شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اعدام مانی توسط بهرام
1739 سال پیش، برابر با بیست و ششم فوریه 276 میلادی، مانی توسط بهرام، شاه ساسانی، اعدام شد. مانی در سال ۲۱۶ میلادی در نزدیکی تیسفون به دنیا آمد. او واعظ مذهب و بنیان‌گذار آیینی شد که زمانی دراز در سرزمین‌هایی از چین تا اروپا پیروان فراوانی داشت ولی حال بیش از 600 سال است که منسوخ شده‌است. او از سوی شاپور اجازه تبلیغ پیدا کرد اما مورد خشم موبدان زرتشتی دربار ساسانی قرار گرفت و سرانجام در زمان بهرام دوم کشته شد. مانی رتبه شماره ۸۳ در سیاهه «تأثیرگذارترین اشخاص تاریخ»، رده‌بندی شده توسط مایکل اچ هارت را دارد.

انتشار مانیفست کمونیست
167 سال پیش، برابر با بیست و ششم فوریه 1848 میلادی، كارل ماركس و فردريك انگلس نسخه اول «مانيفست كمونيست» را که به عقیده خودشان نسخه درمان دردهاي بشر بر پايه تامين برابري كامل اقتصادي ــ اجتماعي انسان‌ها بود، در دسترس عموم قرار دادند. طبق اين مانيفست، براي رسيدن به هدف تامين برابري کامل انسان‌ها، مالكيت خصوصي اراضي و وسایل توليد لغو، آموزش و پرورش و درمان رايگان و برابر و بازنشستگي به همه مردم تعميم داده شود و هرگونه تبعيض و نيز ترس از بيكاري، ازکارافتادگي و پيري از ميان برود.

زادروز علامه دهخدا
59 سال پیش، برابر با هفتم اسفند 1334 خورشیدی، علامه علی‌اکبر دهخدا، ادیب، لغت‌شناس، سیاست‌مدار، شاعر و مؤلف و بنیان‌گذار «لغت‌نامه دهخدا» در سن 77 سالگی، در تهران درگذشت. اگرچه اصلیت دهخدا قزوینی بوده ولی پدرش خانباباخان که از ملاکان متوسط قزوین بود، پیش از زاده شدن او در تهران اقامت گزیده بود. دهخدا از فعالان مطبوعاتی بنام زمان خود بود و با نام مستعار «دخو» می‌نوشت. مهم‌ترین اثر او تالیف «لغتنامه دهخدا»‌ست که فرهنگ‌نامه‌ای جامع برای زبان فارسی به شمار می‌رود.


تعداد بازدید :  276