شماره ۳۱۳۶ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
سیل اطلاعات نادرست آنلاین درباره یک حمله مرگبار با چاقو انگلیس را به صحنه جنگ تبدیل کرد
فضای مجازی انگلیس روی موج اسلام‌هراسی

 [فرشته کیانی] نوجوانی 17 ساله، چاقو به دست، سر از بزمی در شهر ساوت‌پورت انگلیس درآورد، 3 کودک را کشت، به دو بزرگسال و هشت کودک دیگر جراحات شدید وارد کرد و کشوری را به هم ریخت! چندین شهر انگلستان صحنه شورش خشونت‌بار گروه‌های راست افراطی شد، به‌گونه‌ای که دولت تازه‌نفس «کی‌یر استارمر» را واداشت تا نیروهای پلیس را به دلیل ادامه‌دار بودن ناآرامی‌ها در وضعیت اضطراری قرار دهد. جنایت دردناکی رخ داد، اما چه چیزی پشت فراگیری آشوب‌های خشونت‌بار در سراسر انگلیس قبل از مشخص‌شدن هویت و انگیزه ضارب (که بعد مشخص شد زاده بریتانیاست با پدر و مادری با اصالت رواندایی که کشوری مسیحی است) قرار دارد و چرا دامن مسلمانان را گرفته است؟

موج اسلام‌هراسی در فضای مجازی بی‌سابقه نیست
رد آشوب‌های خشونت‎بار بریتانیا -که از دوشنبه هفته گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد- به جایی نمی‌رسید جز شبکه‌های اجتماعی و «بازیگران نفرت» که از هر فرصتی برای قبضه این پلتفرم‌ها با هدف نمایش تعصبات مذهبی یا نژادی استفاده می‌کنند. «گاردین» گزارش داد که پست‌های شبکه‌های اجتماعی به دروغ ادعا ‌کردند مظنون پناهجویی مسلمان است و همین کافی بود تا مسجدی در شهر ساوت‌پورت هدف قرار گیرد، شورای مسلمانان بریتانیا اعلام کند مساجد در سراسر انگلیس برای احتیاط در حالت آماده‌باش کامل باشند و در میان هشدارها درباره تشدید احتمالی ناآرامی‌های خشونت‌آمیز، رهبران مسلمان، هندو، مسیحی و ... خواستار آرامش شوند. موج اسلام‌هراسی در بستر شبکه‌های اجتماعی بی‌سابقه نیست. «نیویورک‌تایمز» سال گذشته گزارش داد «با شروع درگیری بین اسرائیل و حماس، سخنان اسلام‌هراسانه در سطوحی بسیار بیشتر از آنچه محققان شبکه‌های اجتماعی قبلا شاهد بودند، در سراسر اینترنت بالا گرفت، با ظهور میلیون‌ها پست آشکارا خشونت‌آمیز در ایکس (توییتر سابق)، فیس‌بوک، اینستاگرام و .... سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان در ایکس در 7 و 8 اکتبر سال 2023 میلادی، 422 درصد
افزایش یافت!»

نبرد در کف خیابان و فضای مجازی
آن‌گونه که «نیویورک‌تایمز» گزارش داد، بر اساس اعلام پلیس انگلیس، حامیان «لیگ دفاعی انگلیسی»، یک سازمان افراطی ضد اسلام، بخشی از گروه بزرگی بودند که به مسجد شهر ساوت‌پورت حمله کردند. اما هدف قرار دادن این مسجد و شورش متعاقب آن، پس از انتشار سریع شایعات نادرستی درباره هویت و مذهب ضارب در شبکه‌های اجتماعی در دوشنبه هفته گذشته رخ داد؛ آنچه  باعث شد مقامات سه‌شنبه درگیر نبردی دو جانبه شوند: یکی در خیابان‌های ساوت‌پورت، جایی که پلیس با شورشیان درگیر بود و دیگری آنلاین، که به نظر می‌رسید در این میدان قانون‌گذاران، مقامات محلی و پلیس برای متوقف کردن دروغ‌هایی که به سرعت وایرال شد، ناتوان بودند؛ از جمله آنها این پست «تامی رابینسون»، فعال راستگرا، که «چرا دولت ما به این مرد سوری اجازه داده به کودکان بی‌گناه چاقو بزند» یا ویدیویی از یکی دیگر از چهره‌های مجازی با مضمون «یک مهاجر غیرقانونی تصمیم گرفت چند دختر کوچک را با چاقو بزند، شخصی با یک قایق وارد بریتانیا شد، هیچ‌کس نمی‌دانست کیست. هیچ‌کس نمی‌داند اهل کجاست» که بیش از 14.9 میلیون‌بار دیده شد.

نمی‌توان شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی را پاسخگو کرد!
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی تحلیلی با عنوان: «آشوب‌های بریتانیا به صورت آنلاین تحریک شد. آیا شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان خواهند داد؟ نوشت: «نخست‌وزیر انگلیس از شبکه‌های اجتماعی به دلیل اطلاعات نادرست در پلتفرم‌هایشان که باعث درگیری‌های خشونت‌آمیز در این کشور شد، انتقاد کرد. اما پاسخگو کردن آنها سخت است. او پنجشنبه با خشم از سرکوب اوباشی گفت که مسبب ناآرامی‌ها در چندین شهر بریتانیا بودند، اما این سوال که چگونه می‌توان با یکی از محرک‌های کلیدی -سیل اطلاعات نادرست آنلاین درباره یک حمله مرگبار با چاقو- مقابله کرد تا حد زیادی
بی‌پاسخ ماند.»

ضاربی که زاده بریتانیاست، اما در شبکه‌های اجتماعی پناهجوی مسلمان سوری معرفی شد!
«نیویورک‌تایمز» ادامه داد: «پس از اینکه اطلاعات نادرست درباره هویت و مذهب نوجوان 17 ساله مظنون به حمله، به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، نخست‌وزیر انگلیس مستقیما از شرکت‌های آنلاین توضیح خواست، بماند اینکه چندبار پلیس و مقامات دولتی هم ادعاها درباره هویت ضارب را رد کردند. بلافاصله پس از حمله، ادعاهای نادرستی درباره عامل آن منتشر شد، از جمله اینکه او یک پناهجو از سوریه است. در واقع، او در شهر کاردیف در ولز بریتانیا به دنیا آمده و تمام عمرش را در بریتانیا زندگی کرده است. به گزارش «بی‌بی‎سی» و «تایمز لندن»، والدین او اهل رواندا هستند. این اطلاعات نادرست را آشوبگران راست افراطی با فالوئرهای آنلاین فراوان در تلگرام و ایکس، پر و بال دادند.»

اقدام غیر معمول قاضی در معرفی متهم با هدف کاهش خشونت
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: «درگیری‌ها اوج گرفت. بیش از 50 افسر پلیس در ساوت‌پورت مجروح و ده‌ها نفر دستگیر شدند. مقامات از خشونت بیشتر در روزهای آینده می‌ترسیدند. دروغ‌ها درباره هویت و مذهب مظنون به‌قدری وایرال شد که یک قاضی در اقدامی غیرمعمول، محدودیت‌های نام‌ بردن از مظنونان زیر سن قانونی را لغو و مهاجم را اکسل روداکوبانا معرفی کرد. استارمر هم خطاب به شرکت‌های بزرگ شبکه‌‌های اجتماعی و کسانی که آنها را اداره می‌کنند، گفت بی‌نظمی خشونت‌آمیز، که به وضوح به صورت آنلاین منتشر شده نیز جرم است. او به طور خاص از هیچ شرکت یا مدیر اجرایی
 نامی نبرد.»

چگونه اطلاعات غلط آنلاین به خشونت واقعی انجامید/ دولت‌ها به دنبال نظارت بر اینترنت
«نیویورک‌تایمز» با بیان اینکه حمله در ساوت‌پورت، انگلستان، مطالعه‌ای موردی است درباره اینکه چگونه اطلاعات غلط آنلاین ممکن است به خشونت واقعی بینجامد، یادآوری کرد: «دولت‌ها، از جمله بریتانیا، مدت‌هاست به دنبال راه حلی موثر برای مسائلی همچون نظارت بر اینترنت، موضوع حقوق فردی و آزادی بیان و مسدود کردن مطالب مضر هستند. سال گذشته، بریتانیا «قانون ایمنی آنلاین» را تصویب کرد که شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند حمایت‌های جدیدی برای ایمنی کودکان ارائه کنند و در عین حال شرکت‌ها را مجبور می‌کند از محتوای غیرقانونی مانند تبلیغات تروریسم و ​​هرزه‌نگاری انتقام‌جویانه جلوگیری و به سرعت آنها را حذف کنند. اما این قانون درباره نحوه برخورد شرکت‌ها با اطلاعات نادرست و زبان تحریک‌آمیز و بیگانه‌ستیزانه روشن نیست، اما به آفکام، که نظارت بر تلویزیون و دیگر رسانه‌های سنتی بریتانیا را بر عهده دارد، اختیارات بیشتری برای تنظیم پلتفرم‌های آنلاین می‌دهد. این سازمان تاکنون اقدام چندانی برای حل این مشکلات نکرده است.»

به دنبال مدیریت محتوا از اتحادیه اروپا تا آمریکا/ پاسخ ماسک به استارمر: دیوانه!
«نیویورک‌تایمز» با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا قانونی به نام «قانون خدمات دیجیتال» دارد که بزرگ‌ترین شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند تا تیم‌ها و سیاست‌های نظارتی قوی مدیریت محتوا داشته باشند، افزود: «با این قدرت جدید، رگولاتورها در بروکسل در حال تحقیق در مورد شبکه اجتماعی ایکس هستند و این شرکت را به دلیل سیاست‌های مدیریت محتوا تهدید به جریمه کرده‌اند. در آمریکا، دولت گزینه‌های کمی برای مجبور کردن شرکت‌ها به حذف محتوا دارد. شبکه اجتماعی ایکس برای اظهارنظر در دسترس نبود، اگرچه ایلان ماسک پاسخ ویدیوی کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، را در ایکس  این‌گونه داد: «دیوانه»! شرکت متا، صاحب فیس‌بوک و اینستاگرام، هم به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.»

 ایلان ماسک، عامل خشونت‌ها؟
 وقتی یک نفر کشوری را به هم می‌ریزد!

روزنامه «گاردین» در مطلبی با عنوان «راست افراطی آنلاین شده است، جایی که صدای آن خطرناک‌تر از همیشه است»، نوشت: «محققان می‌گویند که احیای خشونت‌های راست افراطی در بریتانیا تا حدی به دلیل تصمیم ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس، برای اجازه بازگشت چهره‌هایی مانند «تامی رابینسون» به این رسانه اجتماعی است. جو مولهال، مدیر تحقیقات در سازمان ضد فاشیسم «امید، نه نفرت»، به «گاردین» گفت: «یکی از عوامل کلیدی در انتشار اطلاعات نادرست آنلاین و ایجاد خشم، تصمیم ایلان ماسک برای اجازه بازگشت به فعالان راستگرا مانند «تامی رابینسون»، فعال راستگرا، به پلتفرم شبکه اجتماعی ایکس بود. رابینسون مارس 2018 برای همیشه از این پلتفرم محروم شد، سپس نوامبر 2023، پس از اینکه ایلان ماسک مالک توییتر شد، به این شبکه اجتماعی بازگشت. در 27 جولای، رابینسون تظاهراتی 20 هزار نفری را در لندن برگزار کرد و در آنجا ظاهراً مستندی را نمایش داد که در آن ادعاهای نادرست درباره یک پناهجوی سوری برخلاف دستورات دادگاه عالی مطرح می‌شد. از سال 2018 تاکنون شاهد تعداد چشمگیر افراد در هیچ تظاهراتی نبودیم. زبانی که شخصیت‌هایی مانند رابینسون یا نایجل فاراژ، رهبر اصلاحات بریتانیا، به کار می‌گیرند اغلب در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند تلگرام و واتساپ تکرار می‌شود.»

فیس‌بوک ماشین خشونت است
همچنین پروفسور استفان لواندوفسکی از دانشگاه بریستول، که متخصص در زمینه اطلاعات نادرست است، به «گاردین» گفت: «پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی صداهای راست افراطی را تقویت می‌کنند. فیس‌بوک یک ماشین خشونت است. این یک مشکل جدی است و به راحتی با اصلاح و تعدیل الگوریتم‌ها (قواعد و راه و روش‌ها) حل می‌شود تا اطلاعات را بر اساس کیفیت به جای خشونت نمایش دهند. شواهد بسیار خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد پلتفرم‌زدایی افراد کار می‌کند و اگر فردی از پلتفرمی اخراج شود، نفوذ او کاهش می‌یابد.»


تعداد بازدید :  195