شماره ۵۱۴ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
وزیر ورزش و جوانان در جشنواره ازدواج و خانواده جوان:
نباید با ماهواره قهر کنیم
۱۸ نهاد مسئول در حوزه جوانان به وظایفشان عمل نمی‌کنند گلزاری: روش‌های سنتی دیگر در حوزه ازدواج جواب نمی‌دهد

شهروند| اختتامیه جشنواره ازدواج و خانواده جوان دیروز برگزار شد. محمود گودرزی،  وزیر ورزش و جوانان و معاون ساماندهی امور اما دیروز به مراسم اختتامیه این جشنواره آمده بود تا از کم‌کاری‌ها و مشکلات حوزه ازدواج بی‌پروا سخن بگوید. تندترین انتقاد را اما دیروز وزیر ورزش دراین‌باره مطرح کرد. او گفت که نباید با ماهواره قهر کنیم و در ادامه گفت: «کشورهایی مانند ژاپن بر نگهداری مرزهای فکری و عقیدتی با وجود هجوم فرهنگی تأکید دارند اما نتوانستیم با آنها کنار بیاییم و در مقابل با آنها مقابله می‌کنیم. ماهواره شاید بهترین ابزار برای تعلیم و تربیت باشد اما مانند چاقویی است که می‌تواند در دست جراح یا جانی قرار گیرد. باید بتوانیم از تاثیرات سازنده ماهواره بهره ببریم. نباید با پدیده‌هایی مانند ماهواره قهر کنیم و لازم است اثرات مثبت و منفی آنها را بشناسیم و از اثرات مثبت این وسایل در جهت منویات بزرگان خود بهره ببریم. در کشورهای دیگر به ندرت تحولات شگرف سیاسی،  اجتماعی و فرهنگی رخ می‌دهد اما در کشور ما این تحولات هر 50‌سال یک‌بار اتفاق می‌افتد که ویژگی فرهنگی خاصی به ما می‌دهد. لازم است روابط و تعاملات بین نسلی و اختلاف بین نسل‌ها را تحلیل کنیم و برای درمان آن نسخه داشته باشیم و یک نسخه واحد کارساز نیست.»
گودرزی در ادامه گفت که ۱۸ نهاد مسئول در حوزه جوانان کم‌کاری می‌کنند:   «متاسفانه هیچ‌کدام از این سازمان‌ها احساس مسئولیت نکرده و ما در طول این مدت فعالیتی از آنها ندیده‌ایم و همه کارها در حوزه جوانان را به بخش کوچکی در وزارت جوانان سپرده‌اند که این بخش کوچک نیز از لحاظ اعتباری بسیار ضعیف و کم‌توان است. اگر این روحیه وجود داشته باشد،  وضع بهتر نخواهد شد و احتمالا بدتر هم می‌شود. همه کارها به یک بخش کوچک،  ضعیف از نظر اعتباری و کم توان از نظر اجرایی موکول شده است. تا زمانی که این روحیه و ضعف قوانین وجود دارد،  نه‌تنها اوضاع بهتر نمی‌شود بلکه بدتر می‌شود.» او با اشاره به موانع بر سر راه ازدواج جوانان ادامه داد:   «بی‌رغبتی به ازدواج،  بالارفتن سن ازدواج، افزایش نرخ طلاق، اشتغال و مشکلات اقتصادی ناشی از وضع اقتصاد کلان ازجمله این موانع است. نفت در اقتصاد کلان عنصری اساسی است و در سایه تحریم به محاق رفته است.»
وزیر ورزش و جوانان در ادامه گفت که براساس یکی از تحقیقات انجام شده درباره گفتمان درون خانواده،  مشخص شده که افراد حداکثر 30 دقیقه در خانواده به گفت‌وگو با یکدیگر می‌پردازند:   «این درحالی است که در گذشته نه چندان دور زمان زیادی اعضای خانواده در کنار یکدیگر سپری می‌کردند. انزوا یکی از تاثیرات استفاده از تکنولوژی و روابط خانوادگی است. درحال حاضر افراد در خانواده حتی اگر در کنار یکدیگر باشند از نظر فکری و اندیشه‌ای از همدیگر فاصله دارند که من از آن به‌عنوان شکاف و گسست نسلی نام می‌برم. بدیهی است که این نگاه در نهاد خانواده نیز تأثیر می‌گذارد. درحال حاضر نوع نگاه به خانواده تفاوت زیادی پیدا کرده است.»  در ادامه این مراسم،  محمود گلزاری،  معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در حوزه خانواده دچار مشکل پراکنده کاری شده‌ایم و برنامه‌ریزی‌های منسجم و جدی در این حوزه نداریم. «همه ما از آمارها و ارقام آسیب‌های خانواده،  مشکلات فرهنگی در این حوزه،  بالا رفتن سن ازدواج،  افزایش آمار طلاق،  افزایش سن تجرد،  مشکلات همسان‌گزینی آگاه هستیم و می‌دانیم روش‌های سنتی دیگر در این حوزه جواب نمی‌دهد و وجود صدها سایت مسأله‌دار و موسسه و ورود افراد دلسوز اما کم صلاحیت به این عرصه مشکلات زیادی را در حوزه ازدواج وارد کرده اما باز هم برنامه‌ریزی منسجمی در حوزه خانواده نداشته‌ایم.»
گلزاری با بیان این‌که آمار طلاق در کشور سیر صعودی داشته است،  گفت:   «دیگر طلاق مختص کلانشهرها نیست و همه شهرهای دور و نزدیک مسأله طلاق را تجربه کرده‌اند و به‌ویژه مشکلاتی مانند طلاق عاطفی و ضعیف شدن مسائلی که محبت را در خانواده‌ها افزایش می‌دهد،  لزوم برنامه‌ریزی منسجم در حوزه خانواده را یادآوری می‌کند.»
شهیندخت مولاوردی،  معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. او با بیان این‌که در سال‌های اخیر کشور ما با پدیده «تورم جوانی» مواجه شده است،  گفت:   «یک‌سوم جمعیت کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹‌سال قرار دارند و به دلیل افزایش سهم جوانان در جمعیت،  شاهد تغییرات فرهنگی و اجتماعی بوده‌ایم. در دوره جوانی به‌طور فشرده وقایع و گذارهای مختلفی رخ می‌دهد که در این زمان ما با تغییرات سریع و مهیج تکنولوژی و تغییرات اجتماعی مواجه بوده‌ایم.»
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد:   «نسبت جوانان با سواد و شهرنشین که دسترسی به رسانه‌های جمعی دارند،  سبب شده جوانان منشأ تحولات اجتماعی،  اقتصادی و تکنولوژی باشند. جمعیت‌شناسان این ساختار جمعیتی را هدیه جمعیتی و اقتصاددانان آن را سود جمعیتی می‌نامند و برای بالفعل کردن این سرمایه نیاز به شناخت درست از این جمعیت داریم و با فراهم کردن امکانات لازم،  باید از این موهبت استفاده کنیم.»
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه گفت:   «در دهه گذشته ارزش‌ها و نگرش به مسأله خانواده و ازدواج تغییر یافته است و درحال حاضر ما با باروری با تأخیر و افزایش‌درصد تجرد روبه‌رو هستیم. همچنین میزان طلاق و جدایی در سن جوانی افزایش پیدا کرده است.»
او سه عامل کلیدی دسترسی به همسر مناسب،  ملاک‌‌های انتخاب و امکانپذیری ازدواج با توجه به شرایط اقتصادی را  دلیل تأخیر در ازدواج دانست:   «تغییر رویه سیاست‌گذاری در حوزه جوانان جای نقد دارد،  هر دولتی که روی کار آمده،  با نگرش و سیاست‌گذاری‌های جدیدی به حوزه جوانان پرداخته و سیاست‌گذاری‌های دولت قبلی به محاق رفته است. رویکرد حوزه جوانان بیشتر در حوزه فرهنگی بوده که نیاز است درحال حاضر رویکردی اقتصادی باشد. افزایش سن ازدواج نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری‌ها در تسریع ازدواج و ساماندهی ازدواج،  عملیاتی نشده و قوانین نیاز به بازنگری دارد یا این قوانین منطقی نبوده و نتیجه آرمان‌گرایی سیاست‌گذاران بوده،  یا این برنامه‌ها اجرای موثری نداشته است،  بنابراین برای موفقیت بیشتر برنامه‌های حوزه جوانان از خود آنها برای تبیین برنامه‌ها استفاده شود.»

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناشناس |
مخالف 0 - 0 موافق
اتفاقا مسوولین ما خیلی هم دارن از این ابزار استفاده می کنن! این همه کانال داریم ما تو ماهواره ها! منتها مردم چون صغیرند و نمی فهمند بهتر است نداشته باشند.

تعداد بازدید :  330