شماره ۳۱۲۶ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
«شهروند» در گفت‌وگو با امدادگران از جزئیات 15ساعت عملیات نفسگیر در کردکوی گزارش می‌دهد
ماموریت سخت برای نجات 3 خلبان زخمی

  [سیما فراهانی ]چندین ساعت پیاده‌روی کردند. مسیر سخت و صعب‌العبور را طی کردند. بارش باران، گِل و لای، دره و پرتگاه‌های خطرناک را رد کردند تا به خلبان‌های مصدوم برسند. خلبان‌های زخمی که به‌خاطر شرایط بد آب‌وهوایی هر کدام به نقطه‌ای متفاوت سقوط کرده بودند و امدادگران بار دیگر سنگ‌تمام گذاشته و یکی از خطرناک‌ترین و سخت‌ترین ماموریت‌های خود را با موفقیت به سرانجام رساندند. آنها طی 15ساعت توانستند سه خلبان مصدوم را از میان کوه‌ها نجات دهند و به بیمارستان منتقل کنند.
این حادثه یکشنبه صبح رخ داد. وقتی ۳ خلبان پاراگلایدر در منطقه کوهستانی درازنوی شهرستان کردکوی سقوط کردند، نجاتگران هلال‌احمر پس از ۱۵ ساعت عملیات سخت و نفسگیر آنها را نجات دادند.
قاسم غریب‌آبادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان درخصوص جزئیات این حادثه می‌گوید: «ساعت ۱۰:۳۴ صبح یکشنبه ۳۱ تیرماه، با گزارشی از سوی اورژانس به مرکز کنترل و هماهنگی جمعیت هلال‌احمر گلستان مبنی بر سقوط ۳ فروند پاراگلایدر در سایت پروازی درازنوی شهرستان کردکوی، ۱۰ تیم از پایگاه درازنو و شعبه مرکزی کردکوی با بکارگیری یک دستگاه آمبولانس، یک دستگاه خودروی کمکدار سبک، ۸ دستگاه موتورسیکلت و تجهیزات کوهستان به محل حادثه اعزام شدند. در این حادثه ۳ خلبان با ۳ فروند پاراگلایدر از یک مبدأ به پرواز درآمده بودند که هر کدام در یک نقطه متفاوت از منطقه کوهستانی درازنو سقوط کردند.» وی با اشاره به اینکه هر ۳ خلبان مصدوم شده بودند، ادامه می‌دهد: «مصدوم اول آسیبی جزئی داشت و روی درختی در منطقه جنگلی «غم هامن» سقوط کرده بود که با راهنمایی تلفنی نجاتگر هلال‌احمر از محل حادثه خارج و توانست خود را به منطقه‌ای امن برساند.»

ماموریت نجات با موتور
وی با اشاره به اینکه از ۸ موتورسیکلت به کارگرفته شده در این حادثه ۶ دستگاه آن داوطلب بودند، می‌افزاید: «نفر دوم در منطقه آبشار «میان لنگه» سقوط کرده بود و نجاتگران برای دسترسی به او در این منطقه که خودروها قادر به تردد نبودند از موتورسیکلت استفاده کرده و مصدوم را پس از انتقال به محل امن به عوامل اورژانس انتقال دادند.»
غریب‌آبادی درخصوص انتقال مصدوم سوم که در «آبشار دوآب» سقوط کرده بود، می‌گوید: «با توجه به باران شدید و لغزنده شدن مسیر دسترسی نجاتگران از ظهر یکشنبه تا پایان شب، مصدوم را در ایمنی کامل و با استفاده از ابزار کوهستان و بسکت حمل مصدوم را به پایین دست رسانده و با همکاری تکنیسین اورژانس به بیمارستان امیرالمومنین(ع) کردکوی انتقال دادند. این عملیات با موفقیت، ساعت ۱:۱۲ بامداد اول مرداد به پایان رسید.»

تلاش 23امدادگر
حسینعلی دودانگاه، یکی از امدادگران این حادثه است که در این مسیر سخت همراه همکارانش توانست به مصدومان برسد. او در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» از جزئیات این عملیات می‌گوید: «این حادثه سه مصدوم داشت که هر سه آنها از سایت پروازی درازنو با پاراگلایدر، پرواز کرده بودند. آنها به‌مدت 10تا 15دقیقه بیشتر پرواز نکرده بودند که همگی آنها به‌خاطر شرایط نامساعد آب‌وهوایی در نقاط مختلف سقوط کرده بودند. مسیرها کاملا متفاوت بود. ساعت 10:30صبح بود که این حادثه را به ما اعلام کردند. از اورژانس به ما اطلاع داده شد و ما نیز به منطقه اعزام شدیم. در ابتدا برای رسیدن به مصدوم اول با موتور رفتیم. مصدوم اول به ما نزدیک‌تر بود. از طرفی خودش هم می‌توانست حرکت کند. برای همین زودتر به او رسیدیم و پس از اقدامات اولیه او را به پایین دست انتقال دادیم. فردی که در غم هامن سقوط کرده بود خودش با راهنمایی‌های تلفنی ما و با کمک نیروهای مردمی که کنارش بودند، توانست خودش را به پایین منتقل کند و او به مرکز درمانی رسید. برای رسیدن به مصدوم سوم راهی شدیم. چون مسیر خیلی سخت و صعب‌العبور بود درخواست نیروی بیشتر دادیم. در کل 23 نفر شدیم که برای نجاتش رفتیم. با یک خودروی آمبولانس و خودروی پی‌کاب دو هشت موتورسیکلت راهی شدیم. 6عدد از این موتورها برای خود بچه‌های امدادگر داوطلب بود و دو موتور برای هلال‌احمر بود. تا جایی که موتور می‌رفت، رفتیم. ولی بخشی از مسیر، دیگر حتی با موتور هم قابل تردد نبود. برای همین مجبور شدیم پیاده برویم. سه ساعت پیاده رفتیم. منطقه صعب‌العبور بود. در نهایت به مصدوم دسترسی پیدا کردیم. او دچار ضایعه نخاعی شده بود و نمی‌توانست حرکت کند. او را در بسکت فیکس کردیم. منطقه کوهستانی بود و هیچ وسیله نقلیه‌ای در آنجا قابل تردد نبود. برای همین با پای پیاده او را به پایین منتقل کردیم. از آنجا نیز با خودروی آمبولانس به بیمارستان انتقال داده شد. تقریبا 6ساعتی طول کشید که با پای پیاده او را منتقل کنیم.»

کارمان نجات مردم است
سیدامیرحسین عقیلی نیز که خودش در این عملیات حضور داشته به «شهروند» اینگونه توضیح می‌دهد: «ما در ابتدا وقتی به صحنه اعزام شدیم، 6 نفر بودیم وقتی دیدیم وضعیت حاد است درخواست نیروی بیشتر دادیم. آنجا سنگ‌های خیلی بزرگ داشت. مسیرمان خطرناک بود. از طرفی چون سه نفر بودند برای رسیدن به هر سه نفرشان باید مسیرهایی را پیاده می‌رفتیم. برای همین خیلی خسته شده بودیم و رمقی برایمان نمانده بود. هنگام انتقال مصدوم آخر شرایط‌مان خیلی سخت‌تر شد. چون باید با پای پیاده او را روی دست‌هایمان حمل می‌کردیم. با این حال ما همیشه به اینگونه ماموریت‌ها می‌رویم و کارمان، نجات مردم است. حتی اگر شرایط سخت و خطرناک باشد.»

بچه‌ها سنگ تمام گذاشتند
احمد قاسمی یکی دیگر از این امدادگران است. او نیز درخصوص این عملیات به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «عملیات خیلی سخت و طولانی بود. بچه‌ها سنگ تمام گذاشتند. ما چهار امدادگر از نیروهای امداد کوهستان هستیم همراه با نیروهای امدادونجات این عملیات را به پایان رساندیم. مسیر پر از صخره بود. هفت کیلومتر پیاده‌روی کردیم. بارندگی شدید بود و مسیر گِل و لای داشت. اول من و همکارم بالای سر مصدوم رسیدیم و بعد بچه‌های دیگر رسیدند. وقتی مصدوم را در بسکت فیکس کردیم، تازه سختی این عملیات شروع شد. مسیر گِل‌آلود بود و هر لحظه ممکن بود پایمان لیز بخورد. چهار نفر، چهار نفر جایمان را عوض می‌کردیم و مصدوم را با دست‌مان حمل می‌کردیم. یک نفر هم از پشت، طناب را نگه داشته بود که سُر نخوریم. خیلی خطرناک بود. آنجا پر از پرتگاه بود. مسیر برگشت با سختی بیشتری مواجه شدیم. ولی هر طور بود از این عملیات دست نکشیدیم و در نهایت مصدوم به بیمارستان منتقل شد.»

 ۸ مصدوم و ۲ جان‌باخته بر اثر حادثه انفجار گاز در منطقه کیانشهر اهواز

تیم های امدادی و عملیاتی امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان خوزستان در حادثه انفجار گاز در ساختمان ۴ واحده در منطقه کیانشهر اهواز حضور یافتند و ماموریت سختی را پشت سر گذاشتند.
وحید شعبانی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان ، با اشاره به انفجار گاز شهری در منطقه کیانشهر اهواز گفت: «در پی اعلام مرکز کنترل و هماهنگی EOC در ساعت ۱۸:۰۵ روز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ مبنی بر انفجار یک ساختمان در منطقه کیانشهر اهواز، بلافاصله چهار تیم شامل ۲۰ نجاتگر از شهرستان اهواز و یک تیم واکنش سریع به محل حادثه اعزام شدند. انفجار گاز شهری باعث تخریب ساختمان چهار واحده در کیانشهر اهواز شد. در پی سقوط آوار، ۲ نفر در زیر آوار گرفتار شده بودند و در نهایت با انجام عملیات آواربرداری اجساد آن‌ها به فاصله چند ساعت کشف شدند. ۸ نفر از ساکنان واحد مسکونی مجروح شدند که توسط اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی منتقل شدند و یک مصدوم به صورت سرپایی مداوا شد.»
گفتنی است، حادثه در منطقه کیانشهر شهر اهواز در یک ساختمان ۴ واحده و به دلیل نشت گاز، رخ داد که بر اثر آن حدود ۵۰ درصد ساختمان ریزش کرد.

پیکر بی‌جان جوان مفقودی در اطراف معدن قلعه‌زری خوسف پیدا شد
همچنین نجاتگران جمعیت هلال احمر خوسف پیکر بی‌جان جوان مفقودی را پس از ۳۶ ساعت عملیات جست‌ و جو در اطراف معدن قلعه‌زری و معدن حنار پیدا کردند.
محمد ولی‌زاده رئیس جمعیت هلال احمر خوسف گفت: «روز یکشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۰ طی تماس مرکز هماهنگی و کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان خراسان جنوبی با کشیک جمعیت هلال احمر خوسف، مفقودی یک جوان در روستای علی آباد زارعین سرچاه عماری شهر ماژان اعلام شد. پس از هماهنگی‌های لازم یک تیم عملیاتی هلال احمر از پایگاه جاده‌ای بین شهری ماژان به محل حادثه اعزام شد. نجاتگران این جمعیت توانستند پس از ۳۶ ساعت تلاش، ظهر ۳۱ تیرماه ۱۴٠۳ پیکر بی‌جان جوان مفقودی را در اطراف معدن قلعه زری و معدن حنار پیدا کردند.»

 


تعداد بازدید :  22