شماره ۵۱۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
مخالفت 28 انجمن محیط‌زیستی استان تهران با طرح دوفوریتی ادغام سازمان محیط‌زیست با وزارت کشاورزی
طرح مجلس، قدرت حفظ محیط‌زیست را کاهش می‌دهد

شهروند| 27 انجمن محیط‌زیستی استان تهران و جمعیت داوطلبان سبز در مخالفت با طرح دو فوریتی ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست در وزارت جهاد کشاورزی به ریاست و نمایندگان مجلس نامه نوشتند و مخالفت خود را به طرح 82 امضایی نمایندگان مجلس اعلام کردند.
در این نامه که خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس نوشته شده، آمده است: «ایران در شرایط بسیار حساس، دشوار و حاد محیط‌زیستی قرار گرفته است. محیط‌زیست موضوعی فراجناحی و ملی است و امیدواریم که تمامی مردم به‌ویژه مسئولانی که در مسندهای تصمیم‌گیری، قانون‌گذاری و مدیریتی قرار گرفته‌اند، این مهم را به درستی مورد توجه قرار دهند. نفس کشیدن، آشامیدن و کسب رزق و روزی از زمین نیازمند رفع مشکلات محیط‌زیست کشور است. ریزگردها، بحران کمبود و آلودگی آب، خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها، افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی، فرونشست بسیاری از دشت‌های کشور و دهان گشودن فروچاله‌ها، فرسایش خاک، آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ و کاهش تنوع زیستی ارزشمند ازجمله معضلات بسیار حاد محیط‌زیست کشور هستند. اکنون که زمان انکار یا بی‌توجهی به محیط‌زیست گذشته است، فرصت برای چاره‌جویی بسیار اندک است. اگرچه باید اذعان کرد که این مشکلات یک شبه به وجود نیامده‌اند و در کوتاه‌مدت نیز قابل حل نیستند، اما از دست دادن حتی یک روز برای برنامه‌ریزی علمی و کارساز نیز نابخشودنی است. کاهش این مشکلات، نیازمند عزم ملی است و حمایت کلیه نهادها، سازمان‌ها و قوای سه‌گانه را می‌طلبد.» امضاکنندگان این بیانیه از نمایندگان مجلس خواسته‌اند که برای توجیه نمایندگانی که این طرح را ارایه کرده‌اند و پس‌گیری امضاها تلاش بي‌وقفه مبذول دارند. چرا که کمترین زیان ارایه این‌گونه طرح‌ها که خلاف نیازها و الزامات جامعه است، هدر رفت انرژی، منابع مالی و وقت مجلس و قوه مجریه‌ کشور و نیز ایجاد ابهام در چرایی مطرح شدن آن، در خانه‌ ملت است. بدیهی است که مخالفت یا موافقت نمایندگان مجلس با این طرح، در حافظه‌ مردم و تاریخ کشور ثبت خواهد شد.»  
در روزهای اخیر، مخالفت‌های بسیاری با طرح ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست در وزارت جهاد کشاورزی، شده است و پس از نامه 27 انجمن محیط زیستی به رئیس مجلس و نمایندگان برای مخالفت با این طرح، جمعیت داوطلبان سبز هم در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، مخالفت خود با طرح ادغام را اعلام کرد. در نامه این جمعیت به علی لاریجانی نوشته شده که « ادغام نهاد متولی حفاظت از محیط‌زیست با نهادی که متولی امور کشاورزی است یک اشتباه راهبردی اساسی است. چنین ادغامی در هیچ‌یک از مللی که رتبه‌ بالایی در حفاظت از محیط‌زیست خود دارند سابقه ندارد. بلکه یک جست‌وجوی کوچک نشان می‌دهد متولی محیط‌زیست سرزمین همواره نهادی در سطح وزارتخانه است. چنان که مجلس تمایل به نظارتی فراگیر‌تر بر متولیان حفاظت از محیط‌زیست دارد، راهکار آن ارتقای سازمان محیط‌زیست به سطح
 وزارتخانه است.»

 


تعداد بازدید :  160