شماره ۳۱۷۶ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر
صفحه را ببند
«شهروند» از اجرای طرح ملی «ماهر» در دبستان‌های کشور گزارش می‌دهد
آشنایی ابتدایی‌ها با هلال‌احمر برای نخستین بار

  [ سیما فراهانی ]برای نخستین بار است که اتفاق می‌افتد. تعامل خوب این دوره مدیریت جمعیت هلال‌احمر با وزارت آموزش و پرورش به اجرایی شدن این طرح در مدارس ابتدایی منجر شد. طرحی به نام ماهر که برای نخستین بار در مدارس مقاطع ابتدایی سراسر کشور به اجرا درمی‌آید و از این پس دانش‌آموزان در همان مقطع ابتدایی با هلال‌احمر، ماموریت‌ها و اهدافش آشنا می‌شوند. طرح ماهر یا همان مهارت‌آموز با حمایت‌های دکتر کولیوند راه‌اندازی شده و حالا نیز به مرحله اجرا رسیده است تا به لیست خدمات بی پایان هلال‌احمر در کشور اضافه شود. این طرح در حمایت از سرمایه ملی و ضرورت توسعه سرمایه اجتماعی از طریق آموزش و ترویج فرهنگ بشر دوستی و آمادگی همگانی در برابر حوادث و مخاطرات، راه‌اندازی شد. طبق این طرح، تفاهم نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، با هدف تحقق سیاستهای کلی نظام در زمینه پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه و توانمندسازی دانش‌آموزان آینده‌ساز کشور در مهارت‌های امدادی و بشردوستانه با رویکرد «هر مدرسه یک کانون مهارت آموزی هلال‌احمر»
 امضا شد.
رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر صبح دیروز از اجرای موفق گام‌های اول و دوم این طرح ملی در مدارس ابتدایی سراسر کشور خبر داد. حجت‌الاسلام سید هاشم حسینی‌المدنی، با اشاره به این نکته که تاکنون بیش از ۶هزار کانون با عنوان ماهر در سامانه جمعیت هلال‌احمر ثبت نام کرده اند، گفت: «طرح ماهر که با حمایت و حضور دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر و وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه به مرحله اجرا رسید، گام‌های اول و دوم را با موفقیت پشت سر گذاشت.»
وی در ادامه با اشاره به اینکه شیوه‌نامه طرح در بهمن ماه سال گذشته به استان‌ها ابلاغ شد، افزود: «گام اول طرح یعنی افتتاح طرح در مدارس، در سراسر کشور انجام و در گام دوم به منظور تربیت مربیان، برای مربیان و اولیای دانش‌آموزان دوره‌های آموزشی تحت عنوان تربیت مربی ماهر برگزار شد. سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با توجه به رویکرد مهارت‌محوری نظام تعلیم و تربیت کشور و همسویی آن با اهداف و برنامه‌های تعیین‌شده این سازمان، ماهر یا مهارت‌آموز هلال‌احمر، ویژه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی را به اجرا درآورد.» رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر اهداف اصلی این طرح را افزایش سطح امادگی و تاب‌آوری دانش‌آموزان، والدین و همچنین آحاد جامعه در مواجهه با حوادث و سوانح دانست.

سال‌ها بود که در حوزه مقطع ابتدایی ورود نکرده بودیم
در ادامه وحید ایمانی سرپرست معاونت پیش دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر و مجری طرح ماهر نیز در گفت وگو با خبرنگار «شهروند» جزئیات بیشتری از این طرح ارائه کرد و گفت: «طرح ماهر به معنی مهارت آموز هلال‌احمر است. سال‌ها بود که در حوزه مقطع ابتدایی ورود نکرده بودیم. سازمان جوانان هلال‌احمر، در مقطع متوسطه اول و دوم در حال ارائه خدمات بود ولی مقطع ابتدایی هنوز فعال نبود و هیچ آموزشی ارائه نمی‌شد. طی ارتباط خوبی که در این دوره بین سازمان جوانان و آموزش و پرورش و معاونت سلامت و تربیت بدنی کشور برقرار شد، ما موفق شدیم طرح ماهر را برای تمامی مقطع ابتدایی کشور بین 65 هزار مدرسه ابتدایی کشور عملیاتی کنیم. سازمان جوانان سال‌های سال به دنبال این بود که بتواند به مقطع ابتدایی هم ورود داشته باشد تا پیوندی بین پیش دبستانی و راهنمایی برقرار کند. بعد از این تفاهم‌نامه ما توانستیم درست در زمان حمله تروریستی کرمان طرح ماهر را تنظیم کنیم. مقطع ابتدایی ما خصوصا مقاطع چهارم و پنچم و ششم ابتدایی باید آموزش‌های هلال‌احمر را می‌دیدند. این موضوع بسیار مهم بود. برای همین این طرح با هدف پیشگیری از حوادث و توانمندسازی دانش‌آموزان عملیاتی شد.»

قرار نیست از دانش‌آموزان ابتدایی یک امدادگر بسازیم
وی گام‌های مختلف این طرح را با جزئیات بیشتری توضیح داد و افزود: «از فازهای عملیاتی این طرح، گام اول و دوم اجرا شده است. در فاز اول افتتاح کانون در مدارس را داشتیم. باید مدارس مقطع ابتدایی، طی تعامل شهرستان با شعبه هلال‌احمر در قالب کانون دانش‌آموزی، کانون ماهر را راه‌اندازی می‌کردند. فاز دوم آموزش مربی داشتیم. نوع آموزش به گونه‌ای بود که بیشتر مربیان ما این آموزش‌ها را قبلا دیده بودند و یک مرور محسوب می‌شد. از طرف دیگر ما فقدان مربی داشتیم. یعنی مربی کافی برای این حجم از مدارس را نمی‌توانستیم تامین کنیم. این مساله نیز طی تعامل خوبی که بین آموزش و پرورش و سازمان جوانان صورت گرفت، حل شد و توانستیم از خود معلمان و مربیان آموزش و پرورش نیز استفاده کنیم. این معلمان در همان گام دوم آموزش‌های لازم را دیدند و حالا به گام سوم رسیده‌ایم. گام سوم، گام آموزش به دانش‌آموز است. این آموزش‌ها در طول سال تحصیلی همراه با طرح دادرس ارائه می‌شود. البته ما در این طرح قرار نیست که از دانش‌آموزان ابتدایی یک امدادگر بسازیم. هدف حساس‌سازی جامعه است. هدف شنیدن و آشنایی با نام دستگاهی مثل جمعیت هلال‌احمر با رسالتی که تعقیب می‌کند، است. شاید خیلی‌ها ندانند رسالت‌های ما چیست. اما وقتی از همان دوران ابتدایی با این مساله آشنا می‌شوند، در آینده با ماموریت‌های جمعیت هلال‌احمر آشنایی دارند.»

افزایش کانون‌های سازمان جوانان
با ادامه و تکمیل این طرح تعداد کانون‌های دانش‌آموزی سازمان جوانان از ۸ هزار به مرز ۶۸ هزار کانون افزایش پیدا خواهد کرد. سرپرست معاونت پیش دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر در این باره نیز توضیحاتی ارائه کرد و افزود: «ما در  کل، هشت هزار کانون داشتیم که بیشتر در مقطع متوسطه اول بودند. این ابلاغیه از ناحیه وزیر آموزش و پرورش صورت گرفت، مدارس بالقوه به کانون‌های سازمان جوانان پیوستند.فعلا این عدد به 68 هزار کانو ن رسیده است. ما در کل 65 هزار مدرسه ابتدایی در کشور داریم که این 65 هزار مدرسه به زودی تحت پوشش قرار می‌گیرند و کانون دانش‌آموزی خواهند داشت. بنابراین تعداد کانون‌های ما از همین 68هزار تا نیز بیشتر خواهد شد. همچنین در خصوص سر فصل‌هایی که در این طرح آموزش داده می‌شود نیز باید بگویم، نحوه حفظ خونسردی، مدیریت استرس در حوادث، تلفن‌های اضطراری و نحوه تماس و ارائه اطلاعات، آشنایی با نقاط امن و ناامن و نحوه پناه‌گیری و خروج ایمن را می‌توان نام برد.»

اهداف طرح
ایمانی در پایان اهداف این طرح را نیز بیشتر توضیح داد و گفت: «افزایش سطح آمادگی و تاب آوری دانش آموزان، والدین و فرهنگیان با مهارت‌آ‌‌موزی، ارتقاي کیفیت سلامت جسماني و روانی دانش‌آموزان، والدین و فرهنگیان، افزایش سطح ایمنی، کاهش آسیب پذیری و پیامدهای ناشی از وقوع حوادث در مدارس کشور، توسعه و ترویج ظرفیت‌های خودامدادی و دگرامدادی مبتنی بر مهارت‌ورزی دانش‌آموزان، والدین و فرهنگیان، استفاده از ظرفیت آموزش همسالان و سفیران سلامت در گسترش مهارت‌های امدادرسانی و ایجاد همدلی با آموزش مهارت‌های امدادونجات بر پایه ارزش‌های هم‌نوع دوستی، از اهداف اجرای این طرح است.»


تعداد بازدید :  66