شماره ۳۱۲۸ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۴ مرداد
صفحه را ببند
امدادگران هلال احمر گیلان 58 نفر را از چنگ مرگ بیرون کشیدند
نجات 4 غریق؛ کارنامه دلگرم کننده ربات ها
مدیرعامل هلال‌احمر گیلان: به‌زودی یک پهپاد مراقب نیز به مجموعه هلال‌احمر استان اضافه می‌شود

[شهروند]طرح سالم‌سازی‌ سواحل با جدیت از سوی نیروهای امدادی هلال‌احمر انجام می‌شود. نجاتگرانی که با جان و دل در کنار مردم در سواحل هستند و آنها را از خطر در امان نگه می‌دارند. هلال‌احمری‌ها با جدیت تمام سعی دارند که امنیت را در سواحل افزایش دهند. بحث سواحل در استان‌های شمالی کشور یکی از موضوعات مهم برای هلال‌احمر است. آنها به‌دلیل مسئولیت اجتماعی‌شان که نجات جان انسان‌هاست، وارد عمل شده‌اند. در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، هرمزگان و بوشهر و بخش‌هایی که ساحل دارند طرح‌های مختلفی راه‌اندازی شد. اعضای جوان هلال‌احمر، در سواحل حضور پیدا کرده‌اند و با اطلاع‌رسانی و پیشگیری، در نهایت موفق شدند درصد غرق‌شدگی را در سواحل کاهش دهند. این اتفاق حالا 55روز است که در سواحل کشور در حال اجراست. تا جایی که در استان گیلان با همت ناجیان غریق جمعیت هلال‌احمر، از ابتدای آغاز طرح سالم‌سازی‌ سواحل تاکنون ۵۸ غریق در آب‌های ساحلی استان گیلان نجات یافته‌اند.
هادی سلیمی، مدیرعامل هلال‌احمر گیلان، درخصوص اجرای این طرح جزئیاتی به «َشهروند» ارائه می‌دهد و می‌گوید: «۱۶ نفر از نجات‌یافتگان از خشم خروشان دریا مربوط به سواحل شهرستان رشت هستند.»

پهپاد مراقب به مجموعه هلال‌احمر اضافه می‌شود
مدیرعامل هلال‌احمر گیلان با بیان اینکه به‌دنبال صفر شدن غریق در سواحل استان هستیم، ادامه می‌دهد: «حضور ناجیان غریق در سواحل بسیار مؤثر است. همچنین از ظرفیت‌های مردمی همچون هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان در حوزه پیشگیری و گشت‌زنی استفاده می‌بریم. افراد سالخورده یکی از مخاطبان امدادونجات در سواحل هستند. همچنین ما با همکاری هیأت ورزش‌های همگانی استانی، ورزش‌های ساحلی را برای افراد سالخورده برگزار می‌کنیم. از ربات نجاتگر در حوزه پیشگیری از غریق استفاده می‌کنیم و به‌زودی یک پهپاد مراقب نیز به مجموعه هلال‌احمر استان اضافه می‌شود. این ربات نجاتگر تا‌کنون توانسته 4نفر را از مرگ حتمی و غرق شدن در آب نجات دهد. این ناجی ربات همانند یک حلقه نجات، خودش را به فرد مغروق رسانده، فرد هم با وصل شدن به آن، خودش را نجات داده است. این ربات تحت کنترل نیروهای هلال‌احمر است. وقتی فردی در حال غرق شدن باشد، به جای اینکه نیروی انسانی به آب بزند و هم خودش در خطر قرار بگیرد و هم زمان بیشتری از دست برود، این ربات‌ها وارد آب می‌شوند و در کمترین زمان خود را به فرد مغروق می‌رسانند تا او را نجات دهند. این ربات‌ها همچنین در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کنند. این در حالی است که سال گذشته اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی جهت خرید خودرو و امکانات و تجهیزات نجات به استان تخصیص داده شد که نقش مهمی در ارتقای عملکرد نیروهای امدادی داشت.»

کاهش غرق‌شدگان در سواحل
او در این گفت‌وگو می‌افزاید: «تمام این 58نفری که نجات یافتند مغروق بودند و در آب‌های خروشان با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کردند که بچه‌های ما وارد عمل شده و آنها را نجات دادند. عملیات احیا و اقدامات درمانی را نیز انجام دادند و همه این 58نفر را به مراکز درمانی رساندند و از مرگ آنها جلوگیری کردند. این طرح از هشت خرداد آغاز شده و تا هفت مهر نیز ادامه می‌یابد. ما در این طرح بیشتر در بحث پیشگیری اقدام کردیم. شعار ما در جمعیت و اعضای داوطلبان این است که خانواده خود را ایمن نگه دارید. بنابراین در سواحل آموزش سی.پی.آر را برقرار کردیم. مردم ترغیب می‌شدند که آموزش ببینند. به آنها می‌گفتیم اگر یکی از افراد خانواده‌تان در سواحل غرق شد، خودتان می‌توانید درصورت نیاز، آنها را احیا کنید. وقتی این مسائل را آموزش می‌دهیم دو هدف داریم، یکی رسالت سازمانی خود را انجام می‌دهیم تا مردم خودشان بی‌گُدار به آب نزنند یا آموزش‌های لازم را ببینند تا درصورت خطر وارد عمل شوند. یکی دیگر از اهداف‌مان هم این است که همکاران ما خودشان در مراقبت از ساحل با لباس هلال‌احمر وارد عمل شوند. اگر فردی بی‌احتیاط بود، او را هدایت کنند و اقدامات پیشگیرانه انجام دهند و سواحل را امن کنند. ما با همین اقدامات سال گذشته ٤هزار نفر را نجات دادیم. مردم آموزش دیدند و تغییر رفتار اجتماعی مردم در آموزش و پیشگیری، اثربخش بود و باعث شد مغروقین کمتری داشته باشیم. امسال نیز در همین مدت زمان مشابه 50درصد کاهش مغروقین را داشتیم. پارسال در همین زمان، 109نفر از غرق شدن، نجات یافتند و امسال 58نفر بودند. این نشان می‌دهد که طرح‌های ما مؤثر بوده و باعث آگاه‌سازی‌ مردم شده است. ما در حوزه مغروقان پیشگیری و اطلاع‌رسانی می‌کنیم و همین کار باعث شده که مردم با مخاطرات دریا بیشتر آشنا شدند و فضای سالم‌تری در سواحل ایجاد شده است. همچنین همین اقدامات ما باعث شده که تا امروز هیچ فوتی در سواحل نداشته باشیم.»


تعداد بازدید :  158