شماره ۵۱۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات:
برخی انتقادات به وزارت کشور مستدل نیست

عبدالرضا رحمانی، وزیر کشور دولت روحانی، روز گذشته گفت که وزارت کشور را فدای یک جریان سیاسی نمی‌کنم. این درحالی است که برخی جریانات سیاسی کشور که نگاه‌شان به طیف اصولگرا نزدیک‌تر است معتقدند که وزارت کشور، عملکردی بی‌طرف ندارد و به نفع طیف اصلاح‌طلب جهت‌گیری می‌کند. در همین راستا «شهروند» طی گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام محسن رهامی، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، از عملکرد وزارت کشور و نحوه برخی تصمیم‌سازی‌هایش سوال پرسید که مشروح این پرسش و پاسخ در پی می‌آید.
آقای رهامی عملکرد وزارت کشور و وزیر کشور را تاکنون چطور دیده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید که وزیر کشور به نفع جناحی خاص در کشور عمل می‌کند؟
درباره وزارت کشور باید بپذیریم که ماهیت کار این وزارتخانه سیاسی است. بنابراین به نظر من این کاملا طبیعی است که برخی به‌عنوان موافق و برخی هم به‌عنوان مخالف بگویند که این وزارتخانه عملکردش کاملا سیاسی است. یعنی اگر وزارت کشور عملکردی غیرسیاسی داشته باشد باید تعجب کنیم. اما این‌که گفته شود شخص وزیر به نفع یک جناح سیاسی خاص در کشور کار می‌کند، من آن را قبول ندارم. چراکه اولا وزارت کشور و شخص وزیر با عملکردش تا کنون سعی کرده تا میانه را نگه دارد. به نوعی که حتی گاهی به مماشات هم متهم شده است. مثلا در عزل و نصب استانداران و فرمانداران الان در برخی استان‌ها و هنوز افرادی از دولت آقای احمدی‌نژاد سر کار هستند. برخی نیز در این سمت‌ها جابه‌جا شده‌اند. این یعنی که وزیر کشور سعی کرده تا از نیروهای کیفی بدون توجه به گرایش آنها استفاده کند. حالا در این میان انتقاد نیروهای اصلاح‌طلب هم این است که وزارت کشور بیش از حد ملاحظه‌کاری می‌کند. بنابراین به نظر من شائبه این‌که وزیر کشور به نفع جناح اصلاح‌طلب عمل می‌کند، حرفی است که بدون مطالعه و غیرعلمی است. از طرفی هم، وزارت کشور به خوبی می‌داند که مجری انتخابات باید بی‌طرفی را حفظ کند و بدون جهت‌گیری سیاسی و وابستگی انتخابات را برگزار کند. بنابراین باید در برخی انتقادها تأمل بیشتری کرد و انصاف را هم رعایت کرد.
اگر این انتقادها استدلال درست و منطقی ندارند به نظر شما دلیل عمده این انتقادات چیست؟
اصولگرایان انتخابات ریاست‌جمهوری را از دست داده‌اند و این برایشان سخت است که انتخابات مجلس آتی را هم از دست بدهند. از این رو به قولی دست پیش گرفته‌اند. آنها می‌خواهند تحت هر شرایطی فضا را به نفع خود حفظ کنند، از این جهت با کوچکترین اتفاقی دست به انتقاد می‌زنند. این رویکرد هم به نظر من منطقی نیست.


تعداد بازدید :  409