شماره ۳۱۱۴ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
صفحه را ببند
رئیس سازمان امدادونجات در گفت‌وگو با «شهروند» از انجام ۴۰۰ عملیات امدادونجات در کشور طی ۷۲ ساعت خبر داد
3 روز پرکار امدادگران هلال‌احمر

امدادگران در سه روز گذشته ماموریت‌های سختی را در کل کشور اجرا کردند. آخر هفته نیروهای هلال در میان کوهستان‌ها، آب‌وآتش و جنگل‌های پهناور کشور رقم خورد. نیروهای امدادی به سراغ مردم رفت. آنهایی که ناپدید شدند، آنهایی که در کوهستان‌ها گرفتار شدند، آنهایی که در آب غرق شدند و آنهایی که در جاده‌ها دچار حادثه شدند، همگی به امدادگران پناه بردند. تا جاییکه رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر کشور، از انجام ۴۰۰ مورد ماموریت امدادونجات در کشور و امدادرسانی به ۶۰۸ نفر در 72ساعت گذشته، خبر داد. 400عملیاتی که نیروهای هلال‌احمر را به صحنه‌های مختلف کشاند.محمودی، رئیس سازمان امدادونجات، در تشریح عملیات امدادونجات ۷۲ ساعت گذشته درخصوص جزئیات این عملیات‌ها به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «در این مدت زمان با تلاش نیروهای عملیاتی هلال‌احمر ۴۰۰ مورد ماموریت امدادی در کشور انجام و به ۶۰۸ نفر از هموطنان امدادرسانی شد. در حوادث سه روز گذشته، ۱۸۵ آسیب‌دیده پس از انجام اقدامات پیش‌بیمارستانی توسط نیروهای عملیاتی جمعیت هلال‌احمر به مراکز درمانی منتقل شدند.»

24مورد مفقودی
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر کشور ادامه می‌دهد: «۴۵۲ تیم عملیاتی در این مدت زمان، متشکل از امدادگران و نجاتگران‌ به مصدومان خدمات امدادی ارائه کردند. در این عملیات‌ها نیروهای امدادی به کوهستان و مناطق طبیعی کشور اعزام شدند و مردم گرفتار را نجات دادند. یک بخش مهم از این عملیات‌ها مربوط به کمک بالگردی ما و عملیات‌های پروازی ما در اطفای حریق بود. در این عملیات‌ها و امدادرسانی‌ها در سطح بالایی در بحث اطفای حریق اقدامات از سوی امدادگران هلال‌احمر برای حفظ مراتع و جنگل‌ها و جلوگیری از گسترش حریق صورت گرفته است. همچنین عمده عملیات این دو سه روز حوادث جاده‌ای نیز بود. ما همچنین 24مورد مفقودی نیز داشتیم که نیروهای امدادی را به صحنه‌های مختلف کشاند و عملیات جست‌وجو برای یافتن این افراد آغاز شد. چه کسانیکه غرق شدند و چه کسانیکه آب، آنها را با خود برد. این مفقودی‌ها بیشتر در محیط‌های آبی رخ داده بود. همچنین ماموریت‌های دیگر مربوط به کسانی می‌شد که در طرح دریا که در سه استان فعال است، دچار حادثه شدند. این ماموریت‌ها شامل تمام خدماتی است که به این افراد داده شد. مثلا کسانیکه در معرض غرق‌شدگی قرار گرفتند و بچه‌های ما آنها را نجات دادند. یا اینکه هشدار دادند یا خدمات کمک‌های اولیه و اورژانسی ارائه کردند.»وی در ادامه صحبت‌هایش به حوادث جوی و اقلیمی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این خصوص 11مورد امدادرسانی داشتیم که مربوط به طوفان، تندباد، بارندگی‌ها و سیلاب بود. همه این عملیات‌ها در شهرها و استان‌های مختلف رخ داد. همچنین 85مورد نیز مراجعه به پایگاه‌های امدادی داشتیم که این مراجعات شامل خدمات امداد و کمک‌های اولیه و افت فشار و قند خون می‌شود. در مورد حوادث کوهستان نیز 32مورد عملیات داشتیم که تمام افراد گرفتار در کوه و ارتفاعات با شماره 112تماس گرفتند و نیروهای ما برای امدادرسانی به این عزیزان اعزام شدند.»

پهنه‌بندی کل کشور
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران درخصوص این امدادرسانی‌ها در کل کشور توضیحاتی ارائه می‌دهد و می‌گوید: «از نظر طراحی عملیات امدادونجات اقدامات بسیار خوبی طی ۲ سال گذشته صورت گرفته است. کل کشور ازجمله تمام روستا‌ها و هر مکانی که انسان در آن زندگی می‌کند، پهنه‌بندی شده و آمار به‌طور دقیق مشخص شده و اینکه چند زن و مرد در یک نقطه روستایی زندگی می‌کنند به تفکیک از مرکز آمار گرفته شده و طرح عملیاتی کل کشور را انجام داده‌ایم. استان پایلوت و استان‌هایی که باید به آن کمک کنند، مشخص شده است. برای مثال اگر خدایی نکرده در اصفهان اتفاقی رخ دهد، ابتدا خودش، سپس شهرستان‌های استان که حادثه ندیده‌اند و زودتر از همه می‌رسند و بعد استان‌های همجوارش در حلقه بعدی وارد می‌شوند. همه کشور پهنه‌بندی شده تقسیم شده، ما حتی می‌دانیم که چه تیم امدادونجات و به چه میزان باید آنجا باشد و چند چادر و کنسرو نیاز است، یک نرم‌افزاری وجود دارد که بلافاصله به ما می‌گوید هم‌اکنون در یک مکان ۹ هزار خانوار وجود دارد و چند خانه به‌طور کامل خراب شده، ما تجهیزات لازم را برای ۹ هزار خانواده درنظر می‌گیریم، ممکن است در میدان شاهد باشیم که هزار و ۵۰۰ خانه خراب شده و ۳ هزار عدد دیگر نیز نیاز به ترمیم دارد و در آن صورت بر میزان آن کمک‌ها و تجهیزاتی که لازم است، می‌افزاییم و اینگونه از اسراف نیز جلوگیری می‌شود.»

امدادگران به‌صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات‌رسانی‌اند
او در پایان به شهروندان هشدار می‌دهد و می‌گوید: «شهروندان توجه داشته باشند که قبل از انجام سفر، بهتر است که به اخبار هواشناسی توجه کنند و درصورت احتمال بروز سیل و آبگرفتگی، از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند. قرارگرفتن در نقاط امن و بلند و توجه به هشدارهای امدادگران محلی در زمان بروز سیل و آبگرفتگی، توصیه می‌شود. هموطنان درصورت بروز هرگونه حادثه در مناطق جنگلی، کوهستانی و جاده‌ای می‌توانند با شماره ۱۱۲ هلال‌احمر تماس بگیرند. امدادگران هلال‌احمر به‌صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات‌رسانی به هموطنان هستند. همچنین برای دریافت آموزش‌های اولیه درباره امدادرسانی در حوادث، با مراجعه به سایت آموزش جمعیت هلال‌احمر khadem.ir نکات و موارد لازم را فرا گیرند.»


تعداد بازدید :  73