شماره ۳۵۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ مرداد
صفحه را ببند
طنز «ممنوعیت پرواز» برای هواپیماهای زمین‌گیر؛
نقش مسئولان در سقوط یکشنبه چه بود؟

گروه اقتصادی شهروند| سقوط 9 هواپیمای ایران 140 هواپیمایی سپاهان اظهارنظرهای مختلفی را درپی داشت و همچون هر حادثه و اتفاقی همه درپی یافتن مقصر اتفاق هستند. شاید حافظه تاریخی ما اجازه یادآوری اتفاقات گذشته و حوادث پیش‌آمده را که در بسیاری از موارد جان هم‌میهنانمان را هم گرفته ندهد اما به شهادت اخبار هر حادثه‌ای مملو از اگرهای مختلف و سهل‌انگاری‌هایی است که اگر اتفاق نمی‌افتاد شاید هموطنانمان اکنون در بین ما بودند. شاید اگر اینگونه نبود، بابت هر سقوط هواپیما، خارج شدن قطار از ریل، آتش‌سوزی و تصادف خودروها و نداشتن نردبان و تشک امداد آتش‌نشانی نباید انگشت حسرت بر دهان می‌گرفتیم! نکته تلخ ماجرا در این است که کم‌کم به چنین رویدادهایی عادت می‌کنیم و سیاست گذاران، مجریان و مسئولان ناظر را به حال خود رها می‌کنیم! دیگر حتی مسئولان زحمت عذرخواهی را هم به خود نمی‌دهند و درنهایت خلبان، راننده و یا عامل انسانی را که دیگر زنده نیست مقصر اول و آخر می‌شناسیم! در این میان هم تمام سهل‌انگاری‌های مسئولان نادیده می‌ماند و همه مبرا از هرگونه اشتباه می‌شوند و اندک زمانی بعد از خاطرمان می‌رود که چرا این‌گونه شد؛ تا حادثه‌ای دوباره و تکرار این ماجرا. حالا همان تکرار است و بعد از سقوط هواپیمای آنتونوف 140 با 48 مسافر، درحالی مسئولان از ممنوعیت پرواز این هواپیما خبر دادند که به گفته احمد مجیدی معاون وزیر راه، دیگر آنتونوفی وجود ندارد که بپرد! او گفته که تنها آنتونوف سالم از بین رفته و چهار هواپیمای دیگر به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر هستند.
تشکیل ستاد بررسی سقوط هواپیما
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم از بررسی سانحه هوایی روز گذشته در نخستین جلسه این ستاد خبر داد و گفت: به‌زودی نتایج بررسی‌ها و علت حادثه به مردم اعلام می‌شود. وی در پاسخ به ایسنا، مبنی بر این‌که با توجه به ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی طی چند‌سال اخیر چرا هواپیمای ایران 140 که شبه روسی است پرواز داشته و منجر به بروز این حادثه شده است؟ گفت: نخستین جلسه ستاد بررسی سانحه هوایی شرکت هسا در سازمان هواپیمایی کشور برگزار می‌شود که دستور دادیم یک متخصص موتور، یک متخصص استاندارد و یک متخصص مراقبت پرواز در جلسه این ستاد حضور داشته باشند.
اشکال فنی موتور
علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دیگر مسئولی بود که در این خصوص صحبت کرد و با اشاره به احتمال وجود یک علت اصلی و علل فرعی دیگر در سانحه سقوط هواپیما، گفت: طراحی هواپیما به‌گونه‌ای است که با یک موتور هم امکان پرواز یا فرود دارد، از این‌رو از نظر طراحی قاعدتا این هواپیما هم باید می‌توانسته به پرواز ادامه دهد و یا فرود بیاید؛ حال باید بررسی کنیم که چه شرایط خاصی وجود داشته که هواپیما با وجود مشکل در یک موتور نتوانسته است روی زمین بنشیند. او درباره زمان اعلام نتیجه بررسی علل سانحه همزمان نداد و بر ایرانی بودن خلبان، تأکید کرد و افزود: خلبان درجه استادی داشته و نزدیک به 2000 ساعت هم روی این هواپیما سابقه خلبانی داشته است. همچنین هواپیما در‌ سال 2008 ساخته شده و صبح هم از اصفهان به تهران بدون گزارش هیچ مشکلی پرواز کرده بود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: هواپیما روزهای گذشته هم پرواز داشته و تحت نظارت بوده است، البته مدارک و شواهد را بررسی خواهیم کرد و از هیچ کوتاهی گذشت نمی‌کنیم اگرچه شواهد نشان می‌دهد، عملیاتی که روی هواپیما انجام شده، طبق ضوابط بوده و اشکال در یک موتور نباید منجر به سانحه می‌شده است.


تعداد بازدید :  309