شماره ۵۱۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

فتح بغداد توسط آل بویه
۱۱۰۲ سال پیش، برابر با یازدهم اسفند ۲۹۱ خورشیدی، شهر بغداد به دست سپاهیان دودمان ایرانی آل بویه سقوط کرد. در آن زمان، بغداد و خلیفه عباسی بازیچه دست غلامان ترک بودند و آشفتگی اوضاع به آل بویه فرصت داد به بغداد حمله کند. معزالدوله دیلمی اندکی پس از محاصره بغداد بر آن شهر دست یافت و المستکفی بالله، خلیفه‏ عباسی را بر کنار و پس از کور کردن او، المطیع‌لله را به خلافت نشاند. معزالدوله پس از این واقعه از طرف خلیفه جدید به لقب امیرالامراء ملقب شد و حکومت ظاهراً در دست عباسیان و رسماً در دستان آل بویه قرار گرفت.

کشف پدیده رادیو اکتیویته
۱۱۹ سال پیش، برابر با دوم مارس ۱۸۹۶ میلادی، آنری آنتوان بکرل، فیزیکدان فرانسوی، در حین آزمایش بر روی نمک‌های اورانیوم، پدیده رادیو اکتیویته (پرتوزایی) را کشف کرد. بکرل با ادامه تحقیقات خود در ۳۰ ژوئن‌‌ همان سال، موفق به کشف عناصر رادیواکتیو اورانیوم نیز شد. اهمیت کارهای علمی بکرل باعث شد تا در سال ۱۹۰۲، جایزه نوبل فیزیک را دریافت کند. واحد اندازه‌گیری رادیواکتیویته به نام «بکرل» ثبت شده و ۲ چاله ماه و مریخ هم به نام او نام‌گذاری شده‌اند.

زادروز مرتضی حنانه
۹۲ سال پیش، برابر با یازدهم اسفند ۱۳۰۱ خورشیدی، مرتضی حنانه، موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز شهیر ایرانی، در تهران به دنیا آمد. حنانه طی سفر به ایتالیا در مرکز عالی موسیقی واتیکان به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۴۱ توانست ارکستر بزرگ «فارابی» را تاسیس کند. ارکستر فارابی در طول ۷ سال، نزدیک به ۸۰ قطعه از ساخته‌های آهنگسازان ایرانی را به پای اجرا و ضبط در رادیو رسانید. حنانه در ساخت موسیقی فیلم نیز فعال بود و موسیقی سریال تلویزیونی «هزار دستان» از کارهای اوست. مرتضی حنانه روز سه شنبه، ۲۴ مهر ۱۳۶۸ چشم از جهان فرو بست.

 


تعداد بازدید :  412