شماره ۵۱۵ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
کامران تفتی در گفت‌وگو با «شهروند»:
تهران کثیف و آلوده است

شهروند| مجموعه گفت‌وگو‌های ستون «مردم» به‌دنبال آن است تا پلی میان جامعه و چهره‌های فعال حوزه‌های گوناگون ایجاد کند. «شما می‌پرسید» حاوی پرسش‌هایی است که مخاطبان در زمینه انجام فعالیت‌های مدنی، مسئولیت‌های اجتماعی و کنش‌های شهروندی از چهره‌ها دارند.
شما نیز می‌توانید سوالات و چهره‌هایی که پرسشی از آنها دارید را با ما و از طریق آدرس ایمیل [email protected] درمیان بگذارید.
کامران تفتی، میهمان این شماره «شما می‌پرسید» شده تا دغدغه‌های اجتماعی و محیط‌زیستی او در قامت یک شهروند به بحث گذاشته شود. این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، آثار متعددی را در طول سال‌ها فعالیت هنری‌اش در کارنامه دارد. تفتی در گفت‌وگو با «شهروند» مهمترین و بحرانی‌ترین معضل را در شهرها و مخصوصا تهران در بنزین آلوده می‌داند و اشاره می‌کند که باید فکری به حال بنزین کنیم.
* آیا می‌توان انتظار داشت تک‌تک هنرمندان هم مثل مردم عادی هر روز از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و خودرو شخصی خود را از خانه خارج نکنند؟
به نظر من امکان‌پذیر نیست.
* اگر شرایطی فراهم شود که امکان‌پذیر شود شما از این حرکت استقبال می‌کنید؟
 البته که اگر شرایط آن پیش‌ آید من اولین نفری خواهم بود که از آن استقبال می‌کنم.
* چرا فکر می‌کنید امکان‌پذیر نیست؟
چون میزان لطف مردم به هنرمندان تا حدی بالاست که کافی است مثلا یک روز خط ویژه یکی از خطوط اتوبوس‌های شهری را ببندند و اعلام کنند که این خط از امروز به رفت‌وآمد هنرمندان اختصاص دارد. در چنین شرایطی به دلیل لطف و هیجان مردم آن خط بسته می‌شود یا عبور و مرور آن با مشکل مواجه می‌شود. اما اگر شرایط این قبیل اقدامات به مرور زمان مهیا شود بی‌تردید هنرمندان استقبال خواهند کرد. هنرمندان هم علاقه‌مند به بهبود وضع آب‌وهوا و محیط‌زیست هستند و حتما در این زمینه کمک می‌کنند. این دغدغه همه مردم است، هنرمندان هم جزئی از مردم هستند. باید ابتدا فرهنگ‌سازی‌های لازم در این زمینه انجام شود که هنرمندان هم بتوانند مثل مردم عادی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و در این راه آسایش عمومی داشته باشند.
* سهم شما در آلوده کردن محیط‌زیست در چه مواردی است؟
همه ما به نوعی مصرفی از جهان را به خود اختصاص می‌دهیم که به‌تبع موجب آلودگی، صدمه و مشکلاتی از این دست به محیط‌زیست می‌شود. شاید این نوع مشکلات در بعضی از افراد کمتر و در بعضی بیشتر باشد و مشکلات و صدمات بیشتری برای محیط‌زیست همراه داشته باشد و شاید بعضی اقدامات ما آدم‌ها به مرور برای محیط‌زیست آسیب‌زا باشد. من هم سهم خودم را در این زمینه زیاد می‌دانم اما شاید چاره‌ای دیگر وجود نداشته باشد، تا فرهنگ‌سازی به آن شکل مطلوب ایجاد نشود این مشکلات وجود دارد.
* وقتی در تهران رفت‌وآمد می‌کنید کدام مشکل شهری بیشتر شما را آزار می‌دهد؟
تهران کثیف و آلوده است، نمی‌توان به درستی در این شهر نفس کشید، اما با این همه من تهران را دوست دارم.
* اگر شرایطی فراهم شود که بتوانید به صورت کارشناسی مشکلی از تهران را حل کنید کدام مشکل آن را در دستورکار قرار می‌دهید که به آن رسیدگی شود؟
مهم‌ترین و بحرانی‌ترین معضل را در شهرها و مخصوصا تهران در بنزین آلوده می‌دانم، سهم زیادی از آلوده کردن محیط‌زیست به دلیل استفاده بنزین آلوده است. من اگر در موقعیتی قرار بگیرم که بتوانم مشکلی از محیط‌زیست را حل کنم حتما برای حذف بنزین آلوده اقدام موثری می‌کنم. به‌طور کلی باید فکری به حال
بنزین کنیم.


تعداد بازدید :  146