شماره ۳۱۲۸ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۴ مرداد
صفحه را ببند
جلسه دوم از آخرین نشست هیأت دولت به ارائه گزارش عملکرد سه‌ساله کابینه سیزدهم اختصاص داشت
ارتقای شاخص‌ها در دولت شهید رئیسی

آخرین جلسه هیئت دولت دیروز، چهارشنبه، به ریاست محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و اعضایی که در جلسه یکشنبه، گزارش عملکرد نداده بودند  به ارائه گزارش عملکرد سه‌ساله حوزه تحت مدیریت خود پرداختند.

برای اولین بار تابوی برگزاری کنسرت در اماکن گردشگری را شکستیم
عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برای اولین بار تابوی برگزاری کنسرت در اماکن گردشگری را شکستیم؛ اولین آن در تخت جمشید بود. ۶۰۰۰ نفر به تخت جمشید رفتند بی‌آنکه مشکلی به وجود آید. دادستانی، نیروی انتظامی و امام جمعه نقش مهمی در برگزاری کنسرت در مرودشت داشتند.
 
امنیت بنزین و گاز و سوخت فرودگاه‌ها را با تامین منابع ارزی کشور رقم زدیم
جواد اوجی وزیر نفت گفت: در دولت سیزدهم امنیت بنزین و گاز و سوخت فرودگاه‌ها را با تامین منابع ارزی کشور رقم زدیم. گاز خانگی قطع نشد و حملات سایبری را مهار کردیم. همچنین افزایش ظرفیت پالایشگاهی را با جلوگیری از خام‌فروشی و احداث پالایشگاه‌های جدید و کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها رقم زدیم. وی ادامه داد: در شروع کار دولت در سال ۱۴۰۰، ۸۷ میلیون نفت و میعانات گازی روی آب و ۲۰ میلیون تن نفت سنگین و نیمه‌سنگین داشتیم و این چالش بزرگی برای کشور بود؛ میعانات گازی روی آب و تولیدات روزانه که به آن اضافه می‌شد. از همان ابتدا این تهدید و چالش را به فرصت صادرات میعانات گازی تبدیل کردیم. اما امروز دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی نداریم چون ظرفیت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را افزایش دادیم.

حرکت احزاب ساماندهی شد
احمد وحیدی وزیر کشور گفت: راه‌اندازی خانه احزاب در دولت سیزدهم انجام شد. ۲۷ حزب و جبهه جدید تصویب و فعال شدند و حرکت احزاب ساماندهی شد.
وی ادامه داد: از جنگ ترکیبی سال ۱۴۰۱ که از پیچیده‌ترین طرح‌های فنی بود، عبور کردیم. با طراحی گسترده‌ای که انجام شد توانستیم در سال ۱۴۰۲ مانع اقدامات مشابه دشمنان شویم.
وی گفت: مانع از حوادث اجتماعی منفی به دلیل تغییر نرخ ارز ترجیحی بودیم. اصلاح سیستم اقتصادی کشور در دولت شهید رئیسی موجب مشکلات اجتماعی نشد. ترور و تخریب با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ناموفق بود؛ البته کرمان و شیراز اتفاق افتاد اما این دو مورد بود و با توجه به حجم گسترده طراحی‌های خرابکارانه مانع توطئه‌های دشمنان بودیم.

از تنش آبی خارج شدیم
علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: در دولت سیزدهم با توجه به فقر منابع آبی، استفاده از منابع آب‌های غیرمتعارف مثل آب دریا و پساب آب بهداشتی را محقق کردیم. آبرسانی از محل آب دریا به شهرهای یزد و رفسنجان به طور کامل تمام شده و ماه‌های آینده کرمان و اردکان و سایر شهرها به منابع این شبکه خواهند پیوست که به مفهوم خروج از تنش آبی است. وی با ارائه گزارش عملکرد وزارت نیرو در سه سال اخیر، گفت: در صنعت برق در شروع دولت ۳۷.۷ مشترک داشتیم که  به ۴۰.۷ میلیون اشتراک رسید. وی ادامه داد: برق تولیدی و مصرفی از ۲۷۸ میلیارد کیلووات ساعت به ۳۳۲ تراوات ساعت افزایش یافت، یعنی رشد ۴۷ درصدی. سرانه آن ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت در سال به سرانه تولید افزایش یافت. مقایسه این عدد با اقدامات پس از جنگ، عدد جالبی است. رقم این دولت‌ها سالانه بین ۵ تا ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت بود که به ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت در دولت شهید رئیسی افزایش یافت.
 
دارایی‌های بنیاد شهید بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید گفت: در دولت سیزدهم سازمان اقتصادی کوثر به بنیاد مستضعفان واگذار شد. دارایی‌های بنیاد شهید بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. سهم منابع داخلی بنیاد شهید از درآمدهای داخلی بسیار زیاد شد. وی ادامه داد: طرح سپاس با ۱ میلیون ۸۷۸ هزار دیدار و رشد ۶۳ درصد رقم خورد. ۱۰۵۸ حسینیه و خانه شهید فعال شد. ۲۳۸۱۶ مراسم مردمی برگزار شد. بیش از ۴۸ هزار یادواره برگزار شد.

امروز ورزش کشور در آرامش بی‌نظیری به سر می‌برد
کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: امروز ورزش کشور در آرامش بی‌نظیری به سر می‌برد که این مدیون زحمات مجموعه دولت و همکاران ما در سراسر کشور است.
وی گفت: در حوزه ورزش، به‌ویژه در حوزه ورزش قهرمانی، یکی از شاخص‌هایی که در دنیای امروز ورزش مورد نظر است بحث مدال‌آوری است که تعیین می‌کند وضعیت کشورها به چه صورت است؛ در این زمینه خوشبختانه در یک دوره سه‌ساله موفق شدیم که توسط ورزشکاران این سرزمین ۲۲۹۰ مدال از میادین بین‌المللی به دست بیاوریم که در مقایسه با دوره چهارساله قبلی ۴۸۴ مدال افزایش داشته‌ایم و خوشبختانه سه مرتبه با حضور رئیس جمهور شهید مراسم تجلیل از قهرمانان برای همین مدال‌آوران برگزار و تمام مطالبات و پاداش‌های آنها پرداخت شده است و ما برای اولین‌بار هیچ بدهی به ورزشکاران در سطح کشور نداریم.

در حوزه هوشمندسازی، دولت را به اندازه یک آیکون کوچک کردیم
میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: در دولت سیزدهم در حوزه هوشمندسازی دولت را به اندازه یک آیکون کوچک کردیم. دولت ۶۰۰۰ خدمت به مردم می‌دهد و ما ۷۰۰ خدمت را شناسایی کرده‌ایم تا از طریق آیکون در اختیار مردم قرار گیرد. رئیس‌جمهور در دفترش می‌تواند رضایت‌مندی از کارکنان دولت در شهرها و روستا را رصد کند و ببیند.  رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: برای پرداخت‌های دولتی ۳۲ اقدام انجام شده است. مهم‌ترین اقدام توجه به بعد خانواده در جبران خدمات برای اولین بار انجام شد. حق اولاد از ۹۶ هزار تومان در ابتدای دولت شهید رئیسی به ۸۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. حق عائله‌مندی از ۳۷۰ به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافته است. عیدی آخر سال از ۱.۵ میلیون تومان به ۲.۵ میلیون تومان به علاوه ۳۰۰ هزار تومان فرزند تحت تکفل و ۷۰۰ هزار تومان عائله‌مندی پرداخت شد. رتبه‌بندی معلمان بعد از ۹ سال اجرا شد و حقوق‌ها به طور میانگین ۲۶ درصد افزایش یافت. سقف پرداخت پزشکان و پیوند در مناطق محروم کشور برداشته شد.

در آزادسازی سواحل، رسانه ملی در کنار دولت ایستاد
پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما گفت: در اولین روزهای شکل‌گیری دولت با هک سامانه‌های سوخت روبه‌رو بودیم که با تعامل خوب رسانه ملی و وزارت نفت با کمترین هزینه اجتماعی و اقتصادی از این بحران عبور کردیم. همچنین در آزادسازی سواحل، رسانه ملی در کنار دولت ایستاد.

گزارش فرزین از عملکرد بانک مرکزی
محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در آخرین جلسه هیات وزیران در دولت سیزدهم گزارشی از عملکرد این نهاد مالی در دولت سیزدهم ارائه کرد.
 رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیات وزیران به ارائه گزارشی از عملکرد بانک مرکزی در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در حوزه متغیرهای پولی از سال ۱۳۹۷ به بعد، بعد از تحریم‌های جدیدی که بر اقتصاد ایران تحمیل شد، دچار عارضه زنجیره تورم، افزایش نرخ ارز، افزایش حجم پول و افزایش نقدینگی شدیم. به عبارت دیگر، در چرخه افزایش تورم و نرخ ارز گیر کرده بودیم و این باعث تورم در سطح متغیرهای پولی و تورم تولیدکننده شده بود.
وی افزود: متغیرهای پولی ما که به طور بلندمدت در کانال ۲۰ درصد بود، وارد کانال ۴۰ درصد شده و رشد نقدینگی و رشد و پایه پولی نیز وارد کانال ۴۰ درصد شده بود. همچنین برخی از متغیرهای ما اعم از متغیرهای تورم که متغیرهای پیچ‌نگر بود، مانند تورم تولیدکننده، حتی به بالای ۶۰ درصد رسیده بود و خود تورم مصرف‌کننده در کانال ۴۰ درصد بود. بنابراین، حدوداً ۲۰ درصد از متغیرهای بلندمدت اقتصاد کشور فاصله گرفته بودیم و شاخص‌های پیش‌نگر حتی بیش از ۲۰ درصد جلوتر رفته بود، به همین دلیل انتظارات این بود که تورم حتی از کانال ۵۰ درصد نیز بالاتر خواهد رفت و رشد نقدینگی و نرخ ارز نیز در کانال‌های بالاتری شکل خواهد گرفت.
  دولت سیزدهم خدمات بزرگی در حوزه مدیریت شهری انجام داد
علیرضا زاکانی شهردار تهران در آخرین جلسه هیئت وزیران دولت سیزدهم گزارشی از عملکرد شهرداری تهران ارائه و اظهار کرد: دولت سیزدهم خدمات بزرگی در حوزه مدیریت شهری انجام داد.
وی با ارائه گزارش عملکرد شهرداری در سه سال اخیر گفت: در دولت سیزدهم توفیقی ایجاد شد که شهردار تهران بعد از قریب به دو دهه در هیئت دولت حاضر شود و طعم شیرین همکاری مشترک و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مشترک دولت و مدیریت شهری را در کنار هم ببیند.

شهید رئیسی طی ۳ سال ۳۴۵ ملاقات خارجی داشتند
غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با ارائه گزارش عملکرد سه سال اخیر دولت سیزدهم گفت: دفتر در مجموعه دولت سعی کرد که کارگزاری امین و حلقه واسط و مسیر دوسویه ارتباط رئیس‌جمهور شهید با دولتمردان، قوای حاکمیتی و مردم باشد و به نماد و تبلور عینی و اصلی اندیشه رئیس‌جمهور تبدیل شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه تحول یک محصول زودرس نیست، افزود: در این سه سال برخی از ثمرات تحول حاصل شد، اما بخش دیگر ثمرات اقدامات تحولی شهید رئیسی در سال‌های آینده به ثمر خواهد نشست. در ایام ریاست جمهوری رئیس‌جمهور شهید، ایشان ۳۴۵ ملاقات خارجی داشت، یعنی به‌طور میانگین هر سه روز یک ملاقات انجام دادند.
همچنین ۱۴۹ مکالمه تلفنی با مقامات خارجی داشتند؛ ۲۸ سفر خارجی و میزبانی از ۱۹ رئیس دولت خارجی در تهران داشتند، یعنی به‌صورت میانگین، یک روز در میان یک برنامه‌ بین‌الملل داشتند؛ همچنین ایشان در ۱۲ اجلاس بین‌المللی به صورت حضوری و وبیناری شرکت کردند. اگر شاهد تحول در نظام بین‌الملل و احیای نقش ایران در نظام بین‌الملل هستیم، به سادگی به دست نیامده است. اینها صرفاً در دوران ریاست جمهوری و منهای ملاقات‌هایی است که پیش از دوره تحلیف انجام شده است.

 توضیحات مهم مخبر در مورد وضعیت کشور پس از حادثه برای شهید رئیسی
  شخص حضرت آقا کشور را اداره کرد

محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری در آخرین جلسه هیأت دولت سیزدهم گفت: حجم کار‌های انجام شده بسیار بالا بود و مسائلی که عنوان شد، نسبت به کارهای انجام‌شده، مختصر بود و فقط تیتر‌ها خوانده شد. رئیس‌جمهور شهید یک‌شخصیت جامع‌نگر و تحول‌خواه و یک سبک حکمرانی ناشی از تدابیر امام و رهبری داشت. در جای‌جای مدیریت او این ویژگی خود را نشان می‌داد و در تار و پود خود آن را حفظ کرده بود. اینجا چند مسئله بر گردن ما سنگینی می‌کند؛ اول از همه قدردانی از مقام معظم رهبری است که چه به لحاظ حمایت و پشتیانی و هدایت، چه به‌صورت علنی در سخنرانی‌ها و توصیه‌هایی که داشتند دولت را کمک کردند و چه به‌صورت غیرعلنی مکرر تذکر می‌دادند و توصیه می‌کردند. روز حادثه وقتی از محضر حضرت آقا برگشتم، به مدیر دیگری تبدیل شدم؛ مدیری که با توجه به بحران‌ها بتواند کشور را طوری اداره کند که آسیبی به هیچ‌کدام از بخش‌ها نرسد و دستاوردهای شهید رئیسی خدشه‌دار نشود. در این اتفاقات شخص حضرت آقا کشور را اداره کرد و ما فقط مجری بودیم و تدابیر و تذکرات آقا را دنبال می‌کردیم و کشور توسط مقام معظم رهبری اداره می‌شد؛ شکر که نعمت رهبری را داشته باشیم. محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ظهر دیروز، چهارشنبه، ۳ مرداد ۱۴۰۳، در حاشیه آخرین جلسه هیأت دولت سیزدهم از تمبر بزرگداشت شهید جمهور و شهدای خدمت رونمایی کرد.


تعداد بازدید :  228