شماره ۵۱۲ | ۱۳۹۳ شنبه ۹ اسفند
صفحه را ببند
پیامی ویدیویی از انگلستان و نامه‌ای از آلمان به مخاطبان ایرانی
نشان طلایی لاک‌پشت پرنده به دیوید آلموند و محمدهادی محمدی رسید

شهروند| عصر روز جمعه در فروشگاه مرکزی شهرکتاب گروهی از کودکان و نوجوانان و پدران و مادرانشان گردآمدند تا نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده در دستان نویسندگان و مترجمان آرام بگیرد.  این مراسم با خوشامدگویی مژگان امجد، مدیر فروشگاه مرکزی شهرکتاب آغاز و بدون سخنرانی و با اجرای چندقطعه موسیقی توسط گروه آدمک ادامه یافت.
در بخشی از این مراسم از ناصر ایرانی نویسنده پیشکسوت کودکان و نوجوانان و علی‌اکبر صادقی نقاش و تصویرگر پیشکسوت کتاب‌های کودک و نوجوان با اهدای نشان‌های ویژه به‌خاطر یک عمر تلاش موثر تقدیر شد و نشان‌های طلایی لاک‌پشت پرنده به دیوید آلموند و محمدهادی محمدی رسید. دیوید آلموند، نویسنده برجسته انگلیسی و برنده جایزه‌ هانس کریستین آندرسن که خبر دریافت نشان طلایی لاک‌پشت پرنده را برای کتاب «پدرِ اسلاگ» از طریق ایمیل دریافت کرده بود، نامه‌ای فرستاده و گفته بود که به‌زودی به تهران آمده و نشان خود را دریافت خواهد کرد. او همراه نامه‌اش پیامی ویدیویی ارسال کرده بود که نمایش داده شد. دیوید آلموند در پیام خود گفت: من خیلی خوشحالم که نشان لاک‌پشت پرنده را دریافت کرده‌ام. این افتخاری واقعی است و من خیلی هیجان‌زده‌ام. وقتی این خبر از طریق‌ ایمیل به دستم رسید واقعا غافلگیر شدم‌. قدردان همه کسانی هستم که در این ماجرا نقش داشته‌اند. از شهرکتاب و پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان هم سپاسگزارم. چه اتفاق لذتبخشی!
وی سپس افزود: کتاب من، کتابی که داستانش در شهر کوچکی در شمال انگلستان می‌گذرد، در ایران و تهران خوانده می‌شود. این نشان‌دهنده قدرت قصه‌هاست که می‌توانند از مرزها، زبان‌ها، کشورها و ملیت‌های مختلف عبور کنند و ما را به‌هم پیوند بدهند.
 مراسم لاک‌پشت پرنده پیام دیگری هم از آلمان داشت که با پیام آلموند متفاوت بود. آنت لانگن نویسنده «نامه‌های فلیکس» که شایسته دریافت نشان نقره‌ای لاک‌پشت پرنده شناخته شده بود، نامه‌ای به هیأت داوران لاک‌پشت پرنده فرستاده بود. او در نامه‌اش نوشته بود: سفر به ایران و دریافت این نشان برایم افتخارآمیز و خوشحال‌کننده است اما تنها در صورتی نشان لاک‌پشت پرنده را قبول خواهد کرد که ناشر ایرانی با او به تفاهم برسد.  در این مراسم محمدهادی محمدی برای کتاب‌های الفبا ورزی با کاکا کلاغه و آواورزی با سی بی لک نشان طلایی لاک‌پشت پرنده را دریافت کرد. نشان نقره‌ای لاک‌پشت پرنده نیز به‌طور مشترک به حامد حبیبی و مهدی فاتحی برای تالیف مجموعه شب‌‌هزار و دوم (بازآفرینی ‌هزار و یک شب) اهدا شد. هیات داوران لاک‌پشت پرنده با توجه به ازدیاد بازنویسی از متون کهن بیانیه‌ای صادر کرد که در مراسم خوانده شد.


تعداد بازدید :  268