شماره ۳۱۴۷ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد
صفحه را ببند
در پی اعلام آمادگی لهستان برای جنگ با روسیه، بلاروس ناتو را به حمله هسته‌ای تهدید کرد
جهان روی لبه تیغ

شهروند| به‌نظر می‌رسد تصمیم ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین برای حمله به منطقه مرزی کورسک، وادار کردن روسیه به تغییر استقرار نیروهایش و کاهش فشار در جبهه شرقی خط مقدم جنگ، اقدامی به‌شدت مخاطره‌آمیز و نتیجه آن نامعلوم است. با گذشت تقریبا دو هفته از حمله اوکراین به کورسک روسیه، این کشور تلاش می‌کند بین حفظ اراضی تصرف شده در این منطقه مرزی و از دست دادن قلمرو خود در دونتسک مرکزی با پیشروی‌های همزمان نیروهای روس در این منطقه، توازن ایجاد کند. اولکسی سیرسکی فرمانده کل اوکراین روز جمعه مدعی شد که نیروهای این کشور، به میزان دو مایل به داخل روسیه پیشروی داشته‌اند، اما نیروهای روسیه با تلاش کرملین برای تصرف مرکز منطقه پوکروفسک در دونتسک، حدود سه مایل پیشرفت داشته‌اند. نگران‌کننده‌ترین مسئله اما در میان اخبار جنگ روسیه و اوکراین   وضعیت آسیب دیده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا است که به یک عملیات تروریستی هسته‌ای تشبیه شده است.

گروسی: به‌شدت نگران وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هستیم
به گزارش منابع روسی در پی حمله هفته گذشته اوکراین به منطقه کورسک و به‌ویژه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، برج خنک‌کننده این نیروگاه بر اثر آتش‌سوزی آسیب دیده است به‌طوری که شرکت روس اتم حمله به این نیروگاه هسته‌ای را یک عملیات تروریستی هسته‌ای خوانده است.در پی آسیب دیدن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار خویشتن‌داری حداکثری طرفین درگیری شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اعلام کرد که این حمله هوایی به خیابانی در حومه تأسیسات ، در نزدیکی حوضچه آب‌پاشی مهم و در 100متری تنها خط فشار قوی باقی‌مانده در این نیروگاه، رخ داد. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به این حملات گفت که همچنان به‌شدت نگران وضعیت تأسیسات است و خواستار خویشتن‌داری حداکثری طرفین درگیری شد. آژانس انرژی اتمی با وجود تأیید این حادثه، تاکنون به عوامل این حملات اشاره نکرده است.روز گذشته نیز مقامات روسی، دولت کی‌یف را به تلاش برای استفاده از «بمب کثیف هسته‌ای» علیه نیروگاه‌های هسته‌ای کورسک و زاپروژیا متهم کردند.حملات به تأسیسات زاپروژیا موجی از نگرانی در جامعه جهانی‌ درباره وقوع یک حادثه هسته‌ای دیگر ایجاد کرده است.

حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بدون حمایت آمریکا امکان‌پذیر نبود
در این بین ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد که حملات اخیر نیروهای مسلح اوکراین به‌ویژه به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و منطقه کورسک بدون دخالت و حمایت آمریکا و سایر کشورهای غربی امکان‌پذیر نبوده است. این دیپلمات روسی با رد هرگونه مذاکره با کی‌یف، تصریح کرد که ارتش روسیه نه‌تنها به زیرساخت‌های غیرنظامی حمله نمی‌کند بلکه علاوه بر آن با تمام قوا در حال محافظت از این زیرساخت‌ها در مقابل حملات احتمالی نیروهای اوکراینی با استفاده از سلاح‌های غربی است.زاخارووا تأکید کرد: روسیه در حال جلوگیری از وقوع یک فاجعه هولناک جهانی است و از کسانی که خواستار تامین امینت هستند درخواست می‌کند تا کی‌یف را از انجام حملات تروریستی منع کنند.
لهستان:آماده جنگ با روسیه هستیم
نگرانی‌ها از وقوع یک حادثه هسته‌ای در حالی رخ می‌دهد که لهستان، از اعضای ائتلاف ناتو، بر آتش جنگ می‌دمد. نخست‌وزیر لهستان روز گذشته از آماده شدن ارتش این کشور برای جنگ محتمل با روسیه خبر داد. به گزارش منابع خبری، «دونالد توسک» نخست‌وزیر لهستان گفت:«در حال آماده شدن برای جنگ با روسیه هستیم. ما در زمان جنگ زندگی می‌کنیم.»او گفت: «امروز اعلام می‌کنم که با هم، هر روز هر کاری از دستمان برآید انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که لهستان، ارتش لهستان و مردم لهستان دیگر مجبور نشوند روی معجزه حساب کنند.»لهستان از اعضای ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا در قاره اروپاست.۲ فروند جنگنده« اف-۱۶» لهستان در روزهای اخیر یک هواپیمای شناسایی ایلوشین-۲۰ روسیه را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کردند.فرماندهی عملیاتی نیروهای مسلح لهستان اعلام کرد که این هواپیمای روسی در حریم بین‌المللی منطقه ذکر شده پرواز می‌کرد.این فرماندهی اعلام کرد که امنیت حریم هوایی یکی از اولویت‌های نیروهای مسلح لهستان است. گفتنی است نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه ۶ آگوست (۱۶ مرداد) با عبور از مرز روسیه، وارد خاک این کشور شدند و منطقه «کورسک» روسیه هدف حمله گسترده کی‌یف قرار گرفت.ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز هفدهم مرداد حمله اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در کورسک را محکوم کرد و آن را «اقدام تحریک‌آمیز بزرگ» خواند. در بحبوحه بزرگ‌ترین حمله اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰)، مسکو در پی تشدید درگیری‌ها در منطقه مرزی کورسک بخش‌هایی از مناطق مسکونی را از غیرنظامیان تخلیه کرد.

هشدار رئیس‌جمهور بلاروس: مسکو را به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای سوق ندهید
رئیس‌جمهوری بلاروس در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه رئیس‌جمهور روسیه نیروهای اوکراینی را در منطقه کورسک از بین خواهد برد، هشدار داد که تشدید درگیری‌ها در این منطقه، مسکو را به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای سوق خواهد داد.به گزارش منابع خبری روسی، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «راسیا -۱» تصریح کرد که مینسک در تلاش برای تقویت مرزهای خود با اوکراین است چرا که مرز دو کشور به شکل بی‌سابقه‌ای مین‌گذاری شده است. وی افزود: اوکراین بیش از ۱۲۰ هزار نیروی نظامی در مرز با بلاروس مستقر کرده و مینسک نیز اقدامات متقابلی انجام داده است. لوکاشنکو تأکید کرد پهپادهای اوکراینی به‌طور مرتب با عبور از خطوط مرزی جنوب شرقی بلاروس، حریم هوایی این کشور را نقض می‌کنند.وی در واکنش به انهدام پهپادهای اوکراینی بر فراز خاک بلاروس در هفته گذشته گفت: ما پیشتر به آنها هشدار داده بودیم، سامانه پدافند هوایی ما، پهپاد را شناسایی و مهندم کرد. بلاروس برای حفظ مرز و امنیت خود مجبور به واکنش شد.

استقرار سامانه اسکندر روسیه در خاک بلاروس
رئیس‌جمهور بلاروس در رابطه با استقرار سامانه موشکی اسکندر روسیه در خاک این کشور نیز خاطرنشان کرد: نیروهای ارتش روسیه مجهز به موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای بوده و آماده استفاده از این تسلیحات هستند و تشدید درگیری‌ها در منطقه کورسک، مسکو را به استفاده از این تسلیحات سوق می‌دهد. لوکاشنکو در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد که نیروهای اوکراینی با حمایت لهستان در منطقه کورسک مستقر شده‌اند.


تعداد بازدید :  388