبت به آنها در بسیاری از زمینه‌ها ازجمله مذهب، هنر و موسیقی، بیشتر است.» اما به نظر می‌رسد در این میان، اهالی موسیقی هستند که هزینه‌های گزافی در برابر این تندروها می‌دهند. این درحالی است که «خانه موسیقی» در این‌خصوص واکنش نشان داده و بیانیه‌ای اعلام کرده است.
خانه‌ موسیقی، در این بیانیه نوک اصلی انتقاد خود را به ارشاد کرده است، برای مثال از آنان خواسته تا نسبت به مجوزهای صادره خود مسئولیت‌پذیر بوده و با جدیت و اقتدار لازم از مخدوش نمودن اعتبار مجوزهای قانونی از سوی گروه‌های خودسر و غیرمسئول ممانعت به عمل آورده و حافظ حقوق مادی و معنوی هنرمندان باشند. این درحالی است که «پیروز ارجمند» - مدیرکل دفتر موسیقی- در یادمان زنده‌یاد خورشیدفر، از خانه‌‌ موسیقی خواست تا در این‌خصوص تلاش بیشتری انجام دهند.


تعداد بازدید :  155