شماره ۵۱۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
هشدار جدید کاخ‌سفید به جمهوریخواهان کنگره در آستانه سفر نتانیاهو به واشنگتن:
اوباما لایحه ضد ایرانی را وتو می‌‌کند

شهروند| رویارویی کاخ‌سفید و طیف نمایندگان جمهوریخواه تندرو کنگره آمریکا بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران، روز گذشته وارد مرحله‌ای جدید شد. روز گذشته باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که لایحه جدید سناتورها را که به کنگره اجازه می‌دهد در روند مذاکرات هسته‌ای اعمال نفوذ کنند، وتو خواهد کرد. به گزارش رویترز، برنادت میهان، سخنگوی کاخ‌سفید روز گذشته اعلام کرد: «رئیس‌جمهوری آمریکا خیلی واضح و روشن اعلام کرده است که حالا زمان آن نیست که کنگره لایحه‌ای جدید درباره ایران تصویب کند. اگر این لایحه روی میز رئیس‌جمهوری قرار بگیرد، او آن را وتو خواهد کرد».
ایالات متحده آمریکا و 5 قدرت جهانی، به دنبال توافق هسته‌ای به ایران هستند که یکی از لوازم آن لغو همه تحریم‌ها علیه تهران است. میهان روز گذشته اعلام کرد: «باید به مذاکراتمان بهترین فرصت را برای موفقیت بدهیم نه این با برخی اقدامات این مذاکرات را پیچیده و دشوار کنیم». مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 5 عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان، به مرحله حساس حیاتی رسیده و قرار است تا پایان ماه مارس، چارچوب توافق نهایی میان غرب و ایران مشخص شود. از سوی دیگر، باب کراکر، ازجمله سناتورهای جمهوریخواه که حامی لایحه ضد ایرانی کنگره است، گفت: «تاسف‌آور است که رئیس‌جمهوری آمریکا احساس می‌کند که تنها کسی است که حق دارد از جانب شهروندان آمریکایی صحبت کند».
رویارویی کاخ‌سفید و کنگره آمریکا درخصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران از زمانی به مرحله‌ای تنش‌زا وارد شد، که جان بوهنر، رئیس‌ جمهوریخواه کنگره آمریکا شخصا از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دعوت کرد تا برای سخنرانی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران به واشنگتن سفر کند و این اقدام با مخالفت شدید کاخ‌سفید مواجه شد. این مسأله موجب شده است تا روابط باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، فازی جدید از تنش را تجربه کند. نتانیاهو قرار است طبق برنامه دو روز دیگر به آمریکا سفر کند. برخی از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که روند تنش در روابط اسراییل و آمریکا روندی است که طی 10‌سال گذشته بی‌سابقه بوده است و همین روند تنش‌آلود ممکن است از نفوذ اسراییل در ساختار سیاست‌گذاری‌های آمریکا بکاهد چراکه سیاست‌مداران آمریکایی به تدریج اعتماد خود را به تل‌آویو از دست می‌دهند. تحلیلگران معتقدند که این روابط تنش‌زا می‌تواند در کیفیت روابط واشنگتن و تل‌آویو اخلال ایجاد کند.
مقامات رسمی دولت آمریکا ماه گذشته در اظهاراتی صریح از اقدام اسراییل در رساندن برخی اطلاعات محرمانه مذاکرات هسته‌ای به رسانه‌های اسراییلی انتقاد کرده بودند. این مقامات بر این عقیده‌اند که این اقدامات اسراییل با هدف اخلال در روند مذاکرات هسته‌ای انجام می‌شود. درنتیجه این اقدامات بود که کاخ‌سفید تصمیم گرفت که بیش از این اطلاعات محرمانه مذاکرات هسته‌ای را در اختیار اسراییل قرار ندهد. هر چند این مسأله از سوی کاخ‌سفید تکذیب شد اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که کاخ‌سفید درخصوص اجرای این تصمیم جدی است. خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقامات دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، نوشته است: «ماهیت سیاسی سفر نتانیاهو به واشنگتن، قوت و استحکام روابط دو کشور را تهدید می‌کند و نتانیاهو باید بداند که حفظ روابط با واشنگتن منافعی برایش به دنبال دارد». در نتیجه همه این اقدامات، صاحبنظران و تحلیلگران از هر دو طرف بر این عقیده‌اند که ادامه روند تنش میان آمریکا و اسراییل بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران، می‌تواند در آینده ابعاد گسترده‌تری داشته باشد. البته اوباما نیز برای پاسخ به اقدامات تنش‌زا نتانیاهو چندان دست بسته نیست. تحلیلگران معتقدند که آمریکا می‌تواند به کاهش دادن سطح حمایت از اسراییل در سازمان ملل و برخی سازمان‌های بین‌المللی بر تل‌آویو فشار وارد کند. مساله‌ای که اسرايیلی‌ها همواره از آن بیم داشته‌اند.
رویترز به نقل یکی از مقامات رژیم صهیونیستی می‌نویسد: «چشم‌انداز چنین اتفاقی آن هم زمانی که فلسطینی‌ها آرام آرام درحال ورود به جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی، نظیر دادگاه بین‌المللی لاهه هستند، وجود دارد و ممکن است در آینده صبر جامعه جهانی درخصوص برخی اقدامات اسراییل نظیر ادامه روند ساخت‌وساز در اراضی اشغالی، لبریز شود».
نکته جالب توجه دیگری که باید به آن توجه شود، این است که اوباما صراحتا اعلام کرده است که هر لایحه تحریم‌ جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد. از سوی دیگر، نتانیاهو قرار است به واشنگتن سفر کند تا از نمایندگان کنگره بخواهد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کند. بنابراین اگر چنین لایحه‌ای تصویب شود و اوباما آن را وتو کند، درواقع رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته نخست‌وزیر اسراییل را وتو کرده است. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما چند روز پیش در سخنانی صریح و شفاف «سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا را برای بنیان‌های روابط آمریکا و اسرايیل، مخرب توصیف کرد». به هر صورت نتانیاهو قرار است روز دوشنبه در جمع اعضای لابی آیپک سخنرانی کند و تا به این لحظه نیز از تصمیم خود دفاع کرده است.


تعداد بازدید :  326