شماره ۳۱۲۴ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير
صفحه را ببند
«شهروند» در گفت‌وگو با مدیران شرکت‌های «سها» و «سها جیسا» از تولیدات دارویی هلال‌احمر گزارش می‌دهد
109تن عصاره و فرآورده گیاهان دارویی تولید شد
شرکت سها جیسا در نظر دارد که امسال بیش از هزار تن عصاره گیاهان دارویی تولید کند

  [ سیما فراهانی]  شرکت سها جیسا به‌عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه تولید انواع عصاره‌های گیاهی با رعایت استانداردها و الزامات موجود است. شرکتی که حالا با تمدید مجوزهای اخذ شده براساس نیاز بازار، تولید عصاره‌های نوترکیب با شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه تولید محصولات نهایی با همکاری شرکت داروسازی سها را در دست اقدام دارد. این شرکت همچنین با شرکت‌های فعال که در حوزه تولید دارو در صنعت دام‌وطیور فعالیت می‌کند، همکاری‌های خود را گسترش داده است. شرکت سها جیسا ایجـاد تنوع در تولیدات خود را به همراه ساخت محصولات بسته‌بندی شده شامل دم‌کردنی‌های تک گیاه، ترکیبی و چای فرآوری شده به‌عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی کار خود قرار داده است و با تمدید مجوزهای اخذشده براساس نیاز بازار و همکاری با شرکت‌های ذی‌ربط درخصوص اخذ مجوز داروها تلاش دارد فرآورده‌های گیاهی با قابلیت کاربرد در صنایع دارویی، غذایی و بهداشتی تولید و عرضه کند. از برنامه‌های در دست اقدام در شرکت، تولید محصولات نهایی با همکاری شرکت داروسازی سها یا سایر شرکت‌های توانمند در این زمینه، توسعه کشت گیاهان دارویی و تمدید مجوز محصولات براساس نیاز بازار است. این در حالی است که این شرکت از ابتدای سال‌جاری 109تن عصاره خشک شامل چای سبز، گزنه، گل ساعتی، سرخارگل، عشقه و برگ بو را تولید کرده است.

پیگیری و مذاکره برای توسعه سبد محصولات گیاهی و اخذ سفارشات جدید در جهت تولید عصاره‌های گوارشی و تنفسی دام‌وطیور، بازاریابی محصولات برای صادرات و همکاری و هماهنگی با شرکت داروسازی سها جهت تولید داروهای گیاهی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت سها جیسا در سال‌جاری است.
این شرکت توسعه سبد محصولات براساس قرارداد همکاری با جهاد دانشگاهی، دانشکده گیاهان دارویی و مراکز علمی‌پژوهشی و دانشگاهی و مشارکت در پروژه‌های توسعه‌ای، دانش‌بنیان و نوآوری را در دستور کار دارد.

890تن عصار مایع در سال گذشته
شمس علی رضا‌زاده، مدیرعامل شرکت سها جیسا، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» از روند فعالیت‌های این شرکت در سال‌جاری می‌گوید: «در سال 1402ما حدود 890تن عصار مایع تولید کردیم. یک بخش از آن عصاره مایع به شرکت‌های داروسازی و آرایشی بهداشتی و دامی ارائه شد و بخشی دیگر نیز تبدیل به پودر شد و در محصولاتی مثل قرص و کپسول مصرف می‌شود. با توجه به این موضوع ما با شرکت‌های مختلف همکاری داریم. آنها از ما عصاره می‌خرند، حالا چه جامد و چه مایع. در تازه‌ترین اقدام نیز با شرکت داروسازی سها که خودش از مجموعه سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر است، قرارداد همکاری منعقد کردیم تا بتوانیم کار مشترک انجام دهیم. در این همکاری، کار تولید داروهای گیاهی و تامین عصاره‌ها با ما خواهد بود و چرخه تولید نیز با شرکت سهاست. اگر از سازمان غذا و دارو برای تولید محصول‌هایمان مجوز بگیریم این تولیدات آغاز خواهد شد.»

برنامه داریم که بالای هزار تن تولید داشته باشیم
او در ادامه صحبت‌هایش به محصولات شرکت سها جیسا اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «ما در شرکت‌مان انواع داروهای گیاهی را داریم. داروهایی که برای افزایش سیستم ایمنی بدن و تقویت قلب و عروق و دستگاه گوارش است. دکتر کولیوند یکی از مدیران جدی و پیگیر در مجموعه‌مان است. ما با سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر کار می‌کنیم ولی دیدگاه دکتر کولیوند نسبت به این موضوع همیشه بسیار خوب بوده است. او در جلسات پیگیر این تولیدات است و تأکید ویژه برای توسعه کار و همکاری داخل سازمانی و بهبود محصولات داشته است. امسال نیز تا اواخر خرداد 109تن محصول تولید شد. البته ما هر سال در ماه‌های مختلف بخشی از تولیدات‌مان را انجام می‌دهیم و بیشتر تولیدات‌مان هم در فصل پاییز و زمستان است. بنابراین هنوز عمده فعالیت‌مان در زمینه تولیدات، انجام نشده است. فعلا 109تن عصاره، تولید و به فروش رسیده است. امسال برنامه داریم که بالای هزار تن تولید داشته باشیم که ان‌شاءالله به هدف‌مان هم می‌رسیم. معمولا عصاره‌های گیاهان دارویی هم برای دارو بکار گرفته می‌شود و هم برای محصولات آرایشی- بهداشتی و هم برای فرآورده‌های دامی است. روند همکاری‌مان با شرکت‌ها هم اینگونه است که آنها عصاره یا فرمولاسیون را از ما می‌خرند و وارد بازار می‌کنند. هم‌اکنون نیز ما با بیش از 50شرکت دارویی و آرایشی- بهداشتی همکاری می‌کنیم. تنوع محصولات‌مان هم امسال بیشتر است. مثلا شرکت‌ها از ما درخواست می‌کنند که فلان محصول را که قبلا از شرکت‌های خارجی وارد می‌کردند، می‌توانیم تولید کنیم یا خیر. ما بررسی و اگر بشود تولید می‌کنیم. تا الان نیز چندبار نمونه‌های جدید برایشان تولید کردیم.»

افزایش 30درصدی تولیدات
این در حالی است که فردوس نصیری‌زاده، مدیرعامل جدید شرکت داروسازی سها، نیز در این خصوص توضیحاتی ارائه می‌دهد و به «شهروند» می‌گوید: «همکاری ما با شرکت سها جیسا در دو زمینه است. یکی تولید محصولات مشترک خواهد بود، به‌نحوی که ما مواد اولیه داروهای گیاهی و فرمولاسیون‌های مربوطه را از شرکت سها جیسا می‌گیریم و محصولی با نام داروسازی سها تولید و وارد بازار می‌کنیم. مقوله دوم تولید طبق درخواست سها جیسا با نام و برند سها جیساست. یعنی ما خودمان از امکانات و تجهیزاتی که داریم محصولاتی با نام و برند سها جیسا تولید می‌کنیم. ما در این دو زمینه با هم همکاری داریم.
از طرف دیگر ما در شرکت داروسازی سها، برنامه‌های متنوعی داریم. امسال توسعه سبد محصول خواهیم داشت که شامل چند بخش است. اول فعال‌سازی‌ پروانه‌های تولید قبلی‌مان است. دوم توسعه محصول در گروه‌های درمانی خواهد بود. سوم توسعه محصول در حوزه‌های دانش‌بنیان و نوآوران است. نکته چهارم تولید با استفاده از مراکز تحقیقاتی و دانش فنی دانشگاهی و دانش‌بنیان است. هم‌اکنون جزء برنامه‌های ماست با شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت مشترک داشته باشیم. همچنین برای امسال نیز برنامه داریم میزان تولید را 30درصد افزایش دهیم.»


تعداد بازدید :  65