شماره ۳۵۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ مرداد
صفحه را ببند
شناسایی 41 تخلف در تولید لبنیات
لبنیات بدون «پالم» از امروز تولید می‌شود
فقط بستنی، خامه قنادی و پنیر مجوز استفاده از پالم دارند؛ اسامی برندها پس از محرز شدن تخلف اعلام می‌شود

شهروند| به همین زودی اتفاق افتاد، در یک چشم بر هم زدن و به فاصله کمتر از 10 روز! شرکت‌هایی که سال‌هاست از روغن پالم برای تولید لبنیات استفاده می‌کردند، حالا در مدت‌زمان کوتاهی، به دستور سازمان غذا و دارو، از تولید لبنیات با این روغن، دست کشیدند. روز گذشته بالاترین مقام سازمان غذا و دارو از شناسایی 41 تخلف در استفاده از روغن پالم خبر داد، او تأکید کرد که از این تعداد تخلف 23 مورد محرز شده و در 18 مورد دیگر اما استفاه از روغن پالم مشکوک است. رسول دیناروند، با اعلام این موضوع تأکید کرد که از همین امروز دیگر مواد لبنی حاوی این روغن به بازار عرضه نمی‌شود. رئیس این سازمان به مردم اطمینان داد که دیگر استفاده از لبنیات موجود در بازار منعی ندارد چراکه براساس بخشنامه صادرشده از تولید آنها جلوگیری شده است.  بنابراین هرچه از امروز تولید می‌شود مجوز دارد! این واکنش رئیس سازمان غذا و دارو به نگرانی مردمی است که از دوازدهم مردادماه همزمان با اعلام وزیر بهداشت، از خوردن لبنیات هراس دارند. مردمی که بیست و پنجم مردادماه را در اعتراض به استفاده از روغن مضر پالم، روز بدون لبنیات اعلام کرده بودند. حالا دیناروند، به‌عنوان بالاترین مقام سازمان غذا و دارو، با اعلام این خبر سعی در کم کردن شعله نگرانی مردم دارد. وزارت بهداشت به این زودی‌ها نمی‌خواهد اسامی برندهای متخلف را اعلام کند، حداقل تا زمانی که تخلف‌ها محرز شود.  همین هم شده تا هر روز لیستی از اسامی شرکت‌های لبنی متخلف در فضای مجازی منتشر شود؛ اتفاقی که نگرانی‌ها را تشدید کرده و مردم را در خرید لبنیات بلاتکلیف. هرچند مشاور وزیر بهداشت تأکید کرده که این لیست‌ها مورد تأیید وزارت بهداشت نیست.   
 از یک‌سو وزیر بهداشت تأکید می‌کند که شیر حاوی پالم است، از دیگر سو اما رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید که شیر از این دایره خارج است، روغن پالم بیشتر در پنیر، خامه و ماست استفاده می‌شود.  هرچه می‌گذرد گوشه‌های جدیدی از تخلفی به نام «پالم» نمایان می‌شود.  حالا دیگر همه متهم هستند.  با این همه دیناروند تأکید کرد که در چند روز آینده پس از انجام آزمایش‌های تکمیلی، مواردی که تخلفشان محرز شود، پروانه آنها تعلیق و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.  رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: «ارزیابی جامع و دقیقی از هفته گذشته در سراسر کشور شروع کردیم که براساس این ارزیابی تمام شرکت‌هایی که فرآورده‌های مختلف لبنی تولید می‌کنند رصد  شدند.»
او درباره نتایج اقدامات صورت‌گرفته برای مقابله با مصرف روغن پالم در کارخانه‌های لبنیات نیز توضیح داد:  « تمام بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی از خطوط تولید و انبارهای شرکت‌های تولید‌کننده صنایع لبنی، بازرسی‌های لازم را انجام داده اند و تمامی مستندات تولید بررسی شدند و نمونه‌برداری‌های لازم صورت گرفته است.» قرار است متخلفان در استفاده از روغن پالم به مردم معرفی شوند. دیناروند این را گفت و افزود: «تنها در صورت قطعی شدن حکم این اتفاق می‌افتد.»
از دیگر سو ‌هاشمی سخنگوی این سازمان نیز در گفت‌وگو با «شهروند» در توضیح بیشتر در میزان استفاده از روغن گفت: «بنا بر این بود طی دو هفته متخلفان شناسایی شوند اما در مدت‌زمان کمتر توانستیم این تولیدکنندگان را شناسایی کنیم، درحال حاضر تمام بازرسان سازمان غذا و دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال شده و از خط تولید و انبار شرکت‌های لبنی بازدید می‌کنند.» او درباره
 41 متخلف شناسایی‌شده در استفاده از روغن پالم تأکید کرد که منظور از 41 مورد هم می‌تواند برند باشد و هم پرونده. اما فعلا صلاح بر این است که اسامی شرکت‌ها اعلام نشود.  البته وزیر بهداشت وعده داده اسامی برندها را اعلام کند.  به گفته او، تنها  سه تا چهار محصول شامل بستنی، خامه قنادی و پنیر مجوز استفاده از پالم دارند و هرگونه استفاده از آن در لبنیات ممنوع است. «بازرسان ما همیشه حضور داشتند اما ما می‌خواهیم آنها را فعال‌تر کنیم.» هاشمی تأکید کرد: «در تلاش هستیم تا ‌درصد استفاده از چربی در لبنیات را نهایت تا  5 یا 6‌درصد برسانیم و نگذاریم‌ درصد چربی از این میزان بالاتر برود.» او از تشکیل یک کمیته علمی برای بررسی اینگونه مسائل خبر داد. « این کمیته دایمی است تا از تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای جلوگیری کرده و براساس مستندات اعلام نظر کند.»

دیدگاه‌های دیگران

م
من |
مخالف 0 - 0 موافق
به این اسونی بود چرا تا حالا جلوشو نگرفته بودین.ملت موش ازمایشگاهیه؟

تعداد بازدید :  213