شماره ۳۵۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ مرداد
صفحه را ببند
سخنگوی ارتش اوکراین خبر داد:
کی‌یف در تدارک ضربه «‌نهایی» به جدایی‌طلبان

نیرو‌های دولت اوکراین درحال تدارک برای آخرین مرحله از عملیات بازپس‌گیری شهر «دونتسک» از جدایی‌طلبان است.   مقامات کی‌یف ادعا می‌کنند با ایجاد شکاف در جدایی‌طلبان دستاورد‌های ارزشمندی کسب کرده‌اند. «آندری لیسنکو»، سخنگوی ارتش اوکراین در روز گذشته از جداسازی دونتسک از سایر شهر‌های اصلی تحت تصرف جدایی‌طلبان، همچون  لوهانسک در مرز با روسیه خبر داد.  لیسنکو در این خصوص به خبرگزاری رویترز گفت: «نیرو‌های عملیات ضدتروریست درحال تدارک برای مرحله نهایی آزاد‌سازی دونتسک هستند. نیرو‌های ما دونتسک را به‌طور کامل از لوهانسک جدا‌ کرده‌اند. ما مشغول کار روی آزاد‌سازی هر 2 شهر هستیم اما بهتر است که نخست دونتسک آزاد شود و این موضوع بسیار مهم است».
نیرو‌های دولتی در روز یکشنبه از جدایی‌طلبان خواستند که تسلیم شوند، اما جدایی‌طلبان «جمهوری خلق» خودخوانده در پاسخ اعلام کردند که تا زمان سقوط دولت کی‌یف این درگیری‌ها پایان نمی‌یابد. همچنین به دنبال حملات راکتی ارتش اوکراین به شهر دونتسک و اصابت موشک به دیوار یک زندان، یک زندانی کشته شد و بیش از 100 زندانی فرار کردند.  گفته می‌شود این زندان با شرایط امنیتی سختی اداره می‌شد و از مجرمان خطرناکی نگهداری می‌کرد.  
در مجموع 568 تن از نیرو‌های دولت اوکراین از زمان آغاز درگیری‌ها با جدایی‌‌طلبان در ماه می کشته‌ شده‌اند.  این آمار که از سوی سخنگوی ارتش اوکراین اعلام شد بیش از تخمین‌های کارشناسان بود.  دولت اوکراین پیش از این با پیشنهاد جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین برای برقراری آتش‌بس مخالفت کرده ‌بود.  دولت کی‌یف معتقد است که این شگردی برای کمک نیرو‌های روس به جدایی‌طلبان است.  
هرچند دولت مدعی است کمربند محاصره جدایی‌طلبان در دونتسک تنگ‌تر شده ‌است، با این حال نوار شرقی اوکراین همچنان در کنترل جدایی‌طلبان است.   با وجود این‌که لیسنکو مدعی قطع ارتباط جدایی‌طلبان دونتسک با دیگر جدایی‌طلبان در لوهانسک شده‌است، شهر «کرانسی»، که مهم‌ترین پل ارتباطی بین دونتسک و لوهانسک به شمار می‌رود همچنان در کنترل جدایی‌طلبان است.  بنا بر ادعای مقامات کی‌یف از راه‌ها و خط ریلی «کرانسی لوچ» برای انتقال تجهیزات نظامی روسیه به جدایی‌طلبان استفاده می‌شود.  گفته می‌شود دونتسک که پیش از این یک کلانشهر محسوب می‌شد با کمبود آب و مواد غذایی و همچنین سوخت مواجه است.   بنا بر اعلام آژانس‌های سازمان ملل متحد بیش از یک‌هزار و 100 تن، در جریان 4 ماه درگیری جدایی‌طلبان حامی روسیه و دولت طرفدار غرب اوکراین جان باخته‌اند.  
در حالی که هر 2 طرف متوجه بحران انسانی در شرق اوکراین هستند، کی‌یف و کشور‌های غربی نگران ورود نیرو‌های روسیه به شرق اوکراین هستند. 


تعداد بازدید :  299