شماره ۳۱۴۶ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد
صفحه را ببند
عقب افتادن ترامپ از هریس در ایالت‌های کلیدی
زنگ خطر برای ترامپ

[عبدالباسط انصاری] پیشتازی هریس در ایالت‌های کلیدی، پیشتازی هریس در میان رأی‌دهندگان جوان، پیشتازی هریس درنظرسنجی‌های اقتصادی، پیشتازی هریس براساس میانگین 6نظرسنجی؛ اینها بخشی از اخبار یک هفته گذشته درباره وضعیت رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا میان کامالا هریس و دونالد ترامپ است. اخبار و نظرسنجی‌هایی که حکایت از پیشتازی چشمگیر یا اندک هریس نسبت به نامزد جمهوری خواهان دارد و این مسئله ترامپ و تیم او را به تکاپو انداخته است. از نیکی هیلی رقیب ترامپ در انتخابات درون حزبی تا مک‌کارتی رئیس اسبق کنگره، خواهان تغییر استراتژی ترامپ برای ادامه رقابت شده‌اند. اخبار غیررسمی از خشم شدید ترامپ از پیشتازی هریس در جلسات خصوصی و درگیری او با تیم خود حکایت دارد. با این حال ترامپ در گفت‌وگوی آنلاین توییتری اخیر با ایلان ماسک، سرمایه‌دار معروف، مجددا     بر تخریب هریس، حمله به دمکرات‌ها و اصرار بر برنامه‌های ضدمهاجرتی خود ادامه داد. اما به‌نظر می‌رسد ترامپ با یک گره و بن‌بست تبلیغاتی مواجه شده است و استراتژی‌های تخریبی و حملات همیشگی و رقیب هراسی‌های اغراق‌آمیز او که بخشی از ویژگی شخصیتی‌اش است به اندازه سابق جوابگو نیست. در ادامه مطلب نگاهی به آخرین تحولات انتخابات آمریکا و استراتژی‌های احتمالی ترامپ برای برگرداندن ورق انتخابات به سود خود خواهیم داشت:

پیشتازی هریس درنظرسنجی‌های متعدد
حدود یک هفته قبل بود که نشریه آمریکایی نیوزویک اعلام کرد براساس نتایج به‌دست امده از نظرسنجی‌های 6مؤسسه و رسانه شامل: «ریل کلیرپالیتیکس»، «نیویورک‌تایمز»، «رقابت برای دستیابی به کاخ سفید»، «538»، «toWin٢٧٠» و «سیلور بولتن» هریس از ترامپ پیشی گرفته است. علاوه بر این طی یک هفته اخیر و درنظرسنجی گروه «نسل بعدی آمریکا» (NextGen America) هریس با 53درصد در مقابل ترامپ با 36درصد در میان رأی‌دهندگان جوان پیش افتاده است. درحالی‌که گمان می‌شد درنظرسنجی‌های اقتصادی وضعیت ترامپ بهتر باشد، اما در نظرسنجی «فایننشال تایمز» و «دانشکده بازرگانی دانشگاه میشیگان راس» با این سؤال که برای اداره بهتر اقتصاد به کدام نامزد اعتماد دارید هریس رأی 42درصدی و یک درصد بیش از ترامپ کسب کرده است. اوج احساس خطر تیم ترامپ،  از پیشتازی هریس در ایالت‌های کلیدی است. آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین ازجمله ایالت‌های کلیدی هستند که به‌علت بافت خاص خود و نزدیک بودن رقابت، نقشی تعیین‌کننده در تغییر آرا در این دوره داشته و قریب 94رأی الکترال نیز دارند. اکنون نظرسنجی «نیویورک تایمز و کالج سی‌ینا» می‌گوید هریس در سه ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان با اختلاف 4درصدی از ترامپ پیشتاز است. نظرسنجی کوک نیز می‌گوید، علاوه بر این سه ایالت، هریس در کارولینای شمالی و آریزونا هم پیش افتاده است.

هشدار نیکی هیلی و کوین مک کارتی
با انتشار اخبار پرتعداد از پیشتازی هریس، نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و رقیب ترامپ و کوین مک کارتی رئیس‌جمهوریخواه و اسبق کنگره با لحن تندی درباره جدال‌های بی‌حاصل و تخریب‌های غیرقابل باور ترامپ هشدار داده‌اند. هیلی در این رابطه گفت: «به‌منظور جلب آرای رای‌دهندگان باید دست از بحث درباره مسائل بی‌ارزش و پوچی مانند مقایسه حضار تجمعات انتخاباتی رقیب‍اش برداشته و بر مسائل سیاسی با اهمیت تمرکز کند.» هیلی از ترامپ خواسته است بر بحران‌های اقتصادی، آموزشی و بهداشتی آمریکا برای ادامه رقابت متمرکز شود. مک کارتی نیز در سخنان مشابه بیان داشت: «ترامپ باید از زیر سؤال بردن جمعیتی که در گردهمایی‌های انتخاباتی هریس حاضر بودند دست بردارد و بر عملکرد شخض او به‌عنوان نامزد انتخابات متمرکز شود.»

رسانه‌های آمریکایی درباره افول ترامپ چه می‌گویند؟
سی‌ان‌ان روز شنبه در گزارشی نوشت دونالد ترامپ، در دل کنفرانس خبری خود در روز پنجشنبه حقیقتی را گفت که همه‌‌چیز را واضح توضیح می‌داد: «من از دست او خیلی عصبانی هستم». او به معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس اشاره می‌کرد که ورود دیرهنگام‌اش به رقابت‌های انتخاباتی، دونالد ترامپ را ماتم‌زده و سرگردان برای از دست دادن کمپین قدیمی در برابر بایدن کرد. اکنون خشم ترامپ از جابجایی هریس با بایدن، فرمان مبارزات انتخاباتی‌اش را به‌دست گرفته است. به نوشته سی‌ان‌ان آشفتگی ترامپ در جریانی از هوشیاری تأسف‌آور و خشم‌آمیز که در باشگاه گلف او در نیوجرسی به چشم آمد، نمایان شد و سؤالات جدی در مورد مسیر آینده او در تلاش برای بازگشت به قدرت ایجاد می‌کند.

وقتی هر رویداد ترامپ برای توجیه خرابکاری رویداد قبلی هدر می‌رود
گزارش سی‌ان‌ان می‌افزاید: ترامپ در مواجهه با رقیب جوان‌تر و پرانرژی‌تر، به جای بایدن ۸۱ساله، با امتناع از تمرکز بر مسائلی -مانند اقتصاد- که می‌تواند به او در پیروزی در نوامبر کمک کند، استراتژی‌های خود را به انحراف می‌کشاند. او فرصت‌هایی را برای برجسته کردن آسیب‌پذیری‌های هریس از دست می‌دهد و به هریس این امکان را می‌دهد تا کمپین خود را تقویت کند و کسری‌های انتخاباتی بایدن را از بین ببرد. نویسنده سی‌ان‌ان معتقد است: تقریباً هر رویداد ترامپ اکنون مانند کنترل آسیب برای رویداد قبلی که از ریل خارج شده عمل می‌کند. کنفرانس خبری روز پنجشنبه تلاش برای توجیه رویداد سفر چهارشنبه به کارولینای شمالی بود، زمانی که رئیس‌جمهور سابق دستیاران خود را به‌دلیل درخواست از او برای ارائه یک سخنرانی «روشنفکرانه» در مورد اقتصاد مورد تمسخر قرار داد و در عوض راه خودش را ادامه داد و بر توهین به حریف خود تمرکز کرد. به نوشته سی ان ان، ترامپ باید از حملات شخصی به هریس به سمت موضوعاتی که رأی‌دهندگان به آن اهمیت می‌دهند، روی بیاورد؛ ولی به‌نظر می‌رسد او بسیار خشمگین و زخم خورده است وقتی که می‌گوید: «در مورد حملات شخصی، من از دست او (هریس)بسیار عصبانی هستم. من از دست او بسیار عصبانی هستم که سیستم قضایی را علیه من و سایر مردم مسلح کرد؛ من برای او احترام زیادی قائل نیستم. من برای هوش او احترام زیادی قائل نیستم و فکر می‌کنم او رئیس‌جمهور وحشتناکی خواهد بود.»

شکست رویکردهای تکراری ترامپ
تحلیل لفاظی‌های ترامپ در طول هفته‌های اخیر، به روشنی خشم کامل او  را  از زمان کناره‌گیری بایدن  در همه حضورهای عمومی نشان می‌دهد؛ درحالی‌که هریس کمپین‌اش را با تجمعات پرشور و جمعیت عظیم ادامه می‌دهد. آلیسا گریفین، مدیر سابق ارتباطات کاخ سفید گفت: «دونالد ترامپ، دونالد ترامپ 2016نیست، او کند و کم انرژی به‌نظر می‌رسید و واقعاً برای بیان نکته‌ای، خیلی سعی و تلاش می‌کند. رویکردهای او ممکن است زمانی که در برابر جو بایدن قرار می‌گرفت کار کند و گاهی قوی‌تر به‌نظر برسد؛ اما در برابر کامالا هریس که نامزد جوان‌تر و با انرژی بیشتر است، کار نمی‌کند.»

درگیری ترامپ با چالش‌های سن و سال
دونالد ترامپ که ماه‌ها وقت صرف کرد تا حریف خود را به‌عنوان یک پیرمرد مضطرب معرفی کند که نمی‌توان برای آینده آمریکا رویش حساب کرد، اکنون با حمله مشابهی از سوی کامالا هریس مواجه است. پایگاه پولیتیکو در این رابطه نوشت: این بخشی از پرونده گسترده‌تری است که کمپین هریس برای مردم آمریکا مطرح کرده؛ مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور سابق یادگار گذشته‌ای است که کشور توان بازگشت به آن را ندارد.
پولیتیکو افزود این واقعیت که ترامپ 78ساله با حملاتی درباره سن و سالش مواجه است تا حدی ساخته خود اوست، زمانی که با بایدن 81ساله رقابت می‌کرد. به نوشته پولیتیکو، آنیتا دان، مشاور قدیمی جو بایدن معتقد است بخش‌هایی از ویژگی‌های ترامپ قطعا آمریکا را به عقب برمی‌گرداند که سن یک بخش آن است. نظرسنجی ملی دانشکده حقوق Marquette که هفته گذشته منتشر شد نشان داد، 57درصد مردم فکر می‌کنند که ترامپ خیلی پیر است، در مقایسه با 79درصدی که نگران سن بایدن بودند؛ فقط 13درصد در مورد هریس که 59سال دارد همین فکر را می‌کنند. تیم والز، نامزد 60ساله دمکرات برای معاونت ریاست‌جمهوری این هفته در یک گردهمایی مالی در نیوپورت بیچ، کالیفرنیا، به حملات آشکار به سن ترامپ پرداخت. او ترامپ را «کم انرژی»، «خسته» و «مردی که باید در آخر هفته کمی استراحت کند» خواند.

استراتژی‌های احتمالی ترامپ برای پیشتازی دوباره
اکنون ترامپ با اثر منفی ناشی از توهین‌های نژادی به هریس، جدال‌های مضحک درباره جمعیت حاضر در کمپین او و همچنین نزدیکی به جریان‌های قدرت و محافل نخبگانی و بر هم خوردن تصویر مردمی خود مواجه شده است و هریس با سن پایین تر، نشاط بالاتر، انتخاب یک معاون معقول و پخته‌تر و پیشتازی در ایالت‌های کلیدی، دست بالاتری در رقابت دارد. جورجیا، آریزونا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین در انتخابات 2020نیز با آرای مردمی بسیار نزدیک، بایدن را انتخاب کردند و آرای الکترال این پنج ایالت به سبد وی رفت. اکنون با فرض پیشتازی هریس در کارولینای شمالی، وضعیت ترامپ بدتر شده چرا که ترامپ در 2020پیروز این ایالت بود و آرای الکترال آن را نیز کسب کرد.
اکنون به‌نظر می‌رسد کمپین ترامپ باید تغییراتی در استراتژی‌های تبلیغاتی‌اش بدهد. جلب حمایت لابی‌های یهودی و صهیونیست همچون آیپک، تخریب والز معاون هریس با اتهام‌زنی علیه وی و تمرکز بر کوچک نمایی عملکرد و توانمندی‌های هریس مخصوصا تکانه‌های اقتصادی دولت بایدن با معاونت هریس و ایضا تمرکز بر جنگ اوکراین و غلط بودن هزینه کرد و سیاست دموکرات‌ها در این جنگ؛ ممکن است به ترامپ در جبران عقب ماندگی دو هفته اخیر کمک کند. هرچند مطابق نظرسنجی فاکس‌نیوز، ترامپ در میان مستقل‌ها با 51درصد در برابر 43درصد هریس پیش است اما نزدیکی این شبکه با ترامپ در اعتبار این نظرسنجی تردید ایجاد می‌کند. علاوه بر آن در حدود دو ماه و نیم باقی مانده امکان موج‌سازی‌ و تغییر کفه آرا به سود یا ضرر هر نامزد همچنان وجود دارد به‌خصوص اینکه هنوز مناظره‌ای میان ترامپ و هریس برگزار نشده و احتمالا مناظره معاونان نیز در جلب نظر مرددها مؤثر خواهد بود. ترامپ هم‌اکنون نیم نگاهی به آرای اقلیت‌های مسلمان که به سبب جنگ غزه از دمکرات‌ها نسبتا رویگردان شده‌اند نیز دارد و دم زدن از اتمام جنگ در تماس با نتانیاهو از این سبب است اما وی کار سخت‌تری برای جلب نظر این طیف به نسبت هریس دارد. تأکید بر سیاست‌های ضدمهاجرتی نیز می‌تواند همچنان برای ترامپ رأی‌آور باشد خاصه در ایالت‌هایی چون آریزونا که با مشکل مهاجران مکزیکی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، ترامپ شاید بتواند از این طریق ورق را برگرداند. داغ کردن ماجرای درگیری فرمانداران ایالت‌ها بر سر مهاجران با بایدن در اواخر سال 2023 و اوایل سال‌جاری و سخن گفتن از اعطای اختیارات گسترده به ایالت‌های مرزی برای برخورد با مهاجران مکزیکی می‌تواند ترامپ را پیش بیندازد. یک افشاگری بزرگ علیه تیم هریس یا تله گذاشتن برای اطرافیان وی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اخلاقی نیز شاید مورد توجه تیم ترامپ برای تغییر صحنه رقابت به نفع خود باشد.


تعداد بازدید :  213