شماره ۳۱۷۵ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
«شهروند» از اقدامات جمعیت هلال‌احمر در مقابله با اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی گزارش می‌دهد
رکوردزنی هلالی‌ها در کاشت20 میلیون اصله نهال

 [سیما فراهانی] جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ در سایه آموزه‌های دینی و با تکیه بر سنن اسلام و فرهنگ و سنت ایرانی وظیفه خود می‌داند تا با مشارکت فعال و ایفای نقش موثر، به تحقیق و اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی کمک کند. هلال‌احمر در این راستا با اقدامات موثر، اهداف بشردوستانه و وسیع خود را تحقق می‌بخشد. پیش از این نیز کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر در این خصوص گفته بود: «نشانه‌های تغییرات اقلیمی یعنی سیل، زلزله و آتش سوزی و خیلی از موارد دیگر را در کشور شاهد هستیم به همین دلیل باید اقدام به پیشگیری از وقوع این تغییرات اقلیمی‌کنیم. هلال‌احمر نباید فقط در هنگام وقوع حوادث ورود کند. بلکه باید در زمینه پیشگیری هم اقدام کند. به همین دلیل در حوزه تغییرات اقلیمی ورود کرده‌ایم. با توجه به ظرفیتی که در جمعیت هلال‌احمر وجود دارد و میلیون‌ها داوطلبی که با جمعیت هلال‌احمر همکاری دارند، تصمیم به کاشت درخت برای مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی‌گرفته‌ایم.» همین تدابیر و پیگیری‌ها خیلی زود به نتیجه رسید و جمعیت هلال‌احمر حضور فعالی در این زمینه پیدا کرد. تا جایی که امسال پویش کاشت پنج میلیون اصله نهال در کشور از سوی جمعیت هلال‌احمر انجام شد. این اتفاق باعث ثبت رکورد برای نخستین بار در فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر و ثبت ر کورد برای نخستین بار در میان ۱۹۲ جمعیت ملی عضو فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر (IFRC) شد.

گام‌های موثر در راستای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی
عباسعلی محمدزاده، معاون دانشجویی و‌ جوانان سازمان جوانان در گفت وگو با خبرنگار «شهروند» جزئیاتی از اقدامات هلال‌احمر در این زمینه ارائه می‌دهد و می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر به این نکته پی برده است که اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی بسیار زیاد است. این جمعیت همواره بر این نکته تاکید دارد که در زمان بحران باید خدمات به نحوی انجام شود که باعث کاهش اثرات بحران ناشی از تغییرات اقلیمی شود. به همین دلیل یکی از اقدامات مهم جمعیت هلال‌احمر درخت‌کاری بود که توانسته علاوه بر ایجاد فضای سبز، اکسیژن کافی برای کشور تولید کند. این امر نشان‌دهنده اقدام موفقیت‌آمیز در سطح بین‌المللی بوده و به عنوان یک فعالیت مهم و اساسی در طرح‌ریزی و افزایش سطح علمی و تکنیک های ملی بشمار می‌آید. جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران همچنین در چارچوب وظایف خود با توجه به پنجاه اصل و پیشبرد اهداف جدید در جهت حفظ محیط زیست و مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی این امر مهم را به صورت برنامه محور دنبال کرده است. این جمعیت تحت توجهات نظام بین‌المللی و حضور بین‌المللی از طریق رعایت برنامه‌های مشخص در ارتباط با کشورهای همسایه در راستای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و برنامه ریزی از طریق برنامه‌های ملی بلندمدت (mitigation) در این امر خطیر گام‌های موثری برداشته است.»

پویش کاشت ۵ میلیون اصل نهال
او در ادامه به بزرگترین پویش کاشت نهال در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما به عنوان یک جمعیت ملی در راستای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی اقدام به کاشت ۵ میلیون اصل نهال با بهره‌گیری از جوانان داوطلب عضو سازمان جوانان کرده‌ایم. این واضح است که ما نمی‌توانیم به تنهایی در مقابل این بحران‌ها بایستیم و بدون همکاری دیگر سازمان‌ها نمی‌توانیم این مشکلات را حل کنیم. تنها در این صورت آسایش و آرامش نسل آینده تضمین خواهد شد. ما قصد داریم با همکاری، کمک و هماهنگی نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر با دیگر بازیگران صحنه بین‌المللی به ویژه دولت‌ها گام‌های امیدوارکننده‌ای برای اصلاح و رسیدگی به این بحران‌ها برداریم. یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرایی یک پروژه بخش فنی و کارشناسی شده آن است. از این رو، سازمان جوانان هلال‌احمر با عقد یک تفاهم‌نامه با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور زمینه اجرایی برنامه‌های دوستدار محیط زیست را فراهم کرد. سازمان جوانان هلال‌احمر با همکاری مرکز تغییرات اقلیمی جلسات کارشناسی متعددی را با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار کرده و نهایتاً این برنامه دوستدار محیط زیست در سال ۱۴۰۲ در قالب جدیدی اجرا شد.
در آغاز نقاط کاشت نهال در گونه‌های مختلف آن بر اساس بافت گیاهی و اقلیم هر منطقه مشخص شد و در ادامه سهمیه کاشت هر استان با توجه به شهرستانی به استان‌ها اطلاع شد. در نهایت، این پویش توسط اعضای داوطلب سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و با نظارت منابع طبیعی و سازمان‌های ناظر مردم نهاد و دفتر نمایندگی فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر در ایران برای اولین بار به شکلی نوین در سراسر کشور به صورت همزمان انجام شد و ۴۸۱ شهرستان در این زمینه مشارکت کردند. این پویش با حضور داوطلبان جوان سازمان جوانان از ۵ تا ۳۵ سال، با شور و اشتیاق برای جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌احمر و همچنین در سطح ملی یک رکورد از بقا و آسایش نسل ثبت کرد.»

حتما این فعالیت را ادامه می‌دهم
کیارش دریکوند عضو جمعیت هلال‌احمر لرستان است. او در این پویش به صورت خودجوش شرکت کرد و توانست با همکاری دیگر داوطلبان 175 هزار اصله نهال در استان لرستان بکارند. او در گفت وگو با خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «من دو سالی می‌شود که به خاطر علاقه‌ام به کارهای خیرخواهانه عضور جمعیت هلال‌احمر شده‌ام. همیشه دوست داشتم تا کاری انجام بدهم و به مردم جامعه خدمتی کنم. در این دوسالی که عضو جمعیت شده‌ام کارهای بسیاری انجام داده‌ام. وقتی بحث کاشت نهال مطرح شد دوست داشتم در آن شرکت کنم. چون به نظرم این اقدام باید در جامعه ما بیشتر فرهنگ‌سازی شود. می‌دانستم که می‌توانم از عهده این کار بربیایم. درکل ما 175 هزار با هزینه هلال‌احمر و بدون همکاری هیچ ارگان دیگری کاشتیم. 300 هزار اصله نهال را نیز با همکاری دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط کاشتیم. حالا نیز کار رسیدگی به نهال‌ها را انجام می‌دهیم. چند وقت قبل نیز اولین نهالستان کشور را در شهرستان الیگودرز با همکاری منابع طبیعی راه‌اندازی کردیم. در این نهالستان بذرپاشی و گلدان‌کاری هم داریم. به نظرم این کارخدا پسندانه‌ای است و من خیلی دوستش دارم و حتما این فعالیت را ادامه می‌دهم. درواقع این نهالستانی که ما راه‌اندازی کردیم با همکاری منابع طبیعی و تدابیر مدیریت جمعیت هلال‌احمر راه‌اندازی شد. بذرها را منابع طبیعی داد و هلال‌احمر نیز نیروی انسانی و پایگاه را در اختیارمان قرار داد. این نهالستان تحت حمایت هلال‌احمر است و به صورت مستمر رسیدگی می‌شود.»

تجربه زیادی کسب کردم
ندا شهرکی نیز عضو جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان است. او در این پویش شرکت داشته در این رابطه به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «من 15 سال پیش عضو داوطلب هلال‌احمر شدم. داوطلبانه امدادگر شدم و تا نجاتگر یکم درجه گرفتم. در حال حاضر نیز سه سال است جذب هلال‌احمر شده‌ام. وقتی این پویش به صورت کشوری ابلاغ شد من تصمیم گرفتم در آن شرکت کنم. به ما با توجه به شرایط آب و هوایی استان سهمیه 200 هزارتایی دادند. همان زمان با مدیران استانی تعامل کردیم و از اوایل اسفند تا نیمه دوم اردیبهشت ماه. 231 هزار و 140 اصله نهال کاشتیم. جوانان بشردوست در سطح استان همکاری کردند و این اقدام انجام شد. برنامه‌ریزی‌ها با ما بود. با نیروها در شعب هماهنگ کردیم و منطقه کاشت را معین کردیم. در استان ما بیش از هزار و دویست گونه گیاهی وجود دارد. ما نیز بادام کوهی، کاشتیم و در جنوب استان هم حراکاری داشتیم. در مناطق شمالی استان، فضای سبز ایجاد کردیم و گونه های گیاهی را کاشت کردیم. من از ابتدا تا انتهای برنامه حضور داشتم. همچنین وقتی با تیم سحر برای امدادرسانی به خانواده سیل‌زدگان به کنارک رفته بودیم، منطقه آنجا را نیز بررسی کردیم و در آنجا نیز حدود 90 هزار اصله نهال کاشتیم. آن زمان متوجه شدیم که اگر گونه‌های گیاهی بیشتر باشد از سیلاب جلوگیری می‌شود. من خودم از قبل تجربه زیادی نداشتم. ولی از وقتی این کار را پیگیری کردم با گیاهان استان خودم آشنا شدم و تجربه زیادی در این زمینه کسب کردم. برای همین اطرافیانم را هم به این کار دعوت کردم. در حال حاضر نیز با همکاری منابع طبیعی مراحل رشد این گیاهان را پیگیری می‌کنیم.»


تعداد بازدید :  100