شماره ۳۱۷۳ | ۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از برگزاری یادواره شهدای امدادگر در استان‌های مختلف کشور
کولیوند: رسالت هلال‌احمر؛درک پیام شهدا و انتقال آن به نسل جدید است
هلال‌احمر حلقه اتصال موثر بین حاکمیت و مردم است

 [سیما فراهانی]رشادت‌هایشان هیچگاه فراموش نمی‌شود. آنهایی که جنگیدند، کمک کردند و تا پای جان زندگی‌شان را بخشیدند تا بتوانند ناجی فرد دیگری باشند. امدادگرانی که جانشان را کف دستشان گذاشتند، از خود گذشتند تا بتوانند به دیگری کمک کنند و بتوانند نجات دهند. حالا جمعیت هلال‌احمر نمی‌خواهد اجازه دهد یاد این شهدای فداکار فراموش شود. این یکی دیگر از اقداماتی است که با تدابیر ویژه دکتر کولیوند، از سال گذشته در جمعیت هلال‌احمر ایران صورت گرفت تا نام این شهدای امدادگر، هیچگاه و در هیچ برهه‌ای از زمان از یادها نرود. جمعیت هلال‌احمر قصد دارد که نام این شهدا را زنده نگه‌دارد. در همین راستا جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت برگزاری کنگره بین‌المللی ٢٥٠٠شهید امدادگر دفاع‌مقدس و مقاومت در پاییز سال‌جاری، سه جشنواره فرهنگی و هنری با عنوان «سرو سرخ» در بخش‌های «فیلم و نمایش رادیویی»، «شعر و داستان» و «عکاسی، نقاشی و هنرهای تجسمی» برگزار می‌کند. جشنواره‌هایی که با هدف ترویج ایثار و ازخودگذشتگی شهدای امدادگر جمعیت هلال‌احمر در دوران هشت سال دفاع‌مقدس، حضور رشادت‌گونه همه امدادگران از دست‌رفته در تمامی حوادث و نمایش فعالیت امدادگران سایر دستگاه‌های مسئول در دوران دفاع‌مقدس برگزار می‌شود. این جشنواره‌ها در گام نخست خود با مشارکت و الهام از توان هنرمندان کشور، راه ایثار و گذشت این دلیرمردان کمک‌رسان پشت صحنه‌ها را برای نسل‌های بعدی به یادگار می‌گذارد و فرهنگِ عشق و دوستداری همنوع خود را در دل تک‌تک انسان‌ها نهادینه می‌کند.
این درحالی است که از چندی پیش جمعیت‌های هلال‌احمر در استان‌های مختلف کشور، بسیج شده‌اند تا با برگزاری یادواره‌ها و جشنواره‌ها، بتوانند به برگزاری کنگره بین‌المللی شهدای امدادگر دفاع‌مقدس و مقاومت کمک کنند و احترام به یاد شهدا و خانواده‌هایشان را ترویج کنند. هدف، زنده نگه داشتن یادونام شهدا و همچنین اقدامات فرهنگی در راستای تبیین مسیر شهدا برای مخاطبان است. یکی دیگر از این یادواره‌ها که با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور برگزار شد، یادواره ۲۲ شهید امدادگر دفاع مقدس و مقاومت جمعیت هلال‌احمر استان قزوین بود.

باید پیام و رفتار شهدا را درک کرد
پیرحسین کولیوند، رئیس هلال‌احمر در نخستین یادواره استانی ۲۲ شهید امدادگر دفاع مقدس و مقاومت جمعیت هلال‌احمر استان قزوین با عنوان «سرو سرخ» که پیش از ظهر پنجشنبه در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، گفت: «رهبر انقلاب در خصوص دفاع مقدس تأکید داشتند که دو گزارش توصیفی و تبیینی مطرح است و جنگ و دفاع مقدس، در واقع حفظ اسلام و سرزمین بود.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: «شهدا، امدادگران و رزمندگان مصداق بارز آیات قرآن کریم هستند که فرمود «کسانی که ایمان آوردند، هجرت و جهاد کرده و از اموال و جان خویش گذشتند» و این سه ویژگی در شهدا، رزمندگان و امدادگران بود چراکه آنان به کار خویش ایمان داشتند، برای خدمت در جای‌جای میهن حاضر می‌شدند و در راه حق جهاد کردند که طبق تأکید خداوند این افراد بالاترین مرتبه را نزد پروردگارشان دارند و خداوند به آن‌ها عزت و آبرو می‌دهد. شهدا، رزمندگان و امدادگران دفاع مقدس کسانی بودند که در مسیر بیانات ولی امر خود گام برداشته و حرکت کردند و نسبت به پیمان خویش متعهد بودند.»
وی با تأکید بر اینکه انجام خدمات فرهنگی از وظایف امدادگران دفاع مقدس بود گفت: «دو هزار و ۵۰۰ شهید امدادگر، سلاح برای دفاع نداشتند اما در راه نجات جان خود را فدا کردند. نقش اساسی امدادگران در ابتدا نجات جان رزمندگان و ارائه خدمات پزشکی، سپس انتقال مجروحان به پشت خط مقدم و در نهایت تزریق و ارتقای روحیه به رزمندگان بود. امدادگران کسانی بودند که در کنار ارائه خدمات آموزش و سازماندهی نیروها نسبت به تأمین اسکان اضطراری نیز اقدام کردند. مهم‌ترین نکته امدادگران دفاع مقدس آن است که اغلب امدادگران دفاع مقدس نوجوان و جوان بودند که امروز الگوی جوانان ما هستند. طبق تأکیدات رهبر انقلاب در پی برگزاری کنگره شهدا باید نکته‌ای را مورد توجه قرار داد و آن این است که باید پیام و رفتار شهدا را درک کرد. جمعیت هلال‌احمر اکنون میزبان سه میلیون نوجوان و جوانی است که داوطلبانه در این مسیر گام نهادند و بر اصل بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر نقش جوانان تأکید داشتند.»
وی با تأکید بر اینکه امدادگران در واقعه معدن طبس جان ۱۷ نفر را نجات دادند، ادامه داد: «در حادثه تروریستی لبنان سه هزار نفر از ناحیه چشم، دست و پا آسیب دیدند و در شرایطی که هیچ جای دنیا امکان درمان این تعداد بیمار را در شرایط مجروحیت حساس نداشت ظرف چند ساعت ۲۰۰ پزشک تنها در تهران اعلام آمادگی کردند و در همان ساعت اولیه به لبنان اعزام شدند و ظرف ۲۴ ساعت جان ۱۰۰ نفر را نجات دادند. هنوز هم جوانان هلال‌احمر اعلام آمادگی خود را برای حضور در لبنان اعلام می‌کنند که طی این اتفاق رئیس صلیب سرخ اعلام داشت که کشور ایران به ما آبرو داد. ما براین باوریم که این جوانان شاگردان مکتب شهدا و شهدای امدادگر دوران دفاع مقدس هستند. رسالت امروز ما درک پیام شهدا و انتقال پیام آنان به نسل جدید است.»

هلال‌احمر روزهای پر رونق خود را سپری می‌کند
استاندار قزوین نیز در این یادواره با بیان اینکه نهاد هلال احمر نهادی مقدس، ارزشمند و مردمی است، گفت: «هلال‌احمر روزهای پر رونق خود را سپری می‌کند.» محمد مهدی اعلایی ادامه داد : «هلال‌احمر جزو ماندگارترین و خدمتگزارترین نهادها در بین نهادها است که حلقه اتصال آنها با مردم بسیار است و به تعبیر دیگر هلال‌احمر حلقه اتصال موثر بین حاکمیت و مردم است. کسانی که با حادثه مواجه می‌شوند بهتر می‌توانند جایگاه هلال‌احمر و امداد را توصیف کنند و به اثرگذاری فعالیت جوانمردان هلال‌احمر پی ببرند. استفاده از ظرفیت‌های پرتوان مردمی‌به ویژه جوانان در این نهاد قابل رویت است و هلال‌احمر روزهای پر رونق خود را سپری می‌کند. به خود می‌بالیم در استانی که شاخص‌های مختلفی اسباب فخر آن هستند شهدای هلال‌احمر نیز جزو اشخاصی بودند که این فخر را برای استان دوچندان کردند. نهاد هلال‌احمر نهادی مقدس، ارزشمند و مردمی است و کسی که در امداد و در شرایط سخت حاضر می‌شود حتماً حاضر است برای خدمت به مردم از جان خود بگذرد و این از جان گذشتگی از زمان جنگ تاکنون مشهود است.»

کنگره‌های هلال‌احمر نتیجه میدانی دارد


 


تعداد بازدید :  96