شماره ۳۱۶۶ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۸ شهريور
صفحه را ببند
حمله سایبری وحشیانه اسرائیل در جنوب لبنان
انفجار پیجرها ؛ مقدمه جنگ با حزب‌الله؟

[عبدالباسط انصاری-راضیه زرگری] عصر روز سه‌شنبه انتشار اخبار و ویدئوهایی با عنوان حمله سایبری رژیم صهیونیستی به دستگاه‌های ارتباطی الکترونیکی ازجمله پیجرها در جنوب لبنان، جنجال رسانه‌ای گسترده‌ای به پا کرد. براساس ویدئوهای منتشر شده در کانال‌ها و صفحات مجازی، انفجار پیجر نیروهای حفاظتی و امنیتی منسوب به حزب‌الله و البته تعدادی از مردم عادی در مناطقی چون ضاحیه بیروت، سبب زخمی شدن تعدادی از نیروهیا امنیتی، مردم عادی و ترس و اضطراب رهگذران و افراد در حال عبور از خیابان‌ها شد. دقایقی بعد منابع رسانه‌ای غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی مدعی ترور چندین تن از سران و فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان در پی این حملات شدند که صحت آن تأیید نشد. علاوه بر آن سفیر ایران در بیروت در پی همین حوادث مجروح شد. العالم نیز در گزارشی به نقل از وزارت بهداشت لبنان آمار اولیه زخمی‌ها را در حدود 200نفر اعلام کرد.

2750زخمی و 9شهید در انفجار پیجرها
بر اثر این انفجارها علاوه بر سفیر ایران و چندین عضو حزب‌الله، مردم عادی نیز که از اینگونه دستگاه‌ها برای ارتباط استفاده می‌کردن زخمی شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش تعدادی شهدا به 9نفر و تعداد مجروحان به 2750نفر رسید. این آمار را وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده است. تسنیم در گزارشی به این انفجارها پرداخته و به نقل از منابع منطقه‌ای نوشته است: «العربی الجدید مدعی شد که یک منبع در حزب‌الله گفته است که هک دستگاه‌های ارتباطاتی ویژه نیروهای حزب‌الله و منفجر شدن آن علت این حادثه بوده است. تا این لحظه بین 170تا 180مجروح با وضعیت وخیم همچنان در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بستری هستند.» همچنین منابع لبنانی، از شهادت فرزند علی عمار عضو فراکسیوت حزب‌الله در مجلس لبنان خبر داده‌اند.

بیانیه‌های حزب‌الله درباره حوادث بیروت
حزب‌الله لبنان با صدور دو بیانیه به این حملات واکنش نشان داد. حزب‌الله در بیانیه اول خود در رابطه با این حملات، از رسیدگی به مجروحان و مداوای آنان خبر داد و عنوان کرد تحقیقات درباره این حملات آغاز شده است. حزب‌الله همچنین از مردم خواست که پازل جنگ روانی صهیونیست‌ها با انتشار اخبار نامعتبر تکمیل نکنند. همچنین در بیانیه دوم حزب‌الله تأکید شده است: «این دشمن خیانتکار و جنایتکار قطعاً قصاص عادلانه خود را برای این تجاوز گناه آلود خواهد گرفت، از جایی که انتظار می‌رود و از جایی که انتظار نمی‌رود و خداوند به قول ما شاهد است.»

روایت خبرنگار صداوسیما درباره حوادث بیروت
حسن عظیم‌زاده خبرنگار صداوسیما در بیروت در گفت‌وگوی اختصاصی با شهروند ماجرای انفجار پیجرها را اینگونه روایت کرد: «انفجارهای رخ داده در دستگاه‌های پیجر نیروهای حزب‌الله بر اثر هک و انفجار باتری‌های لیتیومی آن بوده است. همین گوشی‌های موبایل عادی نیز ممکن است بر اثر چنین هک و دستکاری‌ای منفجر شوند. دستگاه‌های منفجر شده در این واقعه بیش از هزار دستگاه بوده و این پیجرها علاوه بر نیروهای حزب‌الله در اختیار برخی از مردم عادی نیز بوده است. علاوه بر بیروت در چند شهر دیگر نیز انفجار دستگاه‌ها رخ داده، حتی در دمشق در کشور سوریه نیز چنین گزارش‌هایی منتشر شده است.»

رخنه امنیتی؛ مقدمه جنگ با لبنان؟
برخی منابع و تحلیل‌گران از این حادثه به‌عنوان رخنه امنیتی در لبنان نام برده‌اند. با وجود خودداری مقامات رژیم صهیونیستی از اظهارنظر در این‌باره تمام تحلیل‌گران رژیم صهیونیستی را عامل این حادثه می‌دانند. ازجمله رامی خوری، یکی از اعضای برجسته دانشگاه آمریکایی بیروت، که در گفت‌وگو با الجزیره انفجارهای پیجر را «خطرناک‌ترین رویداد» سال‌های
گذشته حزب‌الله خواند و عنوان کردد این حادثه می‌تواند نشانه «آغاز یک کارزار بزرگتر» باشد.

 


تعداد بازدید :  85