شماره ۵۱۱ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ اسفند
صفحه را ببند
عفو بین‌الملل:
واکنش جهان در برابر گروه‌هایی نظیر داعش شرم‌آور است

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارش سالانه خود در روز گذشته، ‌سال 2014 را سالی «فاجعه‌بار» خواند و شکست رهبران جهان در حفاظت از غیرنظامیان در برابر گروه‌هایی نظیر داعش را «شرم‌آور» توصیف کرد.
به گزارش ایسنا، عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود نوشت «دولت‌ها تظاهر به طرفداری از حفاظت از غیرنظامیان می‌کنند در حالی‌ که به طرز ناراحت‌کننده و فلاکت‌باری در این مسأله ناکام هستند.» عفو بین‌الملل هشدار داده اگر اقدامی فوری در این راستا صورت نگیرد اوضاع طی ‌سال‌جاری بدتر نیز خواهد شد. در این گزارش آمده است: «دولت‌ها این مسأله را که میلیون‌ها تن به خاطر ناآرامی‌ها و خشونت‌ها فرار می‌کنند، رد می‌کنند. در اروپا یک سیاست نظام‌مند برای جلوگیری از ورود افرادی که برای نجات زندگیشان فرار می‌کنند، وجود دارد. در حالی ‌که در‌ سال 2014میلادی در آمریکا 53‌هزار کودک از فقر و درگیری‌های مسلحانه مرگبار فرار می‌کردند، بازداشت شدند. این مسأله باید تغییر کند.
این سازمان از اتحادیه اروپا به دلیل قصور در عمل به مسئولیت‌های خود در قبال آوارگان سوری و فراهم‌سازی راه‌هایی برای مهاجرت قانونی آنها انتقاد کرد.
«شلیل شتی»، مدیرکل این سازمان در کنفرانس مطبوعاتی در لندن گفت: «در سوریه میلیون‌ها آواره وجود دارند و اروپا تنها با میزبانی از چند‌هزار آواره توافق کرده است. بدتر از آن این‌که مسئولان اروپا از آوارگان می‌خواهند تا به دلیل نبود راه‌های قانونی از طریق دریای مدیترانه مهاجرت کنند.»
این سازمان تأکید کرده است «جامعه بین‌الملل به «جنایت‌های وحشتناک» بوکوحرام در نیجریه توجه کافی نداشته است، در جمهوری آفریقای مرکزی با وجود حضور نیروهای بین‌المللی بیش از 5‌هزار تن در درگیری‌های فرقه‌ای کشته شدند. شکنجه، تجاوز و کشتارهای دسته‌جمعی به ندرت روی صفحه اول نشریات جهان چاپ شده و اکثر افرادی که در این درگیری‌ها کشته شدند، غیرنظامی بودند.»


تعداد بازدید :  196