شماره ۵۱۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
خوزستان در انتهای جدول اهدای عضو

مدیر دفتر فراهم‌آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: خوزستان سی امین استان کشور از لحاظ اهدای عضو است.
به‌گزارش «شهروند»، «امین بحرینی» با بیان این‌که در خوزستان مردم به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند، اظهار کرد: این استان از لحاظ اهدای عضو رتبه ۳۰ را در کشور داراست و در ‌سال‌جاری تاکنون تنها ۱۶ مورد اهدای عضو صورت
گرفته است.
وی افزود: در ‌سال گذشته نیز از ۲۰۰ مورد آمار مرگ مغزی برآورد شده در استان، توانستیم ۹۱ نفر را شناسایی کنیم که فقط ۱۷ مورد به اهدای عضو منجر شده است.
بحرینی اضافه کرد: این در حالیست که یک‌هزار و ۲۰۰ نفر بیمار دیالیزی و حدود ۷۰ نفر نیازمند پیوند کبد هستند. البته بیماران نیازمند پیوند ریه و قلب نیز فراوان هستند اما آماری از آنها در دست نیست.
به‌گفته وی، تمام امکانات برای انجام عمل پیوند کبد و کلیه در خوزستان وجود دارد اما خوزستانی‌ها رغبتی به اهدای عضو ندارند.
وی دلیل تمایل نداشتن خوزستانی‌ها به اهدای عضو توجیه را نبودن آنها و ناآگاهی نسبت به این مسأله دانست و بر فرهنگ‌سازی در این زمینه
 تأکید کرد.
بحرینی افزود: نیاز است همه دستگاه‌ها اعم از شهرداری‌ها، صدا و سیما، استانداری و رسانه‌ها وارد عمل شوند و مردم را با جنبه‌های مثبت این امر خداپسندانه آشنا کنند.
وی با اشاره به تصور نادرستی که در جامعه نسبت به بازگشت بیمار مرگ مغزی وجود دارد، توضیح داد: تفاوت «مرگ مغزی» و «کما» در این است که بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان بازگشت ندارد. اما مردم به اشتباه فکر می‌کنند امکان بازگشت و حیات برای بیمار مرگ مغزی هم وجود دارد. درواقع از نظر علمی سلول‌های مغزی مرده به هیچ عنوان زنده نمی‌شود و بیمار مرگ مغزی مرده تلقی می‌شود فقط تا چند ساعتی که قلب بیمار به وسیله باتری کار می‌کند فرصت هست تا پیش از فاسدشدن اعضا برخی از آنها را جدا کرد.
این پزشک اضافه کرد: به‌گفته آیت‌الله مکارم شیرازی، بیمار مرگ مغزی مانند کسی است که در جنگ مذبوح شده باشد؛ ممکن است چند قدم راه برود، اما در اصل مرده است و دیگر بازنمی‌گردد.
وی با بیان این‌که ما مسلمان هستیم و در دین اسلام هیچ چیز بزرگتر و باارزش‌تر از نجات جان یک انسان نیست، تأکید کرد:   همه علما نه‌تنها فتوا داده‌اند که اهدای عضو اشکالی ندارد بلکه گفته‌اند واجب است.
به‌گفته وی، با هر بیمار مرگ مغزی می‌توان 7 عمل پیوند عضو شامل 2 کلیه، کبد، قلب، ریه، لوزالمعده و روده همچنین عمل پیوند برای رفع معلولیت شامل تاندون، پوست و عضله را انجام داد.
این مقام مسئول با اشاره به موارد متعدد تصادف و خونریزی مغزی منجر به مرگ مغزی، اضافه کرد: ما به همراهی احتیاج داریم. وقت آن رسیده که هم خانواده‌ها و هم مسئولان خوزستانی دید خود را نسبت به اهدای عضو تغییر دهند تا بتوانیم بیماران بیشتری را از شرایط دشوار و مرگ نجات دهیم.
پارسال ۶۶۵ مورد
رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت گفت:   در ‌سال‌گذشته تنها ۶۶۵ اهدای عضو در کشور انجام شد.
 «کتایون نجفی‌زاده» در «جشن نفس جشن زندگی»  که در دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شد، اظهارکرد: تنها ۱۴ روز پس از مرگ مغزی می‌توان بیمار را نگه داشت. همچنین ۶ تا ۷ دقیقه پس از مرگ مغزی، اگر اکسیژن مصنوعی به قلب داده شود، اعضا سالم می‌مانند و در غیر این صورت، قلب و سایر اعضاء از کار می‌افتند.
وی تصریح کرد: طبق محاسبات صورت گرفته، در هر سال، ۵ تا ۸‌هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند و از این میان، امکان انجام عمل اهدای عضو از نیمی از این افراد یعنی از ۲۵۰۰ تا ۴هزار بیمار مرگ مغزی وجود دارد، اما با این وجود متاسفانه در ‌سال ۹۲ تنها ۶۶۵ اهدای عضو در کشور انجام شد.
زنده‌ها  راغب‌ترند
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز، با انتقاد از وضع موجود، گفت: با وجودی که در بسیاری از کشور‌ها اهدای عضو از فرد زنده و سالم ممنوع است، اما متاسفانه در کشور ما بیشتر پیوندهای کلیه‌ای که انجام می‌شود، از فرد زنده صورت می‌گیرد.  «اسماعیل ایدنی» افزود: به‌رغم ظرفیت بسیار خوبی که در ساختار نظام سلامت برای پیوند عضو وجود دارد، در مقایسه با کشورهای دیگر در سطح بسیار پایینی از میزان رضایت اهدای عضو برای پیوند هستیم.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: از آنجا که در کشور ما فرهنگ‌سازی مناسبی در جهت اهدای عضو صورت نگرفته و خیراندیشی در اهدای عضو برای مردم تبیین نشده است،‌ درصد اهدای عضو از بیماران دچار مرگ مغزی شده در کشور پایین است.
ایدنی تأکید کرد: آمار بیماران کبدی، ریوی، کلیوی و قلبی در استان خوزستان بالا است و بدین ترتیب بیماران نیازمند به پیوند عضو در استان نیز آمار بالایی دارند، بنابراین باید بستری فراهم کرده و نگذاریم عزیزانی که در لیست انتظار پیوند هستند، به دلیل این‌که نوبت به آنها نمی‌رسد، دچار مرگ زودرس شوند.


تعداد بازدید :  63