شماره ۳۱۴۴ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
گزارشی از خدمات امدادی، آموزشی و درمانی هلال‌احمر در عتبات عالیات
۷۷۳ زائر از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شدند
بیش از 300 تن دارو و تجهیزات برای سلامت زائران کشورمان، به عراق ارسال شده است

  [ شهروند]  خدمات آموزشی، درمانی و امدادی هلال‌احمر در مراسم اربعین با قوت ادامه دارد. توصیه‌های سلامت، امدادرسانی به زائران، رسیدگی به وضعیت سلامت آنها، تهیه دارو و برقراری امنیت از جمله خدماتی است که اعضای هلال‌احمر خالصانه در مسیر راه پیمایی ارائه می‌دهند. تا روز 24 مردادماه، ۷۷۳ زائر از خدمات نیروهای امدادونجات هلال‌احمر طی اربعین حسینی بهره‌مند شدند.

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در خصوص جزئیات کمک رسانی تیم‌های امدادی و عملیاتی هلال احمر به زائران اربعین حسینی در قرارگاه‌های مرزی کشور گفت: «۷۷۳ نفر از شانزدهم تا بیست و چهارم مرداد ماه ۱۴۰۳، از خدمات امدادی هلال احمر بهره مند شدند. در این مدت ۲۷ نفر از این مراجعه کنندگان دچار مصدومیت شدند که ۷ نفر از کشور عراق به قرارگاه‌های مرزی هلال احمر ایران تحویل داده شدند. آنها پس از انجام اقدامات پیش بیمارستانی به مراکز درمانی انتقال یافتند. در این بین ۹ نفر در سوانح ترافیکی مصدوم شدند که ۳ نفر از این مصدومان با استفاده از تجهیزات ست نجات رهاسازی شدند. ۷۱ نفر از زائران اربعین حسینی توسط نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر در محل درمان سرپایی شدند. همچنین ۹ مورد عملیات امدادونجات ترافیکی توسط نیروهای هلال‌احمر به ثبت رسید.»رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: «به ۹ نفر از زائران نیز اسکان اضطراری داده شد و ۵۴۸ مراجعه کننده به قرارگاه‌های مرزی از خدمات سلامت محور نیروهای هلال‌احمر از جمله تست فشار خون و قند خون بهره مند شدند.»

زائران در ساعات اوج گرما پیاده‌روی نکنند
محمودی با اشاره به اینکه بیشتر زائران بین ۳۰ تا ۴۵ سال دارند و نگرانی بابت سلامت آنها وجود ندارد، گفت: «بیشتر نگرانی برای افراد با سن بالا و کودکان است. زائران مسن یا دارای بیماری زمینه‌ای حتماً پیش از حرکت به سوی مرزها با پزشک متخصص مشورت کنند .به هیچ عنوان در ساعات اوج گرما یعنی بین ساعت ۹ تا ۱۴ پیاده روی نکنند و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند. دمای منطقه در ساعات اوج گرما به حدود ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. از این رو همه افراد بخصوص سالمندان باید به شدت مراقب سلامت خود باشند.»

زائران مراقب گرمازدگی باشند، دمای هوای عراق به ۴۸ درجه رسیده است
جمعیت هلال‌احمر همچون سال‌های گذشته به عنوان متولی اصلی ارائه خدمات امدادونجات به زائران حسینی در جاده‌های داخلی کشور (از مرزهای شمالی و شرقی و ورودی زائران از کشورهای همسایه تا مرزهای غربی و خروجی زائران حسینی برای عزیمت به کربلای معلی) و تنها متولی ارائه خدمات سلامت و امدادی به زائران کشورمان در ایام اربعین حسینی در عراق فعالیت خواهد داشت. این جمعیت مثل هرسال در اطلاعیه‌ای، اقدامات و تمهیدات خود  برای خدمت امدادی به زائران در ایام اربعین حسینی و توصیه‌های مراقبت از سلامت زائران را تشریح کرد.
موقعیت درمانگاه‌های هلال‌احمر در مسیر نجف تا کربلا
صبح دیروز، موقعیت درمانگاه‌های هلال‌احمر در مسیر نجف تا کربلا ویژه ایام اربعین حسینی نیز اعلام شد. موقعیت درمانگاه‌های هلال‌احمر در مسیر نجف تا کربلا در قالب فعالیت بیمارستان‌های طریق الحسین (ع) شامل عمود ٢٤٤ - بیمارستان الامل، عمود ٥٧٨ - بیمارستان الحیدریه، عمود ٩٨٩ - بیمارستان سیار برکت، عمود ١٣٢٥ - بیمارستان ابومهدی المهندس است.

اعزام تیم درمان هلال‌‌احمر زنجان به کربلا
تیم بهداشتی و درمانی جمعیت هلال‌احمر استان زنجان نیز صبح دیروز برای ارائه خدمات درمانی در درمانگاه تخصصی سطح ۲ به کربلا اعزام شد.حکمت‌الله هاشمی مدیرعامل جمعیت هلال‌‌احمر استان زنجان در حاشیه اعزام تیم هلال‌ احمر زنجان به کربلا، گفت: «این تیم شامل ۴۲ پزشک متخصص قلب، داخلی، اطفال، زنان، پزشک عمومی، پرستار، پیراپزشک، تکنسین فوریت‌های پزشکی، ماما و نجاتگر است. این تیم در درمانگاه تخصصی سطح ۲ هلال‌احمر این استان در عمود ۹۳۳ به‌صورت شبانه‌روزی تا پایان مراسم اربعین حسینی به زائران خدمات ارائه خواهد داد. همه امکانات این درمانگاه توسط هلال‌احمر استان زنجان تدارک دیده شده و با ۱۰ دستگاه خودرو اعم از آمبولانس، خودروی کمک‌دار و ترابری سبک و سنگین، تریلی و کامیونت در کشور عراق مستقر شده است. پیش از این، پنج تیم عملیاتی امداد به کشور عراق اعزام شدند و تا پایان مراسم اربعین حسینی خدمات ارائه خواهند کرد. تیم بهداشت و درمان جمعیت هلال‌‌احمر استان امسال برای دومین سال متوالی با هدف خدمت‌رسانی به زائران اربعین به عراق اعزام می‌شود.»

خدمت‌رسانی ۱۵۰ نفر از کادر درمان هلال‌احمر مرکزی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز از خدمت‌رسانی کادر درمان این استان در مراسم اربعین خبر داد و گفت: «۱۵۰ نفر از کادر درمان این جمعیت در ایام اربعین حسینی به زائران در کربلا خدمت‌رسانی می‌کنند.»
علیرضا شهرجردی در مراسم بدرقه کاروان بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی به کشور عراق برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در اربعین حسینی، گفت: «۵۰ نفر از پزشکان و کادر درمانی جمعیت هلال‌احمر این استان از مسیر هوایی و ۲۵ نفر در قالب ۲ مینی‌بوس به صورت زمینی تاکنون اعزام شدند. سه تیم ۲۵ نفره دیگر کادر درمان جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز از ۲۷ مردادماه جاری به صورت یک روز در میان به کربلا اعزام می‌شوند. درمانگاه تیپ ۲ در صحه عتبه عباسیه در کربلای معلی و درمانگاه زوار الحسین (ع) در ۲۰ کیلومتری کربلا در مسیر هله به کربلا توسط این جمعیت برپا شده و به زائران خدمت‌رسانی می‌کند.»

متن اطلاعیه جمعیت هلال‌احمر برا ی زائران اربعین

عملیات اربعین هلال احمر از 16 مرداد ماه آغاز شده و تا 9 شهریور ادامه خواهد داشت که از روز 16 مردادماه تا 24 مرداد، در داخل کشور 773 زائر از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شدند. از این تعداد، 71 نفر خدمات درمان سرپایی دریافت کردند و 27 نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شدند. همچنین تا روز 24 مردادماه 1493 مورد خدمات داوطلبانه درمانی و سلامت در عراق به زائران کشورمان ارائه شده که شامل ویزیت زائران بیمار، خدمات پاراکلینیک، انتقال بیماران به مراکز درمانی، نسخ دارویی و مراقبت از سلامت زائران بوده است.
در عملیات امداد و نجات هلال‌احمر در اربعین حسینی سال جاری، 1381 مرکز، پست و پایگاه عملیاتی در داخل مرزها مشغول امدادرسانی به زائران هستند که در این حوزه نسبت به سال قبل با رشد 28 درصدی رو به رو بوده ایم. تعداد ناوگان لجستیکی به کارگیری شده نیز به 4 هزار و 413 مورد رسیده که شاهد رشد 26 درصدی در این حوزه به نسبت سال قبل هستیم. علاوه بر این، روزانه 6008 نیروی عملیاتی امدادگر داوطلب در جاده‌های کشور در این عملیات مشغول خدمات‌رسانی هستند.
در خارج از مرزها و در کشور عراق، 2 هزار و 200 مرکز عملیاتی و موکب درمانی در اربعین حسینی امسال فعالیت دارند. 213 دستگاه خودروی آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و ... برای خدمت به زائران کشورمان به عراق اعزام شده و 8 هزار نفر شامل 6 هزار نیروی داوطلب امدادی و درمانی و 2 هزار نیروی داوطلب درمانی برای مشارکت در طرح «طبیب الدوار» اعلام آمادگی کرده‌ و به عراق اعزام شده‌اند. بیش از 300 تن دارو و تجهیزات برای ارائه خدمات درمانی و سلامت به زائران کشورمان، تامین و به عراق ارسال شده است.
بیش از یازده هزار متر مربع تونل هوای سرد برای پیشگیری از گرمازدگی زائران در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه تعبیه شده است.
با توجه به دمای هوای ۴۸ درجه‌‌ای در عتبات عالیات و اینکه از پنجشنبه هفته جاری دمای هوای مناطق گرمسیر به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد؛ گرمازدگی مهمترین دغدغه است. بنابراین به زائران توصیه می‌شود که برای پیشگیری از گرمازدگی به هیچ عنوان بین ساعت ۱۱ تا ۳ بعداز ظهر که گرما به اوج خود می‌رسد، پیاده‌روی نکنند و سعی کنند در این ساعات بیشتر به استراحت مشغول بوده و از غروب تا پاسی از شب به پیاده‌روی ادامه دهند. لباس‌های خنک و نخی پوشیده و از کلاه، عینک و چتر برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب استفاده کنند. مصرف مایعات فراوان برای پیشگیری از گرمازدگی و پرهیز از مصرف غذاهای چرب، تند و شور و همراه داشتن داروهای بیماران خاص، از جمله توصیه‌های حفظ سلامت زوار است.
زائران در صورت بروز بیماری یا علائم گرمازدگی شامل گیجی، عدم تعادل، سردرد، تهوع و بالا بودن دمای بدن، خود را به محل سایه و خنک و مراکز درمانی و امدادی هلال‌احمر که به صورت 24 ساعته در عراق مشغول خدمات‌رسانی هستند، برسانید.


تعداد بازدید :  79