شماره ۳۵۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ مرداد
صفحه را ببند
در واکنش رئیس‌جمهوری به مخالفان مذاکرات هسته‌ای مطرح شد
پاسخ قاطع
به جای شعار، شعور می‌خواهیم و به جای مواضع یک شبه تدبیر یک عده در ظاهر شعار می‌دهند اما درواقع بزدل سیاسی‌اند

شهروند| حسن روحانی روز گذشته در سخنانی مخالفان مذاکره و تعامل با قدرت‌های خارجی را مورد انتقاد شدید خود قرار داد و گفت: اگر در خارج از کشور عده‌ای بر علیه جمهوری اسلامی شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی را رواج می‌دهند در داخل نیز عده دیگری تعامل‌هراسی را مطرح می‌کنند.
رئیس‌جمهوری در سخنانی صراحتاً منتقدان مذاکره با 1+5 را بزدلان سیاسی نامید که به خودباوری و برتری‌های ملت ایران اعتماد ندارند و لذا بهتر است برای خود جای گرم و نرمی پیدا کنند تا هر بار در آستانه مذاکرات از ترس نلرزند.  روحانی دراین‌باره گفته است:  «یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی‌اند.  هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند ما داریم می‌لرزیم.  خب به جهنم! بروید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان.  چه کار کنیم ما؟ خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده.  ما چه کار کنیم؟»
حسن روحانی در ادامه سخنانش که روز گذشته در نخستین گردهمایی سالانه سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مطرح شد تعامل‌هراسی، مفاهمه‌هراسی و نرمش قهرمانانه هراسی را غلط دانست و گفت:  در منطق کم نمی‌آوریم و دیپلمات‌های مجربی داریم که جزء بهترین دیپلمات‌های جهانی هستند و به همین دلیل باید به نرمش قهرمانانه‌ای که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرد و دولت درصدد اجرای آن است اعتماد کرد.  
به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که مبنای ما در سیاست خارجی، مذاکرات هسته‌ای و تعامل با جهان، خواست ملت است، افزود:  اگر از قدرت خودمان، قدرت دشمن، شرایط منطقه و جهان، محاسبه درست نداشته باشیم به موفقیت نمی‌رسیم.
حسن روحانی سپس با بیان این‌که تلاش برخی کشورها در جهت ایران هراسی و شیعه هراسی اقدامی بی‌دلیل و غلط است با طرح چند سوال اضافه کرد:  آیا ایران علیه کشوری سلاح ممنوعه به کار برده و آیا تاکنون در فکر و پی ساخت و ایجاد سلاح کشتار جمعی بوده است؟ در بدترین شرایطی که در شمال کشور ما به‌هم‌ریختگی پیش آمد ما هجوم نکردیم و در مرز، مردم ما قرآن را به برادران مسلمان خود هدیه دادند، ما چنین کشوری هستیم.  
می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد:  این طرف داستان نیز حیرت‌انگیز است، «تعامل‌هراسی»؛ می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید؟ الکتریسیته خطرناکی دارد، نزدیک نشوید. یک آقایی می‌آید و می‌گوید هر وقت ما با خارجی‌ها مذاکره کردیم شکست نصیب ما شد. عجب! این همه امام (س) فریاد زد خودباوری و این همه رهبری نظام فریاد زد خودباوری و اعتماد به نفس، این است اعتماد به نفس ما؟
وی یادآور شد:  من از بس دیدم بعضی‌ها هراسان زندگی می‌کنند و چون خود اعتماد به نفس ندارند - خب کافر همه را به کیش خود پندارد و دیگران را هم این چنین می‌بینند - ناچار شدم چند مورد مذاکرات خودم را با برترین مقامات اروپایی را در کتاب هسته‌ای عینا بیاورم با این‌که عرف نبود.  این کار را کردم تا بخوانند و ترسوها ببینند.
 رئیس‌جمهوری گفت: ما شعور می‌خواهیم به جای شعار؛ ما تدبیر می‌خواهیم به جای تصمیمات یک شبه؛ ما قادریم مشکلاتمان را حل کنیم؛ یک نمونه آن توافق ژنو بود؛ ولو این توافق موقتی بود و اما در این توافق قدم بسیار مهمی برداشته شد؛ هم اصل غنی‌سازی در ایران پذیرفته شد و هم این‌که حق غنی‌سازی ما و اعمال این حق در چارچوب نیاز منطقه‌ای کشورمان باید باشد که این هم پذیرفته شد و هم این‌که بعد از یک دوران کوتاه ایران با سایر کشورهای امضا‌کننده ان. پی. تی تفاوت و تبعیضی نخواهد داشت پذیرفته شد؛ ما کار بزرگی انجام دادیم.
 رئیس‌جمهوری ادامه داد:  ما در پی روابط نزدیک‌تر با دنیا هستیم؛ البته خیلی طبیعی است که وظیفه داریم از منافع ملی و امنیت ملی خود دفاع کنیم و شما مدافعان این صحنه در میدان دیپلماسی هستید؛ دنیا باید بداند ما تعارف نمی‌کنیم و شعار نمی‌دهیم، ما می‌خواهیم یک روابط صمیمانه و برد – برد که این بحث برد – برد ما تنها در بحث هسته‌ای نیست بلکه در تمام روابط ما مطرح است.  
روحانی افزود:  ما باید، یعنی کل بخش دیپلماسی ما باید چهره جمهوری اسلامی ایران که در سالیان گذشته به ناروا و غلط، مشوش جلوه دادند، این چهره را برگردانند و چهره واقعی را به دنیا معرفی کنند؛ دل ما می‌خواهد مسائلمان را با همه جهان با همه آنهایی که می‌خواهند با ما رفتار خوب داشته باشند، می‌خواهند با ما مخاصمه نداشته باشند حل کنیم؛ حتی آنهایی که با آنها سالیان دراز تنش داشتیم، اگر در برابر حقوق ملت سر فرود بیاورند حتما ما تنش را کاهش خواهیم داد.  
روحانی ادامه داد: حتی از این مرحله هم جلوتر خواهیم رفت و می‌توانیم به یک روابط عادی در آینده به این نقطه برسیم اگر اطمینان پیدا کنیم، منافع ما تضمین است؛ خط قرمز ما هیچ چیز جز منافع ملی ما نیست، همه جا خط قرمز ما منافع ملی ما است.
می‌گفتند سر طرف مقابل کلاه بگذارید
رئیس شورایعالی امنیت ملی تأکید کرد:  ما دنبال برد – باخت نیستیم؛ یکی می‌گفت به گونه‌ای عمل کنید که بتوانید سر طرف مقابل خوب کلاه بگذارید که من گفتم آن دنیا تمام شده است؛ بعضی‌ها حرف‌های قشنگی می‌زنند که برای نیم قرن و یک قرن پیش است؛ ما اصلا دنبال برد – باخت نیستیم چون برد – باخت باقی و ثابت نمی‌ماند؛ آنچه می‌ماند و پایه‌ای برای حرکت بعد می‌شود، برد - برد است.
 رئیس‌جمهوری درباره موضوع هسته‌ای نیز اظهار داشت:  همین جا می‌گویم در بحث هسته‌ای هم بنای ما برد – برد است؛ اولا ما هیچ عجله‌ای نداریم؛ اما در عین حال تأخیر را هم به نفع کسی نمی‌بینیم؛ دنیا بداند ما تحریم را ظالمانه می‌دانیم و مطمئن هستیم پایه‌های تحریم شکسته است؛ ما هیچ تردید نداریم تحریم به شرایط گذشته باز نخواهد گشت.
وی با یادآوری تغییرات ایجاد شده در دنیا به دنبال به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی، ارتباطات عمومی و آگاهی‌های عمومی گفت:  چرا این بار اسراییل بیش از گذشته رسوا شد؛ چرا اسراییل در افکار عمومی دنیا از لحاظ اخلاقی و حقوقی محکوم شد؛ چرا در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اسراییل منکوب شد؟ چون فضا و دنیا فرق کرده است؛ امروز یک قدرت جدید به میدان آمده و این شبکه‌های اجتماعی، جوانان، افکار عمومی و وسایل ارتباطی جدید است.
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد:  امروز روشن است که چه کشوری دنبال سلاح کشتار جمعی است و چه کشوری نیست؛ جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده، امروز هم نیست و فردا هم نخواهد بود.
روحانی گفت:  1+5 باشد یا نباشد؛ اصلا آژانس باشد یا نباشد؛ ان.‌پی.‌تی باشد یا نباشد؛ ما بر مبنای اخلاق، شرع و فتوای رهبری دنبال سلاح کشتارجمعی نبوده و نیستیم؛ این را دنیا بداند.
رئیس‌جمهوری تأکید کرد:  دنیا بداند ما بجد دنبال مذاکره و حل مسأله هستیم؛ این را هم دنیا بداند که ما مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیریم؛ مذاکره باید در زمان معقول به راه‌حل درست برسد، در این زمینه ما آماده‌ایم با روی گشاده و منطق و استدلال صحبت کنیم؛ از این‌که مسأله هسته‌ای ما بازتر و شفاف‌تر شود نه‌تنها هراسی نداریم، بلکه خودمان داوطلب هستیم؛ ما خودمان آژانس را دعوت می‌کنیم و دوربین‌های آژانس را خودمان پذیرفته‌ایم بالای سر دستگاه‌های غنی‌سازی ما باشد.
  رئیس‌جمهوری افزود:  ما امروز از همیشه بهتر سه قوه در کنار هستیم و سایر قوا در کنار ما است و همه ما هم در کنار هدایت‌های رهبری هستیم؛ یک ید واحده امروز در این کشور است و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم بین قوا اختلاف بیندازد و به هیچ‌کس هم اجازه نمی‌دهیم بخواهد به رهبر معظم انقلاب خدای نکرده توهین کند.
آنها که از لبخند بدشان می‌آید
 رویشان را برگردانند
رئیس‌جمهوری اظهار داشت: ما یکپارچه یک ملت بزرگ، خودباور، مستقل، ملتی دلیر، مسلمان، ایثارگر امروز ایستاده‌ایم و در عین حال در میدان مذاکره هم البته با لبخند صحبت می‌کنیم و افتخار می‌کنیم؛ آنهایی که از لبخند بدشان می‌آید رویشان را برگردانند.  
روحانی اضافه کرد:  من در این‌جا لازم می‌دانم از وزیر امور خارجه متخصص، مدبر و هوشیار و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از طرف ملت ایران تشکر کنم و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بدانند همیشه حداقل 90‌درصد مردم، (با احتیاط می‌گویم 90‌درصد و بیشتر است) پشتیبان اینها بوده‌اند و هستند و دعای خیر رهبری بدرقه راه آنها بوده و خواهد بود. وی ادامه داد:  خیلی برای ما مهم است، فکر می‌کنم ایشان راضی باشند که بگویم این اواخر ماه مبارک رمضان که آقای ظریف و دوستانشان در مذاکره بودند آقا فرمودند که من مرتب برای اینها دعا می‌کنم و حس می‌کنم که کارزار سختی دارند.  روحانی افزود:  ما دراین 11 ماه تقریبا با بسیاری از همسایگانمان بسیار و یکی دو مورد هم بسیار بسیار نزدیک‌تر شدیم؛ با بقیه، روابط‌مان صمیمی است و یکی دو کشور از همسایگان ما هستند که امیدواریم آنها هم به جرگه اکثریت بپیوندند و به این جمع بیایند؛ مسأله همسایگان و کشورهای منطقه برای ما اهمیت دارد. امروز روابط ما با بسیاری از کشورهای همسایه، آسیایی و غیرآسیایی بهتر از گذشته است و جایگاه ایران کاملا متفاوت است.  
سیاست خارجی دکترین مستقل ندارد
رئیس شورایعالی امنیت ملی با بیان این‌که سیاست خارجی، دکترین مستقل ندارد، افزود:  سیاست خارجی به‌عنوان جزیی از مجموعه‌ای است که آن را سیاست ملی یا استراتژی ملی لقب می‌دهیم و لذا سیاست خارجی همواره باید خود را در کنار سیاست داخلی فرهنگی، اقتصادی و امنیتی احساس کند و ببیند و در آن چارچوب حرکت کند.
 مردم به ما گفتند از افراط، گریزان هستیم
روحانی یادآور شد: مردم در انتخابات 24 خرداد 92 بسیار زیرکانه، آگاهانه با درنظر گرفتن شرایط داخلی و جهانی دولتی را برگزیدند و به ما گفتند از افراط گریزان هستیم و به اعتدال پناه آوردیم، مردم به ما گفتند تقابل را نمی‌پذیریم و در پی تعامل سازنده با جهان هستیم.  مردم به ما گفتند اختلافات بی‌جهت و بی پایه و واهی داخلی را نمی‌پذیریم و در پی آشتی ملی و انسجام ملی هستیم.
 روحانی یادآور شد:  ما در زمینه رشد از منفی 8/6 در پایان‌سال 92 به منفی 1/1 رسیده‌ایم و در‌سال جدید یعنی 93 مبنای ما در قدم اول، خروج از رکود که به اعتقاد من درحال انجام است و سپس رونق اقتصادی است.  ما به حول و قوه الهی در‌سال جدید از نظر رشد با رشد مثبت مواجه خواهیم بود.
لایحه خروج از رکود
 سه‌شنبه در مجلس ارایه می‌شود
وی خاطرنشان کرد: بسته خروج از رکود به‌عنوان یک لایحه یک فوریتی تقدیم مجلس شده است که همین سه‌شنبه در مجلس ارایه می‌شود.
روحانی به برنامه اقتصادی دولت برای خروج از رکود و رونق اقتصادی اشاره کرد و گفت:  کار دولت در مهار تورم در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است، در طول این مدت 31 واحد ‌درصد تورم را کاهش داده و تورم نقطه به نقطه را از 45‌درصد به 14‌درصد رسانده‌ایم.  وی یادآور شد: در تورم 12 ماهه ما به مردم قول داده بودیم که پایان‌سال 92 تورم را به 35‌درصد می‌رسانیم که به 34‌درصد رساندیم. در پایان 93 نیز به  25درصد می‌رسانیم که ان‌شاءالله به رقم کمتر از 20‌درصد می‌رسانیم.  روحانی گفت:  اگر ما دچار محاسبه غلط شویم به پیروزی نمی‌رسیم و یا به هزینه گزاف به پیروزی دست پیدا می‌کنیم. رئیس شورایعالی امنیت ملی با اشاره کوتاه به دفاع مقدس گفت: ما در هشت‌سال دفاع مقدس نیز، هرجا درست محاسبه کردیم با هزینه کم پیروز شدیم و هرجا خوب محاسبه نکردیم به فتح نرسیدیم.
گردهمایی سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز با حضور رئیس‌جمهوری، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه آغاز به کار کرد.


تعداد بازدید :  412