شماره ۳۱۶۰ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور
صفحه را ببند
قهرمان پارالمپیک پاریس در گفت‌وگو با «شهروند»
سعید افروز: از رکوردم تعجب کردم!
پارالمپیکی‌ها نیازمند توجه بیشتری هستند، در بحث‌ جوایز بی‌عدالتی صورت گرفت

 [شهروند] سعید افروز، قهرمان رقابت‌های پارالمپیک 2024 در رشته پرتاب نیزه در خصوص کسب مدال طلای این مسابقات و بحث پاداش‌های وعده داده شده اظهار کرد: در خصوص پاداش روی سکو باید بگویم که نسبت به المپیکی‌ها خیلی کم بود و همان مقدار هم به حساب ما واریز شده است. انتظار می‌رفت که به پارالمپیکی‌ها در این خصوص توجه بیشتری صورت بگیرد و در بحث جوایز یک بی‌عدالتی صورت گرفت. از وزارت ورزش و کمیته ملی پارالمپیک می‌‌خواهیم در این مساله یک بازنگری‌ای صورت بگیرد چون فکر می‌کنم بچه‌های معلول و جانباز نیازمند حمایت و توجه بیشتری نسبت به المپیکی‌ها هستند.

 سعید افروز در پارالمپیک پاریس برای کاروان ایران موفق شد سومین مدال طلا را صید کند. او در در رشته پرتاب نیزه کلاس F34 به مصاف ۷ ورزشکار از کشورهای چین، کلمبیا (دو ورزشکار)، مراکش، برزیل، چین و عراق رفت. افروز که به عنوان چهارمین ورزشکار‌ پرتاب‌های خود را انجام داد، عملکردی شگفت‌انگیز داشت. او‌ در‌ سه‌ پرتاب نخست خود سه بار رکورد جهان‌ و‌ پارالمپیک را که در اختیار خودش بود، با رکوردهای ۴۰.۱۸، ۴۰.۶۷ و ۴۱.۱۶ جابجا کرد. ورزشکار ایرانی در ادامه با رکوردهای ۳۹.۸۷ و ۴۰.۸۶ در پرتاب‌های چهارم و ششم‌ به کار‌ خود پایان داد. همچنین پرتاب پنجم افروز خطا اعلام شد. در‌ پایان این رقابت سعید افروز با رکورد ۴۱.۱۶ متر در صدر ایستاد و قهرمانی خود در پارالمپیک توکیو را تکرار کرد. او در گفت‌وگویی که با «شهروند» داشت، در خصوص رقابت‌های پارالمپیک پاریس و رکوردشکنی و کسب مدال طلای مسابقات، صحبت‌های مختلفی به میان آورد. او اذعان کرد رکوردشکنی در این مسابقات برای او تعجب‌برانگیز بوده است و همچنین تاکید داشت که ورزشکاران جانباز و معلول نیازمند توجه بیشتری نسبت به ورزشکاران المپیکی هستند.  گفت‌وگوی «شهروند» را با سعید افروز می‌خوانید:

آقای افروز ابتدا در خصوص این افتخار‌آفرینی بزرگ در پارالمپیک صحبت کنید و چه شد که در این آوردگاه بزرگ، مدال طلای بازی‌ها را به دست آوردید؟
من از پارالمپیک توکیو، هدف‌گذاری کوتاه‌مدت و بلند مدت داشتم. هدف کوتاه مدتم، حضور در بازی‌های پاراآسیایی بود که موفق شدم مدال طلای آن بازی‌ها را به دست بیاورم و هدف‌گذاری بلندمدت‌مان، پارالمپیک پاریس بود و در این 4 سال، برای کسب این مدال و رکوردشکنی، تلاش‌های زیادی صورت گرفت و صبح و شب تمرینات بدنسازی و پرتابی زیر نظر کادرفنی جلو برد و از هیچ تلاشی دریغ نشد. بعضی وقت‌‌ها طوری می‌شد که از کارم بزنم، تا تمرینات خود را پیگیری کنم. خدا را شکر که تا اینجا جلو‌ آمدیم و موفق شدیم پرچم کشور را بالا ببریم. مهم‌ترین هدف برای من، بالا بردن پرچم کشور بود و بحث مدال و ورزش ممکن است روزی تمام شود اما دعا و انرژی مردم در کسب این مقام خیلی تاثیرگذار بود و خدا را شکر توانستم پرچم کشورم را بالا ببرم.

در این دوره از رقابت‌ها بازهم رکورد خود را شکستید، آیا برای این اتفاق برنامه‌ای داشتید یا طی تمرینات و پیش بردن روند آمادگی‌تان این اتفاق رقم خورد؟
حضور در پارالمپیک بسیار سخت است و هر ورزشکاری که بتواند در این رقابت‌ها حضور پیدا کند، به افتخار بزرگی رسیده است. اولین هدف من کسب مدال طلا و بعد از آن جابجا کردن رکورد بود. حقیقتا در تمرینات، من این رکورد را نزده بودم و طوری بود که فکر می‌کردم که فقط می‌توانم مدال طلا را کسب کنم. در مسابقات هم دیدید که من از امام رضا(ع) طلب کمک کردم و ایشان هم به من کمک کردند. رکوردی که زدم،‌ برای من تعجب‌برانگیز و غیرمنتظره بود. خدا را شکر که کسب مدال طلای مسابقات همراه با رکوردشکنی بود.

پس از کسب مدال طلا، با استقبال مردم و همشهری‌های خودتان و تبریک‌های متعدد روبرو شدید.
در برخی رشته‌های پارالمپیک و به خصوص پارادوومیدانی تکرار کردن مدال طلا بسیار سخت است و از این بابت خیلی خوشحال شدم و به من انگیزه داد که بتوانم که در مسابقات بعدی هم مدال‌های بیشتری کسب کنم. در رسانه‌ها و بسترهای مختلف مردم عزیز، پیام‌های تبریک زیادبه من گفتند.

در خصوص پاداش‌ها و قول‌هایی که داده شده است صحبت کنید. آیا تا اینجای کار به شما پاداشی داده شده است؟
در خصوص پاداش روی سکو باید بگویم که نسبت به المپیکی‌ها خیلی کم بود و همان مقدار هم به حساب ما واریز شده است. انتظار می‌رفت که به پارالمپیکی‌ها در این خصوص توجه بیشتری صورت بگیرد و در بحث جوایز یک بی‌عدالتی صورت گرفت. از وزارت ورزش و کمیته ملی پارالمپیک می‌‌خواهیم در این مساله  بازنگری‌ای صورت بگیرد چون فکر می‌کنم بچه‌های معلول و جانباز نیازمند حمایت و توجه بیشتری نسبت به المپیکی‌ها هستند.

هم‌رشته‌ای شما، صادق بیت‌‌سیاح در جریان مسابقات دیسکالیفه شد و مدال طلای خود را از دست داد. شما با او در این خصوص صحبتی داشتید و این اتفاق را چطور می‌بینید؟
قانون مسابقات است که به غیر از پرچم کشور نباید پرچم دیگری وارد میدان بازی‌ها شود و این قوانین در منشور المپیک و پارالمپیک است. فارغ از اینکه مدال طلای او را پس گرفتند یا نگرفتند،‌ صادق بیت‌سیاح کار بسیار بزرگی انجام داد و اهل‌بیت هم اجر این ورزشکار را خواهند داد. من به بیت‌سیاح افتخار می‌کنم و خودم اگر جای او بودم، چنین کاری را انجام می‌دادم. برای این ورزشکار خیلی خوشحالم و کار پسندیده‌ای انجام داد. در این دنیا اگر کمکی به ما می‌شود، به وسیله اهل‌بیت(ع) است و من از صادق بیت‌سیاح بسیار ممنونم.

کلام آخر؟
از رسانه‌ها تشکر می‌کنم و من به وضوح دیدم که همه رسانه‌ها پارالمپیک را مورد توجه قرار دادند و ورزش پارالمپیک را به مردم شناساندند و این چیزی بود که واقعا به آن نیاز داشتیم. از همه مسئولان ورزش ایران که زحمات زیادی کشیدند، تشکر می‌کنم و دست تک‌تک‌شان را می‌بوسم و به ما خیلی کمک کردند. در پایان هم از مردم و انرژی‌ خوب‌شان و پیام‌های تبریک‌شان تشکر می‌کنم.

 


تعداد بازدید :  52