شماره ۵۱۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
اخبار کوتاه فرهنگی- هنری
مجوزِ لغو مجوز
پدرام ابراهیمی طنزنویس [email protected]

لغو مجوز قانونمند می‌شود
مدیر اداره نظارت بر اعطای مجوز کنسرت موسیقی دایره فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسش خبرنگاران مبنی بر این‌که «اداره نظارت بر اعطای مجوز کنسرت موسیقی دایره فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد دقیقاً دارد چه کار می‌کند؟» را این‌گونه پاسخ داد: «اداره نظارت بر اعطای مجوز کنسرت موسیقی دایره فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد جهت رفاه حال علاقه‌مندان کنسرت‌های موسیقی از این به بعد کنسرت‌گذاران را موظف کرده روی بلیت کنسرت خود، حتماً تاریخ لغو آن را نیز قید کنند.» وی افزود: «چون ما دیدیم گروه‌هایی هستند که از روال قانونی لغو مجوز پیروی نمی‌کنند، برای صیانت از ارزش قانون، قانون را پیرو آنها کرده و مجوز مخصوصی برای لغو مجوز پیش‌بینی کرده‌ایم که می‌توانند بیایند بگیرند و بروند حالش را ببرند.» وی کمی نفس گرفته، سپس افزود: «رسانه‌ها به‌خصوص بوق‌های مسموم غربی سعی در بزرگنمایی اخبار دارند که به این تکنیک اصطلاحا «لارجر نیوز» می‌گویند. لغو کنسرت در جهان غرب بارها و بارها اتفاق افتاده است. به‌طور مثال در همین سال‌ها، کنسرت‌های آقای مایکل معروف به جکسون و خانم ویتنی هوستون به علت فوتشان لغو شد ولی کسی صدایش درنیامد.»

بازهم سرقت فرهنگی غرب از ما
قصه کپی‌کاری کمپانی‌های به ظاهر معظم به اصطلاح هنری غرب از فرهنگ و ادبیات غنی ما سر دراز دارد. نمونه‌ها بی‌شمارند؛ تام‌وجری (موش و گربه عبید زاکانی)، فیلم اگه می‌تونی منو بگیر (براساس زندگینامه محمودرضا خاوری)، ماجراهای پینوکیو (بگم؟ خب بگم که سردبیر متنو رد می‌کنه!) اما این‌بار آنها قصد دارند براساس دوران مهرورزی، فیلم «ارّه‌ 8» را بسازند. گفتنی است سازندگان این فیلم با به خدمت‌گیری مونیکا بلوچی قصد دارند کاری کنند که فیلم قابل تحمل شود ولی در اصل نیت آنها تفرقه‌اندازی در بین اقوام ایرانی است.

اولین آهنگ ابراهیم بعد از ترور
به تازگی ابراهیم تاتلیسس خواننده متعهد و دارای گواهینامه پایه یک کشور ترکیه، بعد از چندین ‌سال دوری از فعالیت هنری، تک‌آهنگی به نام Allahim neydi gunahimiz (خدایا گناه ما چه بود؟) منتشر کرده است. وی انگیزه خواندن این ترانه را سفر رئیس دولت قبلی ایران به کشورش اعلام کرد. خبرنگاری ایرانی از او پرسید: «آیا تمایل دارید در کشور ما کنسرت برگزار کنید؟» وی پاسخ داد: «ایرانیا برای کنسرت میان این‌جا! هسته‌شو تف کن افندی!»

طرح جدید ممیزی کتاب
علی جنتی، وزیر ارشاد و تقریبا فرهنگ دولت یازدهم در روزهای نخستین تصدی خود، خبر از اعطای مسئولیت ممیزی کتاب به ناشران داد، البته ناشران با بیان اینکه: «قبل از چاپ مجوز نگیرد بهتر از این است که کتاب چاپ شده خرد و خمیر شود» این طرح را وا نکرده پس فرستادند. حالا یک منبع آگاه به ما گفته: «طرحی در دست بررسی است که بر مبنای آن، ممیزی به‌عهده خود نویسنده است و آنها می‌توانند قبل از این‌که ایده‌پردازی برای نگارش کتاب را شروع کنند، آن را ممیزی نموده و مشکلات را به صفر برسانند. شعار ما به جای ممیزی قبل از چاپ، ممیزی قبل از تایپ است. وزیرم، تدبیرت را!

وصلت به جای خشونت
رایزن فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران گفت: «ایران کشور وصلت‌ها و پیوندهاست.» خبرنگاران از او پرسیدند: «منظورتان صفحه پیوندهای فیلترینگ اینترنت است؟» او پاسخ داد: «خیر. در هر نقطه‌ای از دنیا وقتی تصادف رانندگی رخ می‌دهد، مردم با قفل فرمان به جان هم افتاده و حتی با اسلحه سرد و گرم و ولرم می‌روند توی کار یکدیگر ولی من با چشمان خودم شاهد بودم که تصادفات رانندگی در ایران، منجر به پیوندهای عمیق فامیلی بین رانندگان شده و بین طرفین تصادف، وصلت خانوادگی گسترده‌ای را ترتیب می‌دهد.»


تعداد بازدید :  443