شماره ۳۱۲۸ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۴ مرداد
صفحه را ببند
به بهانه حضور ایران در 18دوره رقابت‌های المپیک
از تاریخ‌سازی در لندن تا پاریس 2024
ایران در مجموع حضور خود در رقابت‌های المپیک تا به حال 24مدال طلا، 23مدال نقره و 29مدال برنز کسب کرده است

  [ شهروند ]  24ساعت تا شروع رسمی مسابقات المپیک 2024پاریس و مراسم افتتاحیه آن باقی مانده است و ایران نوزدهمین حضور خود را در این رقابت‌ها تجربه خواهد کرد. کاروان ایران در این دوره از مسابقات با 40ورزشکار از 14رشته ورزشی به میدان المپیک می‌رود تا بتواند یک افتخارآفرینی دیگر را رقم بزند. در مورد اینکه کشورمان در این دوره از مسابقات چه عملکردی می‌تواند از خود برجای بگذارد و چند مدال کسب کند، بحث‌های متفاوتی وجود دارد، اما تجربه‌ دوره‌های گذشته و پتانسیل ورزشکاران حاضر در این دوره از المپیک، خیلی‌ها را به یک نتیجه مطلوب امیدوار می‌کند. در این گزارش قرار است به عملکرد ایران در دوره‌های مختلف المپیک بپردازیم؛ دوره‌هایی که در آن رکوردشکنی‌های خوبی صورت گرفته است یا ناکامی در این مسابقات را رقم زده است.

المپیک 1900 پاریس
این اولین حضور ایران در رقابت‌های المپیک بود و تنها یک شمشیرباز در این آوردگاه حضور پیدا کرد و در نهایت در رده‌بندی مسابقات شمشیربازی در جایگاه نوزدهم قرار گرفت و ایران در اولین گام خود در رقابت‌های المپیک نتوانست مدالی را کسب کند.

المپیک 1948لندن
تعداد ورزشکار 38
تعداد مدال:‌ 1
ایران در دومین دوره حضور خود، یکی از ناکام‌ترین دوره‌ها را پشت سر گذاشت و با کسب یک مدال برنز در رده‌‌ آخر کشورهای دریافت‌کننده مدال قرار گرفت. البته مدال برنز جعفر سلماسی در وزنه‌برداری، اولین مدال تاریخ ایران در رقابت‌های المپیک است.


المپیک 1952هلسینکی
تعداد ورزشکار:‌ 22
تعداد مدال: 7
ایران به نسبت دوره‌ گذشته عملکرد بهتری از خود برجای گذاشت و با کسب 3مدال نقره و 4مدال برنز، سی‌ام جدول شد.

المپیک 1956ملبورن
تعداد ورزشکار: 17
تعداد مدال: 5
اولین مدال طلای ایران در تاریخ المپیک در این دوره از مسابقات به‌دست آمد و امامعلی حبیبی و غلامرضا تختی موفق شدند در رشته کشتی برای ایران مدال طلا کسب کنند. ایران در مجموع با 2طلا، 2نقره و یک برنز در رده‌بندی نهایی چهاردهم شد.

المپیک 1960رم
تعداد ورزشکار: 25
تعداد مدال: 4
در این دوره خبری از مدال طلا نبود و ایران با یک مدال نقره و 3برنز در جایگاه بیست‌وهشتم جدول قرار گرفت.

المپیک 1964توکیو
تعداد ورزشکار: 58
تعداد مدال: 2
ایران با دریافت 2مدال برنز در رده‌بندی نهایی سی‌وپنجم شد. هر دو مدال ایران در رشته کشتی به‌دست آمد.

المپیک 1968مکزیکو
تعداد ورزشکار: 14
تعداد مدال: 5
در این دوره سومین و چهارمین مدال طلای ایران در تاریخ المپیک به‌دست آمد و محمد نصیری در رشته وزنه‌برداری نخستین مدال این رشته ورزشی برای ایران در المپیک را رقم زد. کاروان ایران در مجموع با 2مدال طلا، یک نقره و 2برنز در رده‌بندی نهایی نوزدهم شد.
المپیک 1972مونیخ
تعداد ورزشکار:‌ 51
تعداد مدال: 3
2مدال نقره و یک مدال برنز، حاصل کار ایران در المپیک مونیخ بود و رتبه بیست‌وهشتم، جایگاه ایران در رده‌بندی این دوره از رقابت‌ها بود.

المپیک 1976مونترال
تعداد ورزشکار: 88
ایران در این دوره از مسابقات بیشترین تعداد ورزشکار را در تاریخ حضور خود در رقابت‌های المپیک در اختیار داشت اما حاصل کار تنها یک مدال نقره در رشته کشتی و یک مدال برنز در رشته وزنه‌برداری بود و کسب جایگاه سی‌وسوم مسابقات بود.

المپیک 1988سئول
تعداد ورزشکار: 27
تعداد مدال: یک
این دوره هم مثل المپیک 1948لندن تنها یک مدال و در رشته کشتی به‌دست آمد و ایران به همراه چند کشور دیگر در جایگاه سی‌وششم قرار گرفت.

المپیک 1992بارسلونا
تعداد ورزشکار: 40
تعداد مدال: 3
ایران در این دوره از رقابت‌ها هم کم‌فروغ ظاهر شد و نتوانست رنگ مدال‌هایش را طلا کند و در نهایت کاروان ایران، المپیک بارسلونا را با یک نقره و 2برنز در رده چهل‌وچهارم مسابقات ترک کرد.

المپیک 1996آتلانتا
تعداد ورزشکار: 19
تعداد مدال: 3
پس از 4دوره ناکامی، ایران به وسیله رسول خادم در رشته کشتی آزاد موفق شد مدال طلای المپیک و پنجمین مدال طلای ایران را در تاریخ مسابقات به‌دست بیاورد. ایران در این دوره با یک طلا، یک نقره و یک برنز، در مکان چهل‌وسوم جدول توزیع مدالی قرار گرفت.

المپیک 2000سیدنی
تعداد ورزشکار:‌ 35
تعداد مدال:‌ 4
برای نخستین بار در تاریخ حضور ایران در مسابقات المپیک، کاروان کشورمان موفق شد در یک دوره، 3مدال طلا کسب کند و پس از المپیک 1972مونیخ، بیش از یک مدال طلا در مسابقات به‌دست بیاورد. حسین رضازاده و حسین توکلی در رشته وزنه‌برداری و علیرضا دبیر در رشته کشتی مدال‌آوران طلای کاروان در سیدنی بودند و با این 3طلا و یک مدال برنز، ایران به مقام بیست‌وششم دست یافت.
المپیک 2004آتن
تعداد ورزشکار 38
تعداد مدال: 6
در این دوره هم یک رکوردشکنی دیگری صورت گرفت و برای نخستین بار ایران موفق شد به بیش از 5مدال در یک دوره المپیک دست پیدا کند. هادی ساعی در تکواندو و حسین رضازاده در وزنه‌برداری، مدال‌آوران طلایی کاروان بودند و 2مدال نقره و 2مدال برنز هم باعث شد تا ایران در رده بیست‌ونهم جدول توزیع مدالی قرار بگیرد.

المپیک 2008پکن
تعداد ورزشکار: 58
تعداد مدال: 2
در این دوره هم ایران در آستانه کسب یک نتیجه ضعیف و ناکام همچون المپیک 1948لندن بود، اما هادی ساعی مانع از این اتفاق شد با کسب مدال طلا در رشته تکواندو، عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایرانی را در تاریخ رقابت‌های المپیک از آن خود کرد. ایران با یک طلا و نقره در پکن در رده پنجاه‌ویکم جدول قرار گرفت.

المپیک 2012لندن
تعداد ورزشکار: 54
تعداد مدال: 13
این دوره استثنایی‌ترین حضور ایران در تاریخ رقابت‌های المپیک است و می‌توان گفت ایران در اکثر زمینه‌ها رکوردشکنی کرد. طبق سهمیه‌های به‌دست آمده در رقابت‌های انتخابی المپیک، ۸ ورزشکار زن در کنار ۴۵ ورزشکار مرد به میدان رفتند. ایران در این المپیک با کسب ۱۳ مدال (۷طلا) بهترین نتیجه خود را از لحاظ تعداد مدال‌ها و رتبه‌بندی در تمام ادوار المپیک به‌دست آورد و از لحاظ رتبه‌بندی در جایگاه دوازدهم جهان قرار گرفت، جایگاهی که پیش از این مربوط به المپیک ۱۹۵۶ ملبورن بود که ایران توانسته بود جایگاه چهاردهم را از آن خود کند. در این دوره، کشتی فرنگی یک اتفاق استثنایی را رقم زد و 3مدال طلا گرفت و بهداد سلیمی نیز در وزنه‌برداری موفق به کسب مدال طلا شد. ایران در ابتدا و در جریان بازی‌های المپیک ۴ مدال طلا به‌دست آورده بود ولی بعد از گذشت هفت سال با مثبت شدن تست دوپینگ سایر ورزشکاران تعداد آن به 3مدال دیگر به جمع مدال‌های طلا (2طلا در وزنه‌برداری و یک طلا در کشتی) افزایش یافت و رتبه ایران از هفدهم به دوازدهم ارتقا یافت.

المپیک 2016ریو
تعداد ورزشکار: 63
تعداد مدال: 8
کاروان ایران در این مسابقات با 2طلای کیانوش رستمی و سهراب مرادی در وزنه‌برداری و حسن یزدانی در کشتی توانست در جایگاه بیستم قرار بگیرد و نتایج مطلوبی را رقم بزند. در این رقابت‌ها کیمیا علیزاده توانست نخستین مدال المپیک را در تاریخ ورزش بانوان ایران به دست آورد و همچنین تکواندوی بانوان را صاحب مدال کند. والیبال نیز که برای نخستین بار سهمیه المپیک گرفته بود ضمن ارائه نمایشی در خور توجه در مرحله یک‌چهارم نهایی از دور رقابت‌ها کنار رفت. تیم ایران در مجموع با 3طلا، یک نقره و 4برنز در جایگاه بیستم جدول جای گرفت.

المپیک 2020توکیو
تعداد ورزشکار: 68
تعداد مدال: 7
در این دوره باز هم شاهد تاریخ‌سازی ورزشکاران بودیم و جواد فروغی با کسب مدال طلای مسابقات تیراندازی در بخش تپانچه بادی موفق شد نخستین مدال تیراندازی ایران را در المپیک به‌دست بیاورد. در این دوره از بازی‌ها برای نخستین بار کاراته در تاریخ بازی‌های المپیک به‌دلیل میزبانی ژاپن به لیست رشته‌ها اضافه شده بود که نماینده ایران، سجاد گنج‌زاده، موفق به کسب مدال طلای تاریخی در این رشته شد. محمدرضا گرایی هم در رشته کشتی فرنگی موفق به کسب طلا شد. درواقع از ۷ مدال کاروان ایران ۴ مدال سهم کشتی بود و رشته‌های تیراندازی، وزنه‌برداری و کاراته هرکدام یک مدال گرفتند. کاروان ایران در المپیک توکیو ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز را کسب کرد و در رده بیست‌وهفتم جدول مدال‌ها قرار گرفت.


تعداد بازدید :  115