شماره ۳۱۳۶ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
به رغم گذشت 2 ماه از آغاز به کار مجلس دوازدهم
کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی مجلس هنوز تشکیل نشده‌اند

  حدود ۲ ماه از آغاز به کار مجلس دوازدهم می‌گذرد اما همچنان ۲ کمیسیون فرهنگی و قضایی به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای آنها تشکیل نشده‌اند.
به گزارش فارس، یکی از اقداماتی که در ابتدای مجالس شورای اسلامی انجام می‌شود، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی است. بر همین اساس پس از آغاز به کار مجلس دوازدهم در هفتم خرداد، اعضا و هیئت‌رئیسه برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم انتخاب و اعلام شدند.
در ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است: «مجلس دارای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های خاص با محدوده وظایف مشخص به‌شرح مذکور در آیین‌نامه داخلی مجلس است. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل نوزده و حداکثر بیست و سه نفر است و تعداد اعضای کمیسیون‌های خاص طبق مواد (۳۹) تا (۴۴) آیین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.»
بااین‌حال تاکنون ۲ کمیسیون فرهنگی و قضایی نتوانسته‌اند به حد نصاب ذکر شده در ماده ۳۸ آئین‌نامه داخلی مجلس برسند و تا امروز ۱۰ نفر از نمایندگان نام خود را در کمیسیون فرهنگی به ثبت رسانده‌اند که اسامی این ۱۰ نماينده عبارتند از: مرتضی آقاتهرانی، حسنعلی اخلاقی، امیرحسین بانکی‌پور، امیرحسین ثابتی، علی خزائی، احمد راستینه، حمید رسائی، اسماعیل سیاوشی، بیژن نوباوه‌وطن، سیدعلی یزدی‌خواه.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به علت عدم استقبال نمایندگان از کمیسیون فرهنگی و قضایی، گفت: نمایندگان باتوجه‌به سوابق و تخصص خود در کمیسیون عضو می‌شوند. به طور مثال کسانی که سابقه عمرانی دارند نمی‌توانند و نمی‌خواهند به عضویت کمیسیون فرهنگی درآیند. البته در جلسه‌ای که نماینده شورای نگهبان نیز حضور داشت بحث تشکیل کمسیون فرهنگی مطرح شد و قرار شد تا آخر این هفته کمیسیون فرهنگی شکل گیرد.
سلیمی تصریح کرد: علاوه بر این، علاقه افراد نیز بر انتخاب کمیسیون تأثیرگذار است. علاقه افراد در هر دوره باعث شده است که برخی کمیسیون‌ها به حدنصاب نرسند و بعضی کمیسیون‌ها پرطرفدار باشند.


تعداد بازدید :  181