شماره ۳۱۲۵ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
بریکس و شانگهای؛ درهای گشوده‌شده‌ای که نباید از دست برود

ایران در سه سال اخیر جمعاً بیش از ۱۱.۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم جذب کرده که اگر همین مسیر در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ با جدیت ادامه یابد، رکورد سال ۱۴۰۲ در جذب سرمایه خارجی طی سال‌جاری و سال آینده شکسته خواهد شد.
مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ روزنامه مردم سالاری با تیتر«بدون FATF بریکس و شانگهای فایده‌ای ندارد» و روزنامه شرق با تیتر «هیاهوی تعارفات شرقی» در همین تاریخ توضیح داد: عمدتا شکل‌گیری پیمان‌ها و مجامع اقتصادی به‌منظور کاهش اثر‌گذاری چند کشور به‌اصطلاح قدرتمند بر سرنوشت اقتصادی کشورهای دیگر است که پیمان بریکس یکی از این معاهدات بود. یکی از مهم‌ترین وقایع سال ۱۴۰۲ برای ایران، عضویت ایران در گروه بریکس بود.
عضویت در بریکس یک گام مهم برای در هم تنیدن روابط اقتصادی ایران با قدرت‌های نوظهور عضو بریکس به‌ویژه چین، هند و روسیه محسوب می‌شود. پذیرفتن عضویت ایران در پیمان بریکس به این معنا است که به‌رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران در تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارد، اما برای تکمیل پازل چندجانبه‌گرایی در دنیا، یک اقتصاد کاملا آماده و مستعد است. بنابراین، اعضای بریکس ترجیح دادند که ایران هم در این فعل که موجب کاهش اثرگذاری یکجانبه‌گرایی اقتصاد آمریکا خواهد شد به آنها بپیوندد.
حدود ۳۰درصد وسعت سرزمین‌های جهان و حدود ۴۰درصد جمعیت جهان متعلق به کشورهای عضو بریکس است.
بنابراین ورود ایران در این پیمان زمینه را برای افزایش تجارت، صادرات و واردات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی آماده خواهد کرد. تضمین هماهنگی و تطبیق بوروکراسی داخلی با نهادهای بریکس در زمینه‌هایی مانند گمرک، تعرفه‌ها و مقررات سرمایه‌گذاری نیز به زمان و بررسی‌های کارشناسی پیچیده‌ای نیاز دارد. اما برنامه‌های مربوط به تکمیل کریدورها و بنادر استراتژیک ایران مانند چابهار و کریدور شمال-جنوب که هم روسیه هم هند عضو آن هستند، می‌تواند به داخل برنامه‌های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی بریکس منتقل شود.
طبق گزارش‌های موجود در سال‌جاری، چین با ۲.۲ میلیارد دلار، عراق ۱.۶ میلیارد دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد دلار، سه مقصد اول صادراتی ایران در دو ماهه ۱۴۰۳ بوده‌اند که هر سه کشور عضو اصلی پیمان بریکس هستند.
میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی به ۱۶.۲ میلیارد دلار رسیده است. میزان صادرات غیرنفتی کشور هم در دو ماهه امسال با افزایش ۳.۸ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، به هشت میلیارد دلار رسیده است.


تعداد بازدید :  74