شماره ۳۱۳۸ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۷ مرداد
صفحه را ببند
«شهروند» از خدمات درخشان هلال‌احمر در عتبات عالیات در 3 سال اخیر گزارش می‌دهد
کارنامه موفق هلال در خدمت‌رسانی به زائران
کاروان بزرگ هلال‌احمر به سمت مرزهای شرقی و غربی کشور حرکت کردند

 [سیما فراهانی] پوشش امدادی، بهداشتی و درمانی هلال‌احمر در مراسم اربعین در 3 سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. کارنامه هلال‌احمر در ارائه خدمات به زائران همیشه درخشان بوده و هر سال نسبت به سال گذشته موفق‌تر عمل کرده است. تا جاییکه امسال به گفته سعید اوحدی، دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال احمر، ظرفیت درمانی و امدادی هلال احمر در اربعین ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل رشد ۱۰۰ درصدی دارد. برنامه‌های هلال احمر در خصوص پوشش امدادی و درمانی مراسم پیاده روی اربعین نیز پیشرفت و تحقق ۹۰ درصدی داشته است. در همین راستا قرار شده تا سازمان امداد و نجات متولی عملیات داخل کشور و مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، متولی خدمت رسانی در کشور عراق باشد. مثل همیشه همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و معاونت‌ها پای کار هستند تا خدمات رسانی بی نقصی به زائران اربعین ارائه شود. در این میان سازمان داوطلبان هلال احمر نیز با برگزاری پویش‌های زائریار و مرهم زائر تلاش کرده است تا به زائران کم توان کمک و نیازهای دارویی زائران در سفر را برطرف کند. امسال در مراسم پیاده روی اربعین در ۴۰۰ نقطه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ارائه می‌شود و در این عرصه ۲۵۰۰ داوطلب به هلال احمر کمک خواهند کرد.

 هر کجا باری زمین مانده باشد، هلال ورود پیدا می‌کند
سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت اقدامات و خدمات هلال‌احمر در این سه سال را روایت می‌کند و می‌گوید: «در این سه سال افزایش تعداد آمبولانس و خدمات را داشتیم. سال گذشته بیش از 4600 نیروی کادر درمان در خدمت هلال‌احمر برای ارائه خدمات درمانی در اربعین بودند. امسال این عدد به ۶ هزار نفر رسیده است. سال گذشته 80 آمبولانس و خودروی امداد داشتیم. امسال این عدد به 200 دستگاه افزایش پیدا کرده است. امسال تعداد درمانگاه‌ها را افزایش دادیم که به بیش از 300 موکب درمانی که توسط هلال‌احمر ارائه خدمات می‌کنند افزایش پیدا کرده است. این عدد همراه با موکب‌های درمانی که توسط سازمان‌های مردم نهاد اداره می‌شود به بیش از 500 موکب درمانی می‌رسد. در هیچ کجای این مسیر نیست که یک کاور پوشیده هلال احمر برای ارائه خدمات دیده نشود. ما بین راه نجف تا کربلا که هفتاد کیلومتر است هم بیش از 25 موکب درمانی برای ارائه خدمات داریم. علاوه برآن 4 بیمارستان در بین راه ارائه خدمات می‌دهند. در مورد اربعین به دلیل اینکه هر سال تعداد مشتاقان زیاد است ما امکانات را برایشان فراهم کردیم که هر تعداد موکب درمانی که تقاضای کمک از ما کند در خدمت‌شان باشیم. کلیه خدمات در هلال احمر رایگان است، چه زائران خودمان و چه زائران سایر کشورها. جدای از مسئولیت‌هایی که مستقیما به عهده هلال احمر است هر کجا باری زمین مانده باشد، هلال ورود پیدا می‌کند. ما برای حوادث جاده‌ای عراق، برای تمام زائران و برای بیماری‌های واگیردار در عراق برنامه داشتیم  و موفق هم بوده‌ایم.»

به‌کارگیری ۲۰۰ خودروی امدادی و آمبولانس در اربعین‌حسینی
امسال نیز مثل هر سال خدمات امدادی هلال احمر موفق‌تر و درخشان‌تر خواهد بود. چراکه برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر و اقدامات پیشرفته‌تر شده است. به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر ۶ هزار کادر درمان و امداد داوطلب به عراق برای خدمت به زائران در ایام اربعین حسینی اعزام شدند. دوشنبه شب گذشته، مراسم بدرقه کاروان اربعینی بهداشت، درمان و امدادونجات هلال‌احمر از کنار مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد و فعالیت و خدمات اربعینی هلال‌احمر در مرزهای شرقی و غربی و مسیر حرکت زائران حسینی در ایران‌ و عراق به طور رسمی آغاز شد. پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر در این مراسم اقدامات هلال‌احمر در اربعین امسال را تشریح کرد و گفت: «خداوند را شاکریم که یکبار دیگر این فرصت را در اختیارمان قرار داد تا خدمتگزار عاشقان حسینی و نیازمندان واقعی باشیم. مسیر و محل استقرار و خدمت‌رسانی تیم‌های امدادی هلال‌احمر در داخل کشور از مرزهای شرقی، شمالی و غربی کشور و در مسیر حرکت زائران پیاده اربعین حسینی به سمت کربلا خواهد بود. در عراق و در مسیر حرکت زائران اربعینی نیز تیم‌های بهداشتی و درمانی و امدادی هلال‌احمر خدمات‌رسانی خواهند داشت. بیش از ۲۰۰ خودروی امدادی و آمبولانس، امروز به سمت مرزهای غربی کشور اعزام می‌شوند تا در مرزها و قرارگاه‌های امدادی و مراکز درمانی هلال‌احمر مستقر شده و پوشش امدادی و درمانی بزرگترین رویداد مذهبی دنیا را برعهده بگیرند.»

در هر ۱۰۰ عمود یک پایگاه تخصصی درمانی مستقر است
چند روز پیش بود که رئیس جمعیت هلال‌احمر با وزیر کشور عراق دیدار داشت و در این دیدار توافقات جدیدی در خصوص ارائه خدمات بهتر به زائران صورت گرفت. کولیوند به   این دیدار نیز اشاره کرد و افزود: «رایزنی‌ و هماهنگی‌های لازم برای تردد و استقرار خودروهای نجات و صدور مجوز حضور و پرواز بالگردهای هلال‌احمر ایران بر آسمان عراق در این دیدار انجام شد. همچنین هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت عراق، هلال احمر عراق، و دیگر ارگان‌های مسئول در این کشور برای خدمت به زائران حسینی انجام شده است. ۴ بیمارستان در مسیر نجف به کربلا برای ارائه‌ خدمات درمانی در اختیار هلال‌احمر است. علاوه بر آن، در هر ۱۰۰ عمود یک پایگاه تخصصی درمانی مستقر و پایگاه‌های مردمی درمانی را هم حمایت می‌کنیم. بیمارستان امام علی(ع) هلال‌احمر در نجف اشرف، مقرّ اصلی مراجعه زائران بیمار خواهد بود. نیرو، امکانات، دارو و تجهیزات به میزان لازم برای خدمت به زائران در عراق تهیه و تأمین شده و تا آخر این هفته داروهای مورد نیاز از مرز مهران به عراق ارسال می‌شود. ایام اربعین امسال بیش از ۶ هزار نفر از داوطلبان ارائه خدمات امدادی و کادر درمانی داوطلب همکاری با هلال‌احمر در کشور عراق به زائران خدمت‌رسانی خواهند کرد. تعداد قابل توجهی از داوطلبان نیز در قالب طرح «طبیب الدوار» در فاصله بین دو پایگاه درمانی در مسیر پیاده روی زائران از نجف تا کربلا به صورت سیار حضور داشته و به زائران نیازمند، خدمات درمانی ارائه می‌کنند. با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های انجام شده، اربعین امسال ۲ فروند هواپیمای نیروهای مسلح نیز به عنوان بیمارستان هوایی، در اختیار تیم‌های درمانی هلال‌احمر قرار گرفته تا در صورت نیاز برای انتقال و درمان زائران بیمار مورد استفاده قرار گیرند.» وی در ادامه با اشاره به تمهیدات علمی مراسم بزرگ اربعین حسینی از سوی هلال‌احمر، به برگزاری کنگره بین‌المللی امدادونجات، سلامت و مدیریت تجمعات انبوه در اربعین‌حسینی اشاره کرد و گفت: «این کنگره علمی‌با حضور حداقل ۴۰ کشور و با ارائه ۱۰۰ مقاله برگزار و آخرین راهکارهای علمی خدمات به زائران بررسی شد.»
سلام دکتر پزشکیان به مجموعه خانواده بزرگ هلال‌احمر
سعید اوحدی، نماینده رئیس‌جمهوری در ستاد اربعین و دبیر شورای سیاستگذاری اربعین حسینی ، در هلال‌احمر نیز در این‌ مراسم با اشاره به دیدار با رئیس جمهوری برای ارائه گزارش تمهیدات اربعین حسینی، گفت: «حامل سلام دکتر پزشکیان به مجموعه خانواده بزرگ هلال‌احمر هستم که انصافا در همه ماموریت‌های خود، بویژه در اربعین حسینی، سنگ تمام گذاشته‌اند.»
وی در ادامه با اشاره به اینکه، امروز آغاز حرکت رسمی‌کاروان امدادی و درمانی هلال احمر به سمت مرزهای شرقی و غربی و استقرار تیم‌های امدادی و درمانی در کشور عراق برای خدمت به زوار حضرت سیدالشهدا(ع) در اربعین حسینی است، گفت: «۱۴۰۰ سال پیش و در چنین روزهایی، کاروان مظلوم اسرای واقعه عاشورا نیز به سمت کربلا در حرکت بود. کاروانی که حدود ۲۲ تا ۲۵ نفر بودند و سرهای مبارک شهدا را همراه خود داشتند تا بعد از ۴۰ روز در کنار بدن شهدا به خاک بسپارند.»

انسجام در ارائه خدمات در سال گذشته

سال گذشته نیز ۱۵ قرارگاه مرزی شامل ۹ قرارگاه درون مرزی و 6 قرارگاه برون مرزی در طول اجرای طرح ویژه اربعین ۱۴۰۲ از سوی جمعیت هلال احمر ایجاد شد. بیش از ۲۲ هزار نیروی تخصصی کادر و داوطلب جمعیت هلال احمر در ماموریت اربعین ۱۴۰۲ مشارکت داشتند. در طرح سال گذشته، ۵۴۸۶ خودروی عملیاتی به کار گرفته شد. یکی از تفاوت‌های ماموریت جمعیت هلال احمر در راهپیمایی اربعین سال گذشته، نسبت به سال‌های قبل‌تر آن، ارتقای انسجام در ارائه خدمات درمانی و امدادی به زائران حسینی در دو سوی مرزهای ایران و عراق بود. همچنین برای نخستین بار پزشکان داوطلب هلال احمر در خاک عراق، صرفا در ایام اربعین، اجازه انجام جراحی یافتند. علاوه بر این‌ها سال گذشته، حضور اتوبوس آمبولانس، آمبولانس و خودروهای امدادی هلال احمر کشورمان در خاک عراق تسهیل شد، که این موارد در سال‌های قبل ازآن وجود نداشت. بیش از چهار هزار پزشک متخصص، عمومی، پرستار، ماما و بهیار و امدادگر در مراکز درمانی هلال احمر کشورمان در شهرهای نجف، کربلا و مسیر بین این دو شهر مستقر شدند. همچنین ۱۶۰۰ پزشک و پیراپزشک داوطلب با حضور به شکل سیار در مسیر نجف تا کربلا توانستند بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خدمت پزشکی را به راهپیمایان حسینی ارائه کنند.

انتقال ۳۰۰ تن دارو به عراق در سال 1401

خدمات هلال‌احمر در 3 سال اخیر به صورت ویژه‌تری ارائه شد. چرا‌که هر سال در راستای عملکرد دقیق و موفقیت در ماموریت، آسیب شناسی صورت می‌گرفت و بر این اساس درخصوص رفع کاستی‌ها عمل می‌شد. آموزش، یکی از مقوله های مهمی بود که در مراسم اربعین سال 1401 مورد توجه قرار گرفت و بر همین اساس کتابچه هایی در میان زائران توزیع شد. علاوه بر این در آن سال، دو میلیون و 400هزار نفر نیز مورد ویزیت کادر درمان قرار گرفتند و تا آخرین لحظه خدمت رسانی تداوم یافت. در آن سال، هم‌افزایی صورت گرفته میان جمعیت‌های کشورهای منطقه نیز دستاورد خوبی داشت که یکی از آن‌ها قرار گرفتن ۶ بیمارستان عراقی در اختیار هلال احمر بود که باعث شد، خدمات بهتری به زائران ارائه شود. ۱۵ مرکز درمانی و ۳ بیمارستان نیز در مسیر پیاده روی اربعین راه اندازی شد که دسترسی زائران به مراکز درمانی را تسهیل کرد. در آن سال در راستای امدادرسانی همگانی به زائران، ۳۰۰ تن دارو به عراق منتقل و سرم از عراق خریداری شد تا به موجودی داخل کشور فشار وارد نشود.

 


تعداد بازدید :  65