شماره ۳۱۳۶ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
مرگ تدریجی فلسطینی‌ها در گوانتاناموی اسرائیل

از آغاز جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر 2023، این رژیم به شکل بی‌سابقه‌ای بر شکنجه‌های غیر انسانی علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی افزوده است و گزارش‌های مستند مختلف از سازمان‌های حقوق بشری، وضعیت وحشتناک این بازداشت‌شدگان را آشکار می‌کند.

شکنجه‌ وحشیانه علیه فلسطینی‌ها در جهنم «سدی تیمان»
در حالی که گزارش‌های مختلف حاکی از سطح بالایی از تجاوزات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی است، بسیاری از نهادهای حقوق بشری و طرف‌های مربوط، از جنگ بزرگ اسرائیل با اسرای فلسطینی می‌گویند. در این میان از ماه‌های ابتدایی جنگ غزه، گزارش‌های متعددی درباره یک اردوگاه بدنام و مخوف به نام «سدی تیمان» واقع در صحرای النقب منتشر شد که بازداشت‌شدگان فلسطینی از نوار غزه، در آنجا نگهداری می‌شوند.

روایت تکان‌دهنده نیویورک‌تایمز از شکنجه بازداشت‌شدگان فلسطینی
روزنامه نیویورک‌تایمز در تحقیقاتی شامل مصاحبه با نظامیان صهیونیست و اسرای فلسطینی در داخل بازداشتگاه سدی تیمان، سیاست سیستماتیک شکنجه و آزار بازداشت‌شدگان فلسطینی توسط اسرائیل را از 7 اکتبر مستند کرد. نیویورک‌تایمز می‌گوید: آنها با دستان و چشمان بسته نشسته بودند و حق صحبت کردن، اجازه حرکت یا خوابیدن بدون اجازه را نداشتند. انواع روش‌های شکنجه اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی از جمله ضرب و شتم شدید با باتوم و قنداق تفنگ، شوک الکتریکی در حین بازجویی، تجاوز جنسی، شوک‌های الکتریکی مکرر ، قرار دادن بازداشت‌شدگان در معرض صدای موسیقی بلند و آزاردهنده برای جلوگیری از خوابیدن آنها و برهنه شدن هنگام بازجویی و ... وجود داشت. جنایت‌های مقامات اسرائیلی علیه اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی همچنین شامل محرومیت آنها از ابتدایی‌ترین حقوق قانونی از جمله دسترسی به وکلا به مدت 90 روز و حضور در برابر قاضی به مدت بیش از 75 روز می‌شود.

مرگ تدریجی فلسطینی‌ها در گوانتاناموی اسرائیل
همچنین شبکه سی‌ان‌ان از بازداشتگاه سدی تیمان اطلاعات وحشتناکی فاش کرد. در گزارش به شیوه‌های غیرانسانی شکنجه علیه بازداشت‌شدگان فلسطینی، شامل جلوگیری از حرکت یا سخن گفتن، حملات وحشیانه و ضرب و شتم که در برخی موارد تا حد شکستگی استخوان‌ها و دندان‌ها می‌رسد، اشاره شد. چند پزشک اعلام کردند: در برخی موارد به دلیل جراحات شدید ناشی از غل و زنجیر مداوم در دست و پای بازداشت‌شدگان، مجبور شدیم دست و پای آنها را قطع کنیم. علاوه بر آن عملیات‌های پزشکی برای این بازداشت‌شدگان توسط پزشکان فاقد صلاحیت انجام می‌شود و بازداشتگاه سدی تیمان به «بهشت کارآموزان پزشکی» معروف شده است. در نامه‌ای که یک پزشک اسرائیلی شاغل در بیمارستان صحرایی بازداشتگاه سدی تیمان تهیه و روزنامه عبری هارتس منتشرش کرده، آمده: قطع دست و پا تبدیل به اتفاقی عادی برای بازداشت‌شدگان فلسطینی شده است. حتی در داخل بیمارستان صحرایی هم نحوه توزیع غذا بین بازداشت‌شدگان فلسطینی بسیار توهین‌آمیز است. این افراد حتی نمی‌توانند از سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند و به شکل غیرانسانی مورد توهین قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند لباس‌هایشان را کثیف کنند.

جنگ با اسرای فلسطینی؛ در زندان‌های مخوف صهیونیست‌ها چه خبر است؟
البته شکنجه‌های وحشیانه علیه اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی صرفاً به بازداشتگاه مخوف سدی تیمان محدود نمی‌شود. در این زمینه کمیساریای عالی حقوق بشر اعلام کرد که 9400 اسیر فلسطینی در زندان‌های مختلف اسرائیل هستند که از این تعداد 53 اسیر تحت شکنجه در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های مختلف جان خود را از دست داده‌اند که بارزترین آنها بازداشتگاه سدی تیمان است. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به روش‌های شکنجه علیه اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی در زندان‌های مختلف رژیم اشغالگر اشاره کرد که شامل محروم کردن اسرا از غذا و آب، سوزاندن بدن آنها با سیگار، استفاده از سگ‌های وحشی برای حمله به اسرا و سایر روش‌های غیر انسانی شکنجه می‌شود. در این زمینه ارتش رژیم صهیونیستی تحت فشار سازمان‌های حقوق بشری مجبور به اعتراف به قتل 36 اسیر فلسطینی از غزه در بازداشتگاه سدی تیمان شد که بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند. اما داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که تعداد اسرا و بازداشت‌شدگان شهید در بازداشتگاه سدی تیمان بسیار بیشتر از این تعداد است. همچنین چندین گزارش بین‌المللی از سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری حاکی از آن است که مقامات اسرائیلی از شکنجه‌های جسمی و روانی علیه اسرای فلسطینی استفاده می‌کنند که شامل تجاوزات جسمی و جنسی، پوشاندن سر، ایستادن برای ساعات طولانی، محرومیت از خواب و انواع رفتارهای ظالمانه و تحقیرآمیز -که منجر به شهادت 73 نفر از بازداشت‌شدگان از سال 1967 تا 2020 شده است- می‌شود./تسنیم


تعداد بازدید :  194