شماره ۳۱۲۵ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
نقدی بر قوانین نقل و انتقالات فوتبال ایران
قانون آبکی!

 [شهروند] سال گذشته در آستانه شروع لیگ بیست‌وسوم بود که فدراسیون فوتبال با تشکیل کارگروه نظارت بر قراردادها، قانون سقف بودجه را تعیین کرد. قانونی که البته هرگز رعایت نشد و در نهایت بعد از دو مرحله کسر امتیاز از تیم‌های سپاهان و پرسپولیس، امتیازهای کسرشده بازگشت و تیم‌های متخلف فقط با جریمه مالی مواجه شدند. جریمه‌های مالی که البته هنگفت بود و حداقل خزانه فدراسیون فوتبال را پر کرد. حالا اما همین قانون سقف بودجه و چند قانون دیگر که مرتبط با نقل و انتقالات باشگاه‌هاست؛ بازهم حواشی ایجاد کرده و به‌نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال از همین حالا قصد عقب‌نشینی دارد.

تمدید یک‌ساله فقط برای بالای 35ساله‌ها!
درحالی‌که پیش از این، فدراسیون فوتبال در قانونی عجیب و باورنکردنی، اعلام کرده بود که بازیکنان بالای 30ساله، تنها اجازه امضای قرارداد یک فصل را با تیم‌ها خواهند داشت و این موضوع باعث شد تا باشگاه‌ها به‌خصوص تیم‌های پرسپولیس و تراکتور آسیب ببینند و با بازیکنان شاخص خود قرارداد کوتاه‌مدت امضا کنند؛ شنبه رئیس فدراسیون فوتبال با تغییر این قانون، ناگهان اعلام کرد تمدید یکساله برای بازیکنان بیش از 35سال خواهد بود! فدراسیون فوتبال درخصوص تغییر این قانون نوشت: «ماده ۳۱ دستورالعمل نقل و انتقالات، درباره تمدید یکساله قرارداد بازیکنان بالای ۳۰ سال مباحثی مطرح شد که اعضا تأیید کردند تمدید قرارداد بازیکنان بالای ۳۵ سال، یکساله شود و نفرات زیر این سن می‌توانند قراردادی بالای ۲ سال ببندند. البته همچنان محدودیت امضای قرارداد دوساله وجود خواهد داشت تا باشگاه‌ها امکان امضای قرارداد بیشتر از آن را نداشته باشند. به‌عنوان مثال پرسپولیس پیش از این با وحید امیری 33ساله، قراردادی سه ساله امضا کرده بود که تا این فصل ادامه داشت. به هر حال باید دید که فدراسیون فوتبال بعد از اصلاح قانون، با قراردادهایی که از هفتم تیر ماه (آغاز پنجره) تا سی‌ام تیر ماه (اصلاح قانون) امضا شده بود، چه خواهد کرد.

5+1سهمیه خارجی برای تمام تیم‌ها
در آغاز فصل گذشته بود که کارگروه ساماندهی به نقل و انتقالات تعداد سهمیه خارجی تیم‌ها را کاهش داد. این در شرایطی بود که تیم‌های مدعی و حاضر در لیگ قهرمانان آسیا همواره نسبت به این موضوع معترض بودند و از شرایط رقابت نابرابر در مسابقات آسیایی می‌گفتند. در این میان، حداقل قانون تعیین شده برای حضور بازیکنان خارجی که 60درصد از مسابقات بود، سبب می‌شد که همان سهمیه 1+4برخی تیم‌ها ازجمله پرسپولیس کاهش یابد چراکه بازیکنانی چون وحدت حنانوف و پریرا، نتوانسته بودند در مدت زمان اعلام شده، برای سرخپوشان به میدان بروند و این به‌معنای کاهش سهمیه این تیم بود. با این حال و از آنجایی که نمایندگان ایران باید در لیگ نخبگان به مصاف تیم‌های قدرتمند آسیایی بروند، باشگاه‌ها خواستار افزایش سهمیه مذکور بودند که در این میان، باشگاه استقلال با ارسال نامه‌ای به مهدی تاج، یکی از نخستین تیم‌هایی بود که خواستار افزایش سهمیه مذکور شد و در این میان نیز، اخباری مبنی بر موافقت با تغییر مصوبه اولیه به گوش می‌رسید، اما شنبه، مهدی تاج در نشستی، به‌صورت رسمی از تغییر مصوبه اولیه کارگروه نظارت بر قراردادها خبر داده و ضمن افزایش سهمیه بازیکنان خارجی، از اجرای قانون فصل گذشته خبر داد. بدین‌ترتیب هر تیم لیگ برتری می‌تواند از 1+5بازیکن خارجی استفاده کند به شرطی که در فصل قبل، بازیکنان خارجی این تیم‌ها، حداقل در 60درصد مسابقات به میدان رفته باشند و در غیراین صورت، به ازای هر بازیکنی که به این میانگین اعلام شده نرسیده باشد، یک سهمیه از تیم مذکور کاهش
پیدا می‌کند.

مخالفت پرسپولیس با افزایش 100میلیاردی سقف بودجه!
بعد از تغییر بنیادی در دو قانون مهم، فدراسیون فوتبال به ریاست مهدی تاج با مدیرعامل چهار باشگاه لیگ برتری یعنی پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور جلسه‌ای برگزار کردند تا درصورت موافقت آنها، سقف بودجه به مبلغ 100میلیارد تومان افزایش پیدا کند! اما پرسپولیس رسما با این موضوع مخالفت کرد؛ البته علت این مخالفت هم کاملا مشخص است. پرسپولیس که در فصل نقل و انتقالات تابستانی با تعیین یک سقف قرارداد به مذاکره با ستاره‌ها می‌رفت، در تمدید قرارداد با بازیکنان خودش هم شکست خورد و ستاره‌های این تیم برای عقد قرارداد با مبالغ بالاتر، راهی تیم‌های دیگر شدند؛ حالا اما بعد از اینکه بسیاری از ستاره‌هایش را از دست داده و همچنین در جذب بازیکنان موردنظر خود ناکام مانده است؛ موافق افزایش سقف بودجه نیست. به‌نظر می‌رسد مدیران پرسپولیس با رعایت این قانون و اطمینان از اینکه رقبا در رعایت آن ناکام بوده‌اند؛ در سودای کسر امتیاز از آنهاست و به همین دلیل موافق افزایش سقف بودجه نیست.


تعداد بازدید :  58