شماره ۵۱۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

یک عضو تیم هسته‌ای: ان‌شاءالله در عید خبرهای خوب می‌آید
یک عضو تیم هسته‌ای ایران گفت که توافق هسته‌ای تنها در صورتی به فرجام می‌رسد که تمامی تحریم‌ها یکجا لغو شود. یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگو با سایت «انتخاب» اظهار داشت: لغو تحریم‌ها همان‌طور که حضرت آقا فرموده‌اند، همواره در دستور تیم مذاکره‌کننده بوده و هست. وی افزود: درواقع یکی از شرایط اصلی توافق هسته‌ای، لغو تحریم‌ها است، اگر در مورد تحریم‌ها آنطور که ما می‌خواهیم، اتفاق نیفتد قطعا توافق نمی‌کنیم. این عضو تیم هسته‌ای در پاسخ به سوالی در مورد گمانه‌زنی‌ها در مورد به عقب کشیده شدن ضرب‌الاجل هسته‌ای گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند برای ما ضرب‌الاجل تعیین کند، ما تا آخر ماه ژوئن یعنی تا 9 تیر می‌توانیم مذاکره کنیم، آنچه آنها {غربی‌ها} در مورد ضرب‌الاجل تا 4 یا 11 فروردین می‌گویند، برای ما نمی‌تواند ملاک باشد، بلکه برای خودشان ملاک است. وی خاطرنشان کرد: درحقیقت، آنها می‌گویند که اگر تا تاریخی که عنوان می‌کنند، توافق منعقد نشود، کار برایشان دشوار می‌شود. این عضو تیم هسته‌ای تأکید کرد: قطعا ما ضرب‌الاجل را عقب نیاورده‌ایم، ولی ما هم اعتقاد داریم که کار پس از این تاریخ‌های عنوان شده دشوار می‌شود. درواقع زمانی که تمدید 7 ماهه اتفاق افتاد، همه معتقد بودیم که الزاما گفت‌وگوها نباید آن‌قدر طول بکشد و هر موقع زمینه مهیا شد، توافق را امضا بکنیم. وی خاطرنشان کرد: اصلا قرار بر این نبوده که توافق دو مرحله‌ای وجود داشته باشد و ابتدا توافق کلی و سپس جزیی منعقد شود. این عضو تیم هسته‌ای در گفت‌وگو با «انتخاب» اضافه کرد: در واقع، مسأله این است که اگر در بخشی از دوره هفت ماهه به تفاهم رسیدیم، آن وقت می‌توانیم مطمئن شویم که توافق در دسترس است. این موضوع با «توافق چند مرحله‌ای» خیلی تفاوت دارد. وی در پاسخ به سوال در مورد اظهارات اخیر سخنگوی دولت افزود: صحبت آقای نوبخت در مورد توافق تا 11 فروردین هم همان تفاهم سیاسی و استنباط از شرایطی است که می‌توان با مذاکرات موافقت نمود یا خیر؟ این وضع منطبق با نظرات و دستورات رهبر معظم انقلاب می‌باشد. وی خاطرنشان کرد: عدم دستیابی به تفاهم سیاسی تا 11فروردین به معنای شکست مذاکرات نیست، چراکه تا ماه ژوئن زمان وجود دارد و مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد، درعین‌حال در چنین شرایطی، همه می‌دانیم که کار فوق‌العاده سخت خواهد شد. این مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: بحث این است که ما اکنون در مواردی به توافق نزدیک شده‌ایم و در مواردی به قول آقای دکتر صالحی گام‌های بلندی برداشته‌ایم. در واقع، هم‌اکنون تقریبا فرمول‌ها به‌طور کامل مشخص شده اما هیچ توافق قطعی در مورد فرمول‌های مطروحه صورت نگرفته است، اما وقتی مسائل مهم و کلیدی شکل و چارچوب گرفته باشد، زمینه‌ای می‌تواند مهیا شود که مذاکرات به همین صورت مثبت ادامه داشته باشد. وی گفت: طبق توافق ژنو، ایران اقدامات لازم برای رفع ملاحظات و نگرانی‌ها در مورد رآکتور آب سنگین اراک را معمول خواهد داشت لذا این رآکتور محل نگرانی در توافق جامع نیست. این عضو تیم هسته‌ای افزود: ما در مورد رآکتور آب سنگین اراک رویه فعلی را ادامه خواهیم داد، چراکه رآکتور آب سنگین محل هیچ نگرانی نیست. وی در واکنش به گزارشات منتشر شده در مورد پیشنهاد انتقال سوخت فرآورده شده هسته‌ای به روسیه گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند تصمیمی را به ما تحمیل کند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا مردم می‌توانند منتظر خبرهای خوش در عید نوروز باشند، گفت: من امیدوارم که در عید این اتفاق بیفتد و به نظرم ان‌شاءالله می‌تواند اوضاع به خبر خوب منتهی شود.

سرکرده جیش العدل بازداشت شد
مقامات امنیتی پاکستان روز شنبه اعلام کردند که «سلام ریگی» سرکرده گروه تروریستی «جیش العدل» را بازداشت کرده‌اند. به گزارش ایرنا، ریگی به هنگام بازداشت درحال مسافرت در اتوبوسی در منطقه بلوچستان پاکستان بود. مقامات پاکستانی از اظهارنظر درباره این‌که آیا ریگی را به دولت ایران تحویل خواهند داد یا نه خودداری کردند.

ولایتی: شرمن در موضع‌گیری‌هایش تند، بی‌ضابطه و غیرمنطقی است
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به اظهارات اخیر وندی شرمن مبنی بر ادامه برخی از تحریم‌ها در صورت توافق هسته‌ای واکنش نشان داد و گفت: این فرد در موضع‌گیری‌هایش تند، بی‌ضابطه و غیرمنطقی شناخته شده است. به گزارش ایرنا، علی‌اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با وزیر امورخارجه ایتالیا در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات اخیر شرمن مبنی بر ادامه برخی تحریم‌ها گفت: اظهارات این فرد برای افکارعمومی افراطی‌های داخل آمریکا است و این صحبت‌ها بدین منظور انجام می‌شود که افراطی‌ها نسبت به حکومت اوباما انتقاد نکنند. وی ادامه داد: البته اوباما و حکومت کنونی آمریکا هم در موضع‌گیری‌ها متفاوت و بعضا متضاد بوده‌اند اما شخصی چون شرمن موضع‌گیری‌های تند و غیرمنطقی دارد. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شرمن و دیگران باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران چه تحریم باشد یا نباشد به حیات خود با افتخار ادامه می‌دهد، ولیکن طبیعی است که دنبال برداشته شدن تحریم‌ها باشد.


تعداد بازدید :  350