شماره ۵۱۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
33 هزار و 259 نفر داوطلب مردمی در بهزیستی

قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی کشور در مشارکت‌های مردمی گفت: در9 ماهه اول‌ سال 93 نرخ مشارکت‌های مردمی به سازمان بهزیستی کشور300‌میلیارد تومان بوده و با احتساب بهمن و اسفندماه نیز پیش‌بینی می‌شود این رقم تا 500‌میلیارد تومان افزایش پیدا کند که نسبت به‌ سال گذشته 37‌درصد افزایش داشته است.
حجت‌الاسلام رحیم شهسواری افزود: آیین‌نامه صدور مجوز و انحلال سازمان‌های مردم‌نهاد پس از 8 ماه کار نهایی و در سازمان بهزیستی کشور بازنگری و اصلاح شده است و به‌زودی تا قبل از پایان‌سال 93، توسط ریاست سازمان بهزیستی کشور به سراسر استان‌ها ابلاغ خواهد شد.
قائم‌مقام رئیس سازمان بهزیستی کشور در مشارکت‌های مردمی سازمان گفت: بهزیستی یک سازمان اجتماعی، حمایتی و جمعیت هدف آن نزدیک به 5‌میلیون نفر است و با حضور خیران و افراد نیکوکار عمده فعالیت‌های خود را به جامعه هدف ارایه  می‌دهند.
حجت‌الاسلام شهسواری گفت:  درحال حاضر
 28 مرکز نگهداری و همچنین 4 هزار موسسه خیریه (مجموعا 32‌هزار موسسه و مرکز) غیردولتی در سازمان بهزیستی کشور حضور داشته که این مراکز و موسسات بازوهای حمایتی سازمان بوده و این نهاد را در ارایه خدمات به جامعه هدف همراهی می‌کنند.
وی ضمن اشاره به پیدایش سازمان بهزیستی در‌سال 59 که متشکل از 16 نهاد مردمی نیکوکار بوده و به‌عنوان مولود انقلاب اسلامی تأسیس شد، گفت: تأمین گروه‌های زیاد و قابل توجهی از معلولان، بی‌سرپرستان و بدسرپرستان، آسیب‌دیدگان اجتماعی و همچنین اقشار کم‌درآمد جامعه از نظر رفاهی و معیشتی برعهده این سازمان است.
قائم‌مقام رئیس سازمان بهزیستی کشور در مشارکت‌های مردمی سازمان ادامه داد: متولی زنان سرپرست خانوار نیز سازمان بهزیستی بوده و این سازمان نسبت به این زنان متعهد و مکلف است.
حجت‌الاسلام شهسواری در این خصوص تصریح کرد: درحال حاضر حدود 170‌هزار زن سرپرست خانوار توسط این سازمان اداره شده که با جمعیت تحت پوشش آنها رقمی حدود 500‌هزار نفر را شامل می‌شوند.
وی با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از معلولان حوادث ترافیکی نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، عنوان کرد:   بخش عمده‌ای از معلولان حوادث ترافیکی، در صورتی که کم‌درآمد باشند به بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و تحت حمایت‌های این سازمان قرار می‌گیرند.
قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی کشور در مشارکت‌های مردمی سازمان ادامه داد: بهزیستی با رویکردی مردمی و مشارکتی بنا نهاده شده و درحال حاضر نیز با رقم مشارکت‌های مردمی وظایف خود را انجام می‌دهد. زیرا بودجه دولتی سازمان کفاف ارایه خدمات این نهاد را نمی‌دهد و مشارکت‌های مردمی بازوی اصلی حمایتی سازمان در ارایه خدمات به جامعه هدف است.
حجت‌الاسلام شهسواری در ارتباط با انواع خیران در سازمان بهزیستی گفت: گروهی از خیران کسانی هستند که تنها منابعی را در اختیار سازمان قرار داده و از نظر مالی این سازمان را حمایت می‌کنند. اما گروهی دیگر از خیران کسانی هستند که با سازمان بهزیستی درخصوص نگهداری، اداره و... مراکز این سازمان و نحوه ارایه خدمات آن همکاری‌هایی دارند. قائم‌مقام رئیس سازمان بهزیستی کشور در مشارکت‌های مردمی سازمان با اشاره به این‌که موضوع مشارکت‌های مردمی در سازمان بهزیستی کشور در‌سال 75 به‌عنوان قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بر این سازمان تکلیف شد، گفت: براساس این قانون، شورای مشارکت‌های مردمی در سازمان ایجاد شده و عمده وظایف این شورا چگونگی جذب نیکوکاران و ارایه خدمات به جامعه هدف بوده و همچنین این شورا پل ارتباطی میان مردم، گروه‌های هدف و دولت است.
شهسواری با تأکید بر این‌که سیاست سازمان بهزیستی کشور «برون‌سپاری» است، اظهارکرد: سازمان بهزیستی کشور از نظر برون‌سپاری در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی از موفق‌ترین سازمان‌ها بوده و درحال حاضر بیش از 90‌درصد فعالیت‌های‌سازمان برون‌سپاری شده‌اند و درخصوص مشارکت‌های مردمی نیز همین هدف در سازمان دنبال می‌شود.
وی با اشاه به این‌که در سازمان بهزیستی کشور حضور خیران را در هر نقطه‌ای با هر میزان مشارکتی ارج می‌نهیم، گفت: در سازمان بهزیستی خیری را داریم که با نگهداری 7 هزار نفر از جامعه هدف ماهیانه رقمی حدود 5‌میلیارد تومان را هزینه کرده بدون آن‌که نام  او ذکر شود و این افراد بسیار
ارزشمند اند.
قائم مقام رئیس سازمان بهزیستی کشور در مشارکت‌های مردمی سازمان در ادامه تأکید کرد: سرمایه اصلی سازمان بهزیستی کشور، اعتماد مردم به این نهاد است، چنانچه شاهد آن هستیم مردم با اعتماد خود این حجم مشارکت‌های مردمی را پرداخت  می‌کنند.
حجت‌الاسلام شهسواری درخصوص داوطلبان سازمان بهزیستی کشور در حوزه مشارکت‌های مردمی نیز عنوان کرد: جمع کل داوطلبان سازمان بهزیستی کشور در حوزه مشارکت‌های مردمی 33‌هزار و 259 نفر بوده که خدمات مختلفی را به جامعه هدف سازمان ارایه می‌دهند.
وی ادامه داد: همچنین طی تفاهمنامه سازمان بهزیستی کشور با سازمان نظام‌پزشکی در
حال حاضر حدود 214‌هزار پزشک در اختیار سازمان بهزیستی قرار دارند به نیازهای پزشکی و درمانی سازمان پاسخ می‌دهند.
قائم‌مقام رئیس سازمان بهزیستی کشور در مشارکت‌های مردمی سازمان در پایان ضمن بیان این‌که تاکنون در‌سال جاری 8200 مسکن توسط بنیاد مسکن مستضعفان و با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعهد شده است، گفت: در
حال حاضر هیچ یک از خانواده‌های بیش از 4 معلول بدون مسکن نیستند و تأمین مسکن برای خانواده‌های بیش از 2 معلول نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

 


تعداد بازدید :  152