شماره ۳۱۲۶ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
سخنگوی وزارت خارجه:
تغییر رفتار خصمانه آمریکا می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد

 سخنگوی وزارت خارجه تغییر رفتار خصمانه آمریکا نسبت به ملت ایران را تغییردهنده فضای مناسبات دانست.
ناصر کنعانی در نشست خبری که به همراه معاونان وزارت خارجه برای ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم، برگزار شد در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات آمریکا و تحولات اخیر در جریان انتخابات این کشور گفت: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم برای ما آمد و شد دولت‌ها و اشخاص اهمیتی ندارد و آنچه مهم است این است که دولت آمریکا در طول سال‌های گذشته همواره نگاهی خصمانه و سیاست خصمانه در ارتباط با ایران در پیش گرفته و آنچه می‌تواند فضای مناسبات را تغییر دهد تغییر رفتار خصمانه آمریکا نسبت به ملت ایران است.

تمامی طرف‌های برجام به تعهدات خود مسئولانه عمل کنند
کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال انجام توافق جدید بین ایران و کشورهای عضو برجام تصریح کرد: آنچه برای ما موضوعیت دارد بازگشت متعهدانه و کامل تمام اعضا به توافق و تعهدات در نظر گرفته شده در برجام است و در چارچوب این توافق تعهدات کاملا روشن است.
وی افزود: طرف‌های دیگر  به تعهدات خود در این توافق پایبند نبودند و ایران بوده که به تعهدات خود عمل کرده است. ما تاکید داریم که همه طرف‌های برجام باید به تعهدات خود مسئولانه عمل کنند.

با تبدیل حقوق بشر به یک ابزار سیاسی مخالفیم
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تغییر جاوید رحمان گزارشگر حقوق بشر ایران و انتخاب فرد جدید به عنوان جانشین وی گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم با تبدیل حقوق بشر به یک ابزار سیاسی مخالف هستیم. حقوق بشر یک مقوله انسانی و مقدس است و نباید تحت‌الشعاع اهداف و رویکرد دولت‌های مشخص برای تحمیل سیاست‌های نامشروع آنها به دیگر کشورها قرار بگیرد.

تحقق آرامش با توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی
وی در ادامه در واکنش به سوالی در مورد تحولات اخیر در منطقه و حمله رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده یمن گفت: رژیم صهیونیستی همچنان به جنایت جنگی و نسل‌کشی خود در نوار غزه ادامه می‌دهد و آنچه روشن است رژیم صهیونیستی همواره صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند و  باعث ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی می‌شود. کنعانی تاکید کرد: آرامش زمانی به منطقه برمی‌گردد که جامعه بین‌المللی، ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

اروپا بدون فشارپذیری از سیاست‌های غلط آمریکا عمل کند
دیپلمات ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاری که اعتقاد داشت انتخاب پزشکیان با واکنش سرد برخی از کشورهای اروپایی روبه‌رو شده است، اظهار کرد: نمی‌توانم ارزیابی سرد را به این معنا تایید کنم. اصل برگزاری انتخابات در ایران در یک بازه زمانی ۵۰ روزه بعد از شهادت رئیس‌جمهور در یک حادثه غم‌انگیز موضوع بسیار مهم، محل توجه برای تمامی کشورهای کوچک و بزرگ دنیا، افکار عمومی، دولت‌ها و ملت‌ها و رسانه‌های خبری بود.
وی افزود: اگر اروپا مبتنی بر منافع ملی خود، مستقلانه و بدون فشارپذیری از سیاست‌های غلط آمریکا عمل کند، شاهد ارتقای مناسبات ایران و اروپا
خواهیم بود.
کنعانی ادامه داد:‌ به تدریج شاهد دریافت پیام‌های تبریک روسای کشورهای مختلف اروپایی خطاب به رئیس‌جمهور منتخب هستیم و در روزهای آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران مبتنی بر دیپلماسی پویا و براساس منافع مشترک و احترام متقابل آماده توسعه مناسبات با همه کشورهایی است که علاقه‌مند هستند که با ایران مناسبات خود را گسترش دهند.

 


تعداد بازدید :  20