شماره ۳۱۴۸ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد
صفحه را ببند
جزئیات قرار داد چین از زبان شهردار تهران

علیرضا زاکانی شهردار تهران باحضور در جمع خبرنگاران به سؤالات و ابهامات آنها در حوزه حمل‌ و نقل و موضوعات مرتبط با قرارداد چین، پاسخ داد.
وی با اشاره به مشارکت در اجلاس «یک کمربند، یک جاده»، اضافه کرد: در این اجلاس، ایده جدید چینی‌ها برای احیای جاده تاریخی ابریشم مطرح شد. ایران در بازآفرینی این کریدور، نقش کلیدی دارد. ما هم به دعوت شهردار پکن به این اجلاس دعوت شدیم. هدف‌گذاری اولیه ما در سفر به چین علاوه بر مشارکت در این اجلاس به نمایندگی از جمهوری اسلامی، پیگیری و فعال‌سازی قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن است که از سال‌ها قبل روی زمین مانده بود. شهردار تهران با اعلام اینکه برای فعال‌سازی قرارداد واگن‌های مترو لازم بود تا ۱۵ درصد به‌عنوان پیش‌پرداخت به طرف چینی پرداخت شود، ادامه داد: مابقی هزینه قرارداد از محل توافقات کلان دولتین ایران و چین به صورت پشتیبانی مالی پرداخت می‌شد. این پول‌ها از گذشته در چین وجود داشت. در زمان آقای روحانی، دولت به دنبال بازگرداندن اصل پول بود. به علت تحریم‌های ظالمانه این امر محقق نشد. نه اصل پول بازگشت، نه پشتیبانی مالی برای خرید قطعات اتفاق افتاد.  وی با اشاره به امضای قرارداد خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از دو خودروساز داخلی، اضافه کرد: یکی از این خودروسازها نتوانست تعهدات خود را به صورت کامل انجام دهد. ناگزیر از فسخ قرارداد و اجرای ضمانت‌نامه بانکی و پیگیری‌های قضایی شدیم. قیمت‌های دیگری هم که دیگر مونتاژکاران به شهرداری ارائه می‌کردند، بسیار بالا بود. مثلاً یکی از آنها قیمت هر اتوبوس برقی را بین ۳۱۶ تا ۳۴۷ هزار یورو اعلام می‌کرد. این در حالی است که هیچ‌کدام از آنها تولیدکننده خودرو نبوده و تنها مونتاژکار محصولات چینی در ایران هستند.  شهردار تهران با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد در صورت خرید مستقیم از چین، علاوه بر کیفیت می‌توانیم در هزینه‌ها نیز بسیار صرفه‌جویی کنیم، ادامه داد: برای همین در سفر به چین قراردادی برای خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس امضا شد. این اتوبوس‌ها  با تمام هزینه‌های جانبی و به شرط خدمات پس از فروش و انتقال تکنولوژی به ایران، کمتر از ۲۵۰ هزار یورو تمام می‌شد! ضمن آنکه طرف چینی برای واگذاری آنها به صورت یوزانس (اقساطی) با نرخ بهره کمتر از سالی ۵ درصد با مدت بازپرداخت سه ساله توافق کرد!  وی به برخی حواشی درباره رقم قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی از چین هم اشاره کرد و گفت: حساب بسیار روشن است. اصلاً رقم‌هایی که در فضای مجازی گفته می‌شود، نیست. ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از قرار هر دستگاه حداکثر ۲۵۰هزار یورو. معلوم است سرجمع آن چقدر خواهد شد! ضمن آنکه ۲۰ درصد از این مبلغ به صورت نقد، مابقی در اقساط سه ساله با نرخ بهره بسیار پایین پرداخت می‌شود. بنابراین اعداد و ارقام گفته‌شده مطلقاً صحیح نیست.  زاکانی با یادآوری آنکه مقرر شده است طرف چینی دو دستگاه تراموای چرخ لاستیکی برای استفاده و آزمایش برای ما ارسال کند، اضافه کرد: ترامواهای چرخ لاستیکی یا ریلی ۳۰ سال عمر مفید دارند و بعد از آن اورهال می‌شوند. اگر اثبات شود تراموای چرخ لاستیکی ارزان‌تر و بهتر است، از آن استفاده خواهیم کرد؛ اما تمام این موارد باید بعد از مطالعات و اخذ مجوزهای قانونی انجام شود. 


تعداد بازدید :  216