شماره ۵۱۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
دفاع‌مقدس منجر به تحولات پزشکی شد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور با بیان این‌که دفاع‌مقدس منجر به تغيير و تحولات پزشكي شده گفت: باید به این تحولات و بهره‌ای که جامعه پزشکی از آنها می‌برد توجه شود و آنها را توسعه داد.
به‌گزارش «شهروند»، «حسین دهقان» در پنجمین یادواره شهید دکتر محمدعلی رهنمون و سومین آیین اعطای جایزه ملی این شهید در بيمارستان صحرایی امام‌حسين(ع) در دارخوین اظهار کرد: همه ملت ما از همه اقشار در دوران دفاع مقدس حضور داشتند به‌طوری‌که انعکاس آن در هر شهرستاني دیده می‌شود.  وی تاريخ دفاع مقدس را آيينه تمام نماي حضور ملت در دفاع از ارزش‌های خود عنوان کرد و افزود: در زمان دفاع‌مقدس مرزي براي جدا كردن افراد وجود نداشت و هيچ‌كس دنبال نام و نشان نبود.
دهقانی با بیان این‌که وحدت عامل قدرت ما برای دفاع بود، اظهار کرد: با وجود حمایت همه قدرت‌هاي جهاني از رژيم صدام، درنهایت همه در مقابل ملت ما سر تعظيم فرود آوردند و تسليم شدند. وزیر دفاع با اشاره به دو ویژگی عامه جامعه اظهار کرد: کمک به همنوع يك شاخصه انساني و حایز اهمیت در سوگندنامه پزشکی است که نبود جنبه انسانی عامل نابهنجاري، تبعيض و بی‌عدالتی در جوامع است. همچنین كار براي رضاي خدا و داشتن نيت خالصانه براي انجام عمل صالح، ویژگی دوم است. در سومین آیین اعطای جايزه ملی شهيد دکتر رهنمون، از خانواده‌های جمعی از شهدا و ایثارگران تقدیر شد.
 پنجمین کنگره علمی تروما و طب رزم نیز پنجشنبه با حضور جراحان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مختلف در بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) دارخوین آغاز به‌کار کرد.
رئيس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز در مراسم افتتاحیه اين كنگره، با اشاره به مطالعات صورت گرفته پس از جنگ گفت: 30 تا 50‌درصد كاهش تلفات جنگ، به دليل احداث و راه‌اندازي بيمارستان‌هاي صحرايي بوده است.
«اسماعيل ايدني» اظهار کرد: انتقال بيماران و مجروحان در ابتداي جنگ به صورت نامرتب انجام مي‌شد و برخی مواقع ارایه خدمات اوليه نيز براي مجروحان امكان‌پذير نبود. در آن دوره جامعه پزشكي با طراحي بيمارستان‌هاي صحرايي و اورژانس‌ها به تریاژ، مداوا و درمان بيماران پرداخت.


تعداد بازدید :  54