شماره ۵۱۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
روی خط خبر

هشدار دبیر بیست‌ودومین کنگره بیماری‌های مغز و اعصاب:
فریب ادعای درمان بیماری‌های مغزی با سلول بنیادی را نخورید
شهروند| عضو هیأت‌مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران با هشدار به خانواده‌ها مبنی بر این‌که هیچ‌گونه ادعای درمان بیماری‌های مغز و اعصاب به کمک سلول‌های بنیادی پذیرفته نیست و هنوز در مرحله تحقیقات قرار داریم، گفت: «درمان با سلول‌های بنیادی، درمان مجوزدار نیست که پزشکی بخواهد با گرفتن پول از بیمار، او را طرح درمان به این روش قرار دهد.» مسعود نبوی ادامه داد: «عمده تحقیقات سلول‌های بنیادی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد اما باید گفت سلول‌های بنیادی همواره امیدبخش بوده‌اند و باید روی آنها بیشتر کار کنیم.»  او با بیان این‌که امور تحقیقاتی متمرکز و دقیقی را پیرامون سلول‌های بنیادی از‌ سال 89 سامان دادیم، تأکید کرد: «همان‌ سال کمیته مشترکی با موسسه رویان تشکیل شد و کار روی چندین پروژه ازجمله بیماری ام‌اس و بیماری ای.ال.اس کلید خورد.» نبوی افزود: «اکنون علاوه بر طرح‌های یاد شده، طرح بین‌المللی درباره بیماری ام‌اس و همچنین ای.ال‌اس با همکاری چند کشور اروپایی و کانادا، طرح سکته مغزی و بیماری‌های عصبی عضلانی نیز در دست انجام است که نتایج آن در محافل علمی اعلام می‌شود.»

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری:مقابله با تخریب آثار تاریخی در عراق نیازمند عزم بین‌المللی است
شهروند| مجمسه‌های باستانی را به زمین می‌انداختند و با پتک خرد می‌کردند تا هیچ رد و نشانی از آنها باقی نماند. یکی دیگر با ابزاری برقی، صورت گاو بالدار را خراش می‌داد تا تکه‌تکه شود و تمدن آشوری‌ها را به فراموشی بسپرد. اینها گوشه‌ای از تصاویری است که داعشی‌ها از موصل ارسال کرده‌اند. تصاویری از تخریب آثار باستانی عراق که دولت اسلامی با پتک به جان آن افتاده. از روز پنجشنبه که تصاویر منتشر شد، پتک‌ها به جان دوستداران میراث فرهنگی هم افتاد. سازمان یونسکو خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شد تا درباره حفاظت از میراث فرهنگی عراق بحث شود. تخریب میراث فرهنگی کشور عراق در شهر موصل، سیزدهمین گردهمایی باستان‌شناسی کشور را هم با حال‌وهوای نگرانی برای میراث فرهنگی عراق پیوند داد تا جایی که موضوع اصلی تمامی سخنرانی‌ها در این همایش، تخریب آثار باستانی شهر موصل توسط دولت اسلامی بود. رئیس سازمان میراث فرهنگی در این همایش با نوشتن نامه‌ای به وزرای فرهنگی کشورهای اسلامی درخواست کرد تا از همه توان و بضاعت جامعه اسلامی برای جلوگیری از اهداف شوم داعش و حفظ و حراست میراث‌فرهنگی عراق استفاده شود. مسعود سلطانی‌فر با ارسال 3نامه جداگانه به ایاد امین مدنی دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC)، ایرینا بوکووا، مدیرکل سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) و عادل فهد شرشاب وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق، آمادگی ایران را برای حفاظت و مرمت میراث فرهنگی منقول و غیرمنقول کشور عراق اعلام کرد. در ادامه این همایش، محمد بهشتی رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به این‌که مقابله با گسترش تخریب آثار و اماکن فرهنگی و تاریخی توسط گروه وحشی داعش، نیازمند عزم بین‌المللی است، گفت: «خسارت تخریب آثار و اماکن فرهنگی و تاریخی غیرقابل بازگشت است. بر همین اساس مقابله با اقدامات گروه تروریستی داعش نیازمند عزم جهانی است. تمامی مراجع بین‌المللی باید نسبت به جلوگیری از گسترش تخریب آثار و اماکن فرهنگی و تاریخی در موصل عراق متحد شوند.»
موزه‌ها در اعتراض به تخریب آثار
 30دقیقه تعطیل  شوند
کمیته ملی موزه‌های ایران ایکوم برای اعتراض به اقدام دولت اسلامی در موصل و تخریب آثار باستانی عراق از مدیران موزه‌های کشور خواست تا در اعتراض به اقدام داعش در عراق و تخریب آثار باستانی موصل به مدت 30دقیقه موزه‌ها را تعطیل کنند. احمد محیط‌طباطبايی گفت: «از مدیران موزه‌های کشور درخواست می‌شود تا در اعتراض به نابودی آثار تاریخی - فرهنگی موزه موصل ساعت 11 تا 11:30 روز پنجشنبه 14 اسفند را تعطیل کنند.»

 


تعداد بازدید :  461