شماره ۳۱۳۰ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۸ مرداد
صفحه را ببند
آیا رژیم صهیونیستی به‌دنبال بهانه‌ای برای گسترش جنگ با لبنان است؟
مجدل شمس؛ دستاویز تازه برای جنگ افروزی صهیونیست‌ها

[عبدالباسط انصاری] حوالی غروب شنبه بود که رسانه‌های منطقه‌ای خبر از حمله موشکی به منطقه «مجدل شمس» و حوالی یک زمین فوتبال در جولان اشغالی دادند که طی آن یازده شهرک‌نشین به هلاکت رسیده و چندین نفر زخمی شدند. ساعتی بعد منابع عبری اعلام کردند تعداد کشته‌های این واقعه که چند کودک هم در میان آنان بوده، به 12نفر رسیده است و انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله بردند. درحالی‌که حزب‌الله لبنان بلافاصله پس از هر عملیات علیه مناطق اشغالی، با صدور بیانیه رسمی ضمن پذیرش مسئولیت، جزئیات حمله، اهداف مورد نظر خود و... را رسما اعلام می‌کند، اما در مورد واقعه مجدل شمس چنین اقدامی صورت نگرفت تا ابهامات در این‌باره افزایش یابد. ساعاتی بعد گمانه‌هایی در مورد شلیک اشتباهی صهیونیست‌ها به این منطقه منتشر شد که احتمال اشتباه خودی در هدف قراردادن مجدل شمس توسط اسرائیل را تقویت کرد. از دیگر گمانه‌های قوی در مورد این اتفاق، خارج‌شدن یکی از موشک‌های پدافند گنبد آهنین از مسیر و جهت تعیین شده و اصابت آن به منطقه است اما صهیونیست‌ها حادثه مجدل شمس را بهانه‌ای برای مقصرنمایی از حزب‌الله، متهم کردن این نیرو به کشتار کودکان و مظلوم‌نمایی قرار دادند و بر طبل ضرورت پاسخ گسترده بر حزب‌الله کوبیدند تا تحلیل‌گران این بحث را مطرح کنند که اسرائیل به‌دنبال جنگ منطقه‌ای با دستاویز قرار دادن این ماجراست. در ادامه نگاهی به جزئیات، ابعاد و حواشی ماجرای مجدل شمس خواهیم داشت:

جزئیات واقعه مجدل شمس
شامگاه روز شنبه منابع رسانه‌ای خبر دادند طی یک حمله به منطقه مجدل شمس واقعه در جولان اشغالی و حوالی یک زمین فوتبال 9نفر کشته و 11 نفر زخمی شدند. آمار کشته‌ها چند ساعت بعد به 12کشته رسید و آمار زخمی‌ها نیز تا سی نفر اعلام شد تا یکی از سنگین‌ترین تلفات رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر و از ابتدای جنگ غزه به ثبت برسد. البته برخی منابع از حضور چند دروزی نیز در میان کشته‌شدگان و مجرومان خبر داده‌اند. منابع عبری در ابتدا این حمله را ناشی از حملات پهپادی حزب‌الله لبنان اعلام کردند که بلافاصله در گفت‌وگوی یکی از مقامات حزب‌الله با رویترز تکذیب شد.

انگشت اتهام به‌سوی حزب‌الله لبنان
پس از وقوع این حادثه منابع عبری و سران رژیم صهیونیستی انگشت اتهام را سمت حزب‌الله لبنان بردند و واقعه مجدل شمس را به حمله موشکی حزب‌الله ارتباط دادند. نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد حزب‌الله را مسئول این اتفاق اعلام کرد. ارتش اسرائیل نیز مدعی شد موشکی که از منطقه شبعا در جنوب لبنان شلیک شده علت این واقعه بوده است. ایسنا در گزارشی در این‌باره نوشت: «کارشناس نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم گفته موشک شلیک شده به سمت مجدل شمس از نوع فلق ۱ بوده است. آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی هم سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله را مسئول حمله مجدل شمس دانست». یسرائیل کاتس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز با متهم کردن حزب‌الله گفت: «حزب‌الله از خطوط قرمز عبور کرده است.»(1) یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل نیز با اتهام زنی به حزب‌الله گفته است: «حزب‌الله مسئول حمله به مجدل شمس است»(2) هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز مدعی شده حزب‌الله با موشک برکان با کلاهک 53کیلویی به مجدل شمس حمله کرده است.(3) علاوه بر آن برخی منابع عبری مطابق معمول! مدعی دست داشتن ایران در این حادثه شدند که چندان مورد توجه قرار نگرفت. ازجمله این موارد می‌توان به ادعای ارتش اسرائیل که اعلام کرد حزب‌الله با راکت ایرانی به مجدل شمس حمله کرد.

واکنش حزب‌الله، مقامات و چهره‌های لبنانی به ماجرای مجدل شمس
حزب‌الله از ابتدای وقوع حادثه مجدل شمس صراحتا اعلام کرد نقشی در آن نداشته است. علاوه بر گفت‌وگوی یک منبع حزب‌الله با رویترز که اشاره شد، روابط‌عمومی این گروه مقاومت نیز دخالت در این حادثه را رد کرد. «محمد عنیف» مسئول روابط‌عمومی حزب‌الله در گفت‌وگو با المیادین عنوان کرده است: «ما به‌طور قاطعانه، ادعاهای برخی رسانه‌های دشمن درباره هدف قرار دادن «مجدل الشمس» در جولان اشغالی سوریه را تکذیب می‌کنیم.»(4) همچنین حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای رسما دست داشتن در انفجارهای مجدل شمس را تکذیب کرد. در پی متهم کردن حزب‌الله توسط صهیونیست‌ها و دامن زدن به ضرورت پاسخ گسترده، مقامات و چهره‌های لبنانی با حمایت از حزب‌الله مقصرنمایی از این گروه توسط اسرائیل را محکوم کردند. دولت پیشبرد امور لبنان به ریاست نجیب میقاتی، حمله به غیرنظامیان را محکوم کرد و خواستار توقف درگیری‌ها شد. محمد رعد رئیس فراکسیون مقاومت در مجلس، «عبدالله بوحبیب»، وزیر خارجه لبنان، نبیه بری رئیس مجلس لبنان، ولید جنبلاط رهبر دروزی‌های لبنان و طلال ارسلان رئیس حزب دمکرات لبنان ضمن حمایت از حزب‌الله، درباره دستاویز قراردادن این اتفاق توسط صهیونیست‌ها و دسیسه آنان برای حمله به لبنان هشدار دادند. نبیه بری در این رابطه گفت: «با وجود همه تجاوزات آشکاراسرائیل[علیه لبنان] که نقض فاحش قطعنامه 1701است، لبنان و مقاومت آن همواره به این قطعنامه و قواعد درگیری پایبند بوده و هرگز غیرنظامیان را هدف قرار نداده‌اند.».(5) ولید جنبلاط سیستمدار شناخته شده و رهبر دروزی‌ها این کشور نیز در گفت‌وگو با آموس هوکشتاین مشاور ویژه بایدن ضمن حمایت از حزب‌الله عنوان کرد: «باتوجه به اینکه حزب‌الله حمله به مجدل شمس را تکذیب کرده است، نسبت به تلاش‌های دشمن برای ایجاد تفرقه و سوءاستفاده هشدار می‌دهیم.»(6)

واکنش‌های جهانی به واقعه مجدل شمس
در پی واقعه کشته شدن تعدادی از صهیونیست‌ها در جولان اشغالی، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تحقیقات مستقل در این‌باره شد. کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای با وحشتناک خواندن این اتفاق، از «حمایت قاطع از امنیت اسرائیل در برابر گروه‌های تروریستی! مورد حمایت ایران ازجمله حزب‌الله» گفت. ایرنا درباره واکنش سازمان ملل به ماجرای مجدل شمس نوشته است:« «هنیس پلاسخارت» هماهنگ‌کننده ویژه دفتر سازمان ملل متحد در لبنان و «ارولدو لازارو» فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در این کشور در بیانیه مشترکی خواستار خویشتن‌داری تل‌آویو و بیروت برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه شدند. در این بیانیه آمده است: ما از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهیم خویشتن‌داری کرده و تبادل آتش را متوقف کنند. پلاسخارت و لازارو هشدار دادند که حادثه «مجدل شمس» در جولان اشغالی می‌تواند کل منطقه را درگیر آتشی غیرقابل تصور کند. نمایندگان سازمان ملل در لبنان از تداوم رایزنی‌ها با بیروت و تل آویو برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها خبر دادند.». علاوه بر آن وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و نروژ نیز با محکوم کردن این حادثه، خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها شدند. وزارت خارجه سوریه نیز با صدور بیانیه‌ای متهم کردن حزب‌الله به دخالت در ماجرای مجدل شمس را «در چارچوب تلاش رژیم اشغالگر برای تشدید اوضاع در منطقه و گسترش دایره تجاوزات خود در آن» خواند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با تعبیر «سناریوی ساختگی برای انحراف افکار عمومی» به این ماجرا پرداخت و درباره هرگونه ماجراجویی اسرائیل برای تشدید جنگ در مطنقه هشدار داد. «مجتبی امانی» سفیر ایران در بیروت نیز در توییتی ضمن تأکید بر ساختگی بودن ماجرا درباره جنگ در منطقه نوشت: «اولا، ما انتظار چنین جنگی را نداریم و معتقدیم که به‌دلیل معادلات تحمیل شده قدرت، شانس آن بسیار کم است. دوما، ما خواهان وقوع این جنگ نیستیم، زیرا جمهوری اسلامی ایران همواره برای کاهش شدت تنش‌ها در منطقه تلاش می‌کند. امانی در ادامه نوشت: سوما، ما به‌معنای واقعی کلمه از وقوع جنگ هراسی نداریم و دشمنان‌مان باید تصور کنند که ما با آنچه از قدرت، اقتدار و توانایی بالا برای دفاع از مقاومت در اختیار داریم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.»(7)
 
دامن زدن صهیونیست‌ها به ضرورت حمله گسترده علیه حزب‌الله و درخواست ترور نصرالله
دستاویز قراردادن ماجرای مجدل شمس برای گسترش حملات به لبنان و تشدید جنگ در منطقه در سخنان و مواضع مقامات اسرائیل مشهود بود. نتانیاهو در اظهاراتی تند علیه حزب‌الله عنوان کرد: «حزب‌الله بهایی را خواهد پرداخت که پیش از این پرداخت نکرده است.»(8) همچنین یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل در این رابطه گفت: «حزب‌الله بهای این حمله را خواهد پرداخت.» در میان مقامات سابق اسرائیل نیز واکنش بنی گانتز وزیر مستعفی کابینه نتانیاهو قابل توجه بود. گانتز با متهم کردن نتانیاهو به تعلل در برابر حزب‌الله به‌علت ملاحظات سیاسی خواستار پاسخ گسترده به این گروه شد. از سوی دیگر اما، ایهود باراک نخست‌وزیر اسبق این رژیم از ضرورت پاسخ به حزب‌الله بدون اینکه منجر به جنگ شود، گفته است.(9) در میان واکنش‌ها اما سخنان بزالل اسموتریج وزیر دارایی کابینه نتانیاهو بسیار تند بود. اسموتریج که از افراطی‌ترین مقامات صهیونیست است خواستار ترور سیدحسن نصرالله بر سر ماجرای مجدل شمس شده است.

حقیقت ماجرا؛ اشتباه سهوی یا ضربه عمدی گنبد آهنین
حقیقت ماجرای مجدل شمس اما به‌نظر اشتباه سهوی یا طرح عمدی مقامات اسرائیلی جهت پیدا کردن دستاویزی برای حمله و جنگ تمام عیار علیه لبنان است. دیپلماسی ایران درباره علت واقعی حادثه مجدل شمس به نقل از منابع حزب‌الله نوشت: «پایگاه خبری آکسیوس آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی تأکید کرد که حزب‌الله اعلام کرده که علت حادثه منطقه مجدل شمس در جولان اشغالی سوریه، موشک ضد‌هوایی اسرائیل بوده است. به نقل از رسانه‌های لبنانی، براساس این گزارش، حزب‌الله این گزارش را به سازمان ملل اطلاع داده و بار دیگر تأکید کرده است که علت حادثه مجدل شمس در جولان اشغالی، موشک ضدهوایی ارتش رژیم صهیونیستی بوده که به یک ورزشگاه فوتبال اصابت کرده است.» گمانه عمدی بودن این واقعه از سوی اسرائیل برای قانع کردن نظامیان و افکار عمومی داخلی در مناطق اشغالی برای جنگ تمام عیار با حزب‌الله نیز دور از ذهن نیست، چرا که اخیرا خبرهایی مبنی بر مخالفت گسترده نظامیان اسرائیلی با گسترش جنگ به لبنان منتشر شد.

جمع‌بندی
به‌نظر می‌رسد با توجه به فرسایشی شدن جنگ، عملیات‌های اخیر مقاومت فلسطین علیه اشغالگران در سرتاسر نوار غزه و به رخ کشیده توان عملیاتی خود پس از ده ماه جنگ، تحت فشار قرارداشتن نتانیاهو برای تن دادن به توافق آتش بس و تبادل اسرا و خالی بودن دست مقامات اسرائیلی برای تداوم جنگ و اصطلاحا سوختن تمام بهانه‌های آنان، کابینه نتانیاهو بی‌تمایل به جدی کردن سناریوی جنگ منطقه‌ای و گسترش جنگ به لبنان نیست و حادثه مجدل شمس اگر سهوی بوده باشد دستاویز خوبی برای نتانیاهو فراهم کرده و اگر طراحی عمدی در پشت آن بوده باشد یقینا هدف اصلی آن بهانه جویی برای جنگ تمام عیار با لبنان است. خاصه اینکه ارتش اسرائیل اخیرا مانورهایی شامل شبیه‌سازی‌ حمله به حزب‌الله انجام داده است.

پی‌نوشت‌ها:
1-hamshahrionline.ir/news/869752
2-isna.ir/xdRzfd
3-mshrgh.ir/1627539
4- tabnak.ir/005FGi
5- tn.ai/3129389
6- mshrgh.ir/1627408
7- isna.ir/xdRzbc
8و 9- isna.ir/xdRzfd

 


تعداد بازدید :  24