شماره ۵۱۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در گفت‌وگو با «شهروند»:
صداوسیما بدهی‌اش را ندهد لیگ جهانی 2015 پخش نمی‌شود

حسین جمشیدی - شهروند| با نزدیک شدن به روزهای پایانی لیگ‌برتر والیبال و ورود کواچ به ایران، این رشته به روزهای شلوغ خود در بخش ملی نزدیک می‌شود تا دوباره در اوایل ‌سال 94 شاهد موج جدیدی در میان مردم باشیم. این روزها که همه دوباره از والیبال صحبت می‌کنند، رئیس این فدراسیون با وجود مشکلات زیادی که در روند کاری‌اش دارد اکثرا سعی می‌کند ناملایمتی‌ها را بروز ندهد و با مدیریت خاص خود آنها را برطرف کند. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» با محمدرضا داورزنی را درباره مسائل روز والیبال ایران از نظر می‌گذرانید.
  ‌ توقف بازی‌های لیگ‌برتر به دلیل سفر ملی‌پوشان برای اخذ ویزای آمریکا انتقادهایی را در پی داشت. دراین‌باره صحبت کنید.
بازیکنان در این چند روز راهی دوبی می‌شوند تا ویزای خود را برای آمریکا دریافت کنند اما زمانی که سفارت آمریکا برای ما تعیین کرده، دست خودمان نیست. در ضمن لیگ هم فقط یک هفته به تعویق افتاد و مشکلی نیست چون از هفته بعدی دوباره مراحل نهایی از سر گرفته می‌شود. کواچ نیز همراه ملی پوشان می‌رود، اگرچه او فقط قصد داشت همراه با تیم باشد وگرنه ویزایش صادر شده است.
   ‌ لیگ امسال با شیوه‌ای متفاوت در 2 گروه برگزار شد. ارزیابی خودتان از لیگ امسال چطور است؟
در لیگ امسال 14 تیم حضور داشتند که می‌توان گفت 8 تیم در کورس اصلی رقابت برای قهرمانی بودند و 6 تیم به مراتب جوانتر بسته شده بودند. وقتی ما لیگ را با 12 تیم در یک گروه برگزار می‌کردیم، انتقادات روی این بود که مسابقات فشرده است و بازیکنان آسیب می‌بینند. حالا هم می‌گویند که تعداد مسابقات کم است و لیگ از کیفیت بالایی برخوردار نیست. خودمان نظرمان روی همان لیگ 12 تیمی مثبت‌تر است اما باید مسابقات به پایان برسد و نظرات را بشنویم تا تصمیم‌گیری کنیم.
    ماجرای حق پخش تلویزیونی که صداوسیمای ایران بابت آن به فدراسیون جهانی بدهکار است، به کجا   انجامید؟
دوستان ما در صداوسیما به فدراسیون جهانی 350‌هزار دلار بدهکار هستند و 4 ماه است که به ما قول داده‌اند پرداخت شود. به تازگی شنیده‌ام که این پول در سیستم مالی صداوسیما قرار گرفته و منتظر تأمین اعتبار هستند. امیدوارم که این مشکل هرچه زودتر رفع شود زیرا در صورت عدم حل مشکل کار به پخش نشدن بازی‌های لیگ جهانی 2015 می‌کشد.
    بحث حضور بانوان در سالن‌های والیبال نیز بسیار پرحاشیه بوده است. در این بخش چه اقداماتی کرده‌اید؟
برای حضور تعداد محدودی از بانوان که کنترل شده وارد سالن شوند، به توافقات اولیه با مسئولان رسیده‌ایم. قطعا بخش اعظمی از این بانوان خانواده بازیکنان خواهند بود که مایه دلگرمی‌شان می‌شوند و امسال نیز دیدیم که صحنه‌های جالبی در بازی‌های ‌آسیایی از بازیکنان در کنار خانواده‌شان خلق شد. انشاءالله این مشکل به‌زودی حل می‌شود.
    همه فدراسیون‌ها حتی فوتبال همواره از مشکلات مالی گلایه دارند اما چنین اعتراضی کمتر از سوی فدراسیون والیبال مطرح شده است. دلیل آن چیست؟
مشکلات مالی که نه‌تنها در ورزش بلکه در کل کشور وجود دارد اما باید درست مدیریت کنیم تا ضربه نخوریم. من عادت ندارم که اعتراض کنم و به جای آن سعی می‌کنم وقت خود را صرف حل مشکلات کنم.
    شما حاضر هستید این مدیریت کردن منابع را به فدراسیون‌های دیگر نیز بیاموزید؟
همه روسا برای خودشان استاد هستند اما اگر بخواهند کلاس هم می‌گذاریم تا همه از منابعشان استفاده بهینه کنند.
   ‌ والیبال در مسیر پیشرفت قرار گرفته اما با پایان نسل طلایی که امثال معروف، ظریف و... در آن حضور دارند، تصور می‌کنید این روند ادامه‌دار باشد؟
ما نگران نیستیم، هیچ‌کس هم نگران نباشد زیرا در رده‌های پایه کار انجام می‌شود و هر زمان که موقعش شد، بازیکنان جوان جای این نسل طلایی که می‌گویید را  می‌گیرند.
    با این‌که والیبال موفقیت‌های زیادی به‌دست آورده و حتی کواچ اخیرا از این رشته به‌عنوان ورزش اول ایران نام برده، به نظر می‌رسد همچنان فوتبال در ایران بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این مسأله اذیت‌تان نمی‌کند؟
دلیل اصلی این موضوع رسانه‌ها هستند که به فوتبال بیشتر توجه می‌کنند و حاشیه‌ها و جذابیت‌های این رشته را بیشتر به مردم نشان می‌دهند. فوتبال هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد اما این‌که فلان بازیکن انگشتش را به کدام سو برد و به کجا اشاره کرد نیز برای رسانه‌ها مهم‌تر از مسائل مهم در والیبال است. البته کل علاقه مردم به فوتبال هم استقلال و پرسپولیس هستند. شما این 2 تیم را از فوتبال کنار بگذارید، بعد نگاه کنید که چند نفر باز هم به این رشته توجه می‌کنند.
   ‌ تابه‌حال سعی کرده‌اید استقلال و پرسپولیس را وارد والیبال کنید؟
من هیچ‌وقت سعی نکرده‌ام به خاطر جذاب کردن والیبال استقلال و پرسپولیس را به لیگ والیبال بیاورم چون نمی‌خواهیم مشکلاتی که در فوتبال وجود دارد، وارد والیبال شود. فعلا مدیران این 2 باشگاه هنر کنند، وضع همان تیم فوتبالشان را بهبود می‌بخشند. باید بگذاریم این ماجرای خصوصی‌سازی و مشکلات مالی‌شان به اتمام برسد.‌ آن زمان اگر شرایطش فراهم بود که قطعا مناسب‌تر از الان است، استقلال و پرسپولیس را هم به والیبال وارد می‌کنیم.
   ‌ شما 2 مربی خارجی را در سال‌های اخیر وارد ایران کردید که بسیار موفق بودند اما کفاشیان، همتای شما در فوتبال با آوردن کی‌روش موفقیت زیادی به ‌دست نیاورده است. اگر شما به جای کفاشیان بودید، کی‌روش را در شرایط فعلی نگه می‌داشتید؟
تصمیم‌گیری درباره کادرفنی تیم‌ملی بزرگسالان به این مسأله بازمی‌گردد که چه استراتژی را دنبال می‌کنیم. کی‌روش الان 4 سالی است که در ایران به‌سر می‌برد اما آیا اتفاقی برای فوتبال رخ داده است؟ او از مربیان برتر دنیاست اما این‌که چطور کار کند را فدراسیون مشخص می‌کند. شنیده‌ام تا جام‌جهانی 2018 نیز قرار است‌ بماند که آن وقت مدت زمان حضورش در ایران به 7‌سال می‌رسد، پس باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که حداقل از این پس از او استفاده درست کنیم. فوتبالی‌ها عادت کرده‌اند که بعد از هر ناکامی می‌گویند انشاءالله بعدا. این بعدا کی می‌رسد را من نمی‌دانم.


تعداد بازدید :  146